Concepções de professores sobre gestão escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jorge, Marcos [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Telles, Tiago Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036
http://hdl.handle.net/11449/134899
Resumo: This study examined the newly graduated in pedagogy teachers' perceptions of current school administration concepts and practices. It is an exploratory research study with questionnaire using Likert scale closed-ended questions. The results indicate an emphasis on the official view of the school administration and the sharing of responsibilities as a democratic basis. It is concluded that the respondents have basic perceptions, little criticism on the school administration, reproducing, often a government and media discourse on the subject.
id UNSP_0b7071d8d4fa80bd73e83088c5f13358
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134899
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Concepções de professores sobre gestão escolarTeachers' conceptions about school administrationSchool administrationPedagogyLikert scaleEducational policyGestão escolarPedagogiaEscala de LikertPolítica educacionalThis study examined the newly graduated in pedagogy teachers' perceptions of current school administration concepts and practices. It is an exploratory research study with questionnaire using Likert scale closed-ended questions. The results indicate an emphasis on the official view of the school administration and the sharing of responsibilities as a democratic basis. It is concluded that the respondents have basic perceptions, little criticism on the school administration, reproducing, often a government and media discourse on the subject.O objetivo do estudo foi identificar a percepção de professores, recém-formados em Pedagogia, sobre conceitos e práticas da gestão escolar atual. Trata-se de uma pesquisa exploratória com aplicação de questionários, com perguntas fechadas, construídas com base na Escala de Likert. Os resultados indicam ênfase na concepção oficial da gestão escolar e no compartilhamento das responsabilidades como bases democráticas. Conclui-se que os participantes da pesquisa possuem percepções básicas, pouco críticas, sobre a gestão escolar, reproduzindo, muitas vezes, um discurso midiático e governamental sobre o tema.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Jorge, Marcos [UNESP]Telles, Tiago Santos2016-03-02T12:58:55Z2016-03-02T12:58:55Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article357-372application/pdfhttp://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 14, n. 2, p. 357-372, 2012.2177-5796http://hdl.handle.net/11449/134899ISSN2177-5796-2012-14-02-357-372.pdf31249486952759004240896741309427Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporQuaestio: Revista de Estudos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134899Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:25:26.063041Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de professores sobre gestão escolar
Teachers' conceptions about school administration
title Concepções de professores sobre gestão escolar
spellingShingle Concepções de professores sobre gestão escolar
Jorge, Marcos [UNESP]
School administration
Pedagogy
Likert scale
Educational policy
Gestão escolar
Pedagogia
Escala de Likert
Política educacional
title_short Concepções de professores sobre gestão escolar
title_full Concepções de professores sobre gestão escolar
title_fullStr Concepções de professores sobre gestão escolar
title_full_unstemmed Concepções de professores sobre gestão escolar
title_sort Concepções de professores sobre gestão escolar
author Jorge, Marcos [UNESP]
author_facet Jorge, Marcos [UNESP]
Telles, Tiago Santos
author_role author
author2 Telles, Tiago Santos
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Jorge, Marcos [UNESP]
Telles, Tiago Santos
dc.subject.por.fl_str_mv School administration
Pedagogy
Likert scale
Educational policy
Gestão escolar
Pedagogia
Escala de Likert
Política educacional
topic School administration
Pedagogy
Likert scale
Educational policy
Gestão escolar
Pedagogia
Escala de Likert
Política educacional
description This study examined the newly graduated in pedagogy teachers' perceptions of current school administration concepts and practices. It is an exploratory research study with questionnaire using Likert scale closed-ended questions. The results indicate an emphasis on the official view of the school administration and the sharing of responsibilities as a democratic basis. It is concluded that the respondents have basic perceptions, little criticism on the school administration, reproducing, often a government and media discourse on the subject.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:58:55Z
2016-03-02T12:58:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036
Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 14, n. 2, p. 357-372, 2012.
2177-5796
http://hdl.handle.net/11449/134899
ISSN2177-5796-2012-14-02-357-372.pdf
3124948695275900
4240896741309427
url http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1036
http://hdl.handle.net/11449/134899
identifier_str_mv Quaestio: Revista de Estudos de Educação, v. 14, n. 2, p. 357-372, 2012.
2177-5796
ISSN2177-5796-2012-14-02-357-372.pdf
3124948695275900
4240896741309427
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Quaestio: Revista de Estudos de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 357-372
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128359157202944