O ensino da açao de ler e suas contradiçoes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/8193
http://hdl.handle.net/11449/115190
Resumo: The article broaches the diffi culties found by the Brazilian school on teaching the act of reading to students in the beginning of their scholarship process. In order to analyze those diffi culties, one must start from the assumption that, historically, this teaching fi nds mostly basis on the emphasis on the fl uent pronounce without considering the reader’s intention to achieve meaning before the text, in social, historic and cultural situations. On this perspective, the school usually teaches students how to dominate some of the aspects of the linguistic system, for not comprehending that the act of reading is a cultural, plural, historical and social action, that uses this system. The article concludes that Latin America’s education has a path to run: the one to learn to teach the act of reading as a cultural practice, instead of simply understanding it as the domain of the linguistic system basis.
id UNSP_0b98ad4b77d02928a4ba4f64007d0694
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115190
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino da açao de ler e suas contradiçoesleituraThe article broaches the diffi culties found by the Brazilian school on teaching the act of reading to students in the beginning of their scholarship process. In order to analyze those diffi culties, one must start from the assumption that, historically, this teaching fi nds mostly basis on the emphasis on the fl uent pronounce without considering the reader’s intention to achieve meaning before the text, in social, historic and cultural situations. On this perspective, the school usually teaches students how to dominate some of the aspects of the linguistic system, for not comprehending that the act of reading is a cultural, plural, historical and social action, that uses this system. The article concludes that Latin America’s education has a path to run: the one to learn to teach the act of reading as a cultural practice, instead of simply understanding it as the domain of the linguistic system basis.O artigo aborda as difi culdades encontradas pela escola brasileira para ensinar os alunos no início de seu processo de escolarização o ato de ler. Para analisar essas difi culdades, parte-se do pressuposto de que historicamente esse ensino apoia-se predominantemente na ênfase em pronúncia fl uente sem considerar a intenção do leitor de atribuir sentido diante do texto, em situações sociais, históricas e culturais. Nessa perspectiva, a escola costumeiramente ensina aos alunos como dominar alguns dos aspectos do sistema linguístico, por não compreender que o ato de ler é uma ação cultural, plural, histórica e social. O artigo conclui que a educação da América Latina tem um caminho a percorrer: o de aprender a ensinar o ato de ler como prática cultural, em vez de entendê-lo apenas como o domínio das bases do sistema linguístico.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:57:51Z2015-02-24T13:57:51Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article237-247application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/8193Ensino em Re-vista, v. 17, n. 1, p. 237-247, 2010.0104-3757http://hdl.handle.net/11449/115190ISSN01043757-2010-17-01-237-247.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115190Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
title O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
spellingShingle O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
leitura
title_short O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
title_full O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
title_fullStr O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
title_full_unstemmed O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
title_sort O ensino da açao de ler e suas contradiçoes
author Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_facet Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
topic leitura
description The article broaches the diffi culties found by the Brazilian school on teaching the act of reading to students in the beginning of their scholarship process. In order to analyze those diffi culties, one must start from the assumption that, historically, this teaching fi nds mostly basis on the emphasis on the fl uent pronounce without considering the reader’s intention to achieve meaning before the text, in social, historic and cultural situations. On this perspective, the school usually teaches students how to dominate some of the aspects of the linguistic system, for not comprehending that the act of reading is a cultural, plural, historical and social action, that uses this system. The article concludes that Latin America’s education has a path to run: the one to learn to teach the act of reading as a cultural practice, instead of simply understanding it as the domain of the linguistic system basis.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:51Z
2015-02-24T13:57:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/8193
Ensino em Re-vista, v. 17, n. 1, p. 237-247, 2010.
0104-3757
http://hdl.handle.net/11449/115190
ISSN01043757-2010-17-01-237-247.pdf
9019185751164438
url http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/8193
http://hdl.handle.net/11449/115190
identifier_str_mv Ensino em Re-vista, v. 17, n. 1, p. 237-247, 2010.
0104-3757
ISSN01043757-2010-17-01-237-247.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensino em Re-vista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 237-247
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128199899480064