Concepções de professores sobre gestão escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036 http://hdl.handle.net/11449/134899 |
Resumo: | This study examined the newly graduated in pedagogy teachers' perceptions of current school administration concepts and practices. It is an exploratory research study with questionnaire using Likert scale closed-ended questions. The results indicate an emphasis on the official view of the school administration and the sharing of responsibilities as a democratic basis. It is concluded that the respondents have basic perceptions, little criticism on the school administration, reproducing, often a government and media discourse on the subject. |
id |
UNSP_0b7071d8d4fa80bd73e83088c5f13358 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134899 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Concepções de professores sobre gestão escolarTeachers' conceptions about school administrationSchool administrationPedagogyLikert scaleEducational policyGestão escolarPedagogiaEscala de LikertPolítica educacionalThis study examined the newly graduated in pedagogy teachers' perceptions of current school administration concepts and practices. It is an exploratory research study with questionnaire using Likert scale closed-ended questions. The results indicate an emphasis on the official view of the school administration and the sharing of responsibilities as a democratic basis. It is concluded that the respondents have basic perceptions, little criticism on the school administration, reproducing, often a government and media discourse on the subject.O objetivo do estudo foi identificar a percepção de professores, recém-formados em Pedagogia, sobre conceitos e práticas da gestão escolar atual. Trata-se de uma pesquisa exploratória com aplicação de questionários, com perguntas fechadas, construídas com base na Escala de Likert. Os resultados indicam ênfase na concepção oficial da gestão escolar e no compartilhamento das responsabilidades como bases democráticas. Conclui-se que os participantes da pesquisa possuem percepções básicas, pouco críticas, sobre a gestão escolar, reproduzindo, muitas vezes, um discurso midiático e governamental sobre o tema.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Jorge, Marcos [UNESP]Telles, Tiago Santos2016-03-02T12:58:55Z2016-03-02T12:58:55Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article357-372application/pdfhttp://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 14, n. 2, p. 357-372, 2012.2177-5796http://hdl.handle.net/11449/134899ISSN2177-5796-2012-14-02-357-372.pdf31249486952759004240896741309427Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporQuaestio: Revista de Estudos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134899Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:25:26.063041Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções de professores sobre gestão escolar Teachers' conceptions about school administration |
title |
Concepções de professores sobre gestão escolar |
spellingShingle |
Concepções de professores sobre gestão escolar Jorge, Marcos [UNESP] School administration Pedagogy Likert scale Educational policy Gestão escolar Pedagogia Escala de Likert Política educacional |
title_short |
Concepções de professores sobre gestão escolar |
title_full |
Concepções de professores sobre gestão escolar |
title_fullStr |
Concepções de professores sobre gestão escolar |
title_full_unstemmed |
Concepções de professores sobre gestão escolar |
title_sort |
Concepções de professores sobre gestão escolar |
author |
Jorge, Marcos [UNESP] |
author_facet |
Jorge, Marcos [UNESP] Telles, Tiago Santos |
author_role |
author |
author2 |
Telles, Tiago Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jorge, Marcos [UNESP] Telles, Tiago Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School administration Pedagogy Likert scale Educational policy Gestão escolar Pedagogia Escala de Likert Política educacional |
topic |
School administration Pedagogy Likert scale Educational policy Gestão escolar Pedagogia Escala de Likert Política educacional |
description |
This study examined the newly graduated in pedagogy teachers' perceptions of current school administration concepts and practices. It is an exploratory research study with questionnaire using Likert scale closed-ended questions. The results indicate an emphasis on the official view of the school administration and the sharing of responsibilities as a democratic basis. It is concluded that the respondents have basic perceptions, little criticism on the school administration, reproducing, often a government and media discourse on the subject. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:58:55Z 2016-03-02T12:58:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036 Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 14, n. 2, p. 357-372, 2012. 2177-5796 http://hdl.handle.net/11449/134899 ISSN2177-5796-2012-14-02-357-372.pdf 3124948695275900 4240896741309427 |
url |
http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036 http://hdl.handle.net/11449/134899 |
identifier_str_mv |
Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 14, n. 2, p. 357-372, 2012. 2177-5796 ISSN2177-5796-2012-14-02-357-372.pdf 3124948695275900 4240896741309427 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Quaestio: Revista de Estudos de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
357-372 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128359157202944 |