Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37 http://hdl.handle.net/11449/115383 |
Resumo: | The article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian. |
id |
UNSP_8b948edcc097898995757f2196f1fff5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115383 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construídaleiturabiblioteca escolarThe article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian.O artigo analisa, inicialmente, os dados de pesquisa sobre leituras de professores e bibliotecas escolares do Oeste Paulista, concluída em 2009. Em seguida aborda os problemas estruturais que impedem o efetivo funcionamento das bibliotecas, entre eles a desconsideração pela função do bibliotecário escolar, apesar dos dispositivos legais recentes, importantes, mas ambíguos. Posteriormente, propõe a reconfiguração do conceito de biblioteca e de sua organização com a incorporação da sala de informática, atualmente dela apartada e com maior aporte estrutural e financeiro. Finalmente, o autor mostra ser necessário rever, além do conceito de biblioteca, o ensino do ato de ler, para compreendê -lo como ato cultural a ser apropriado pelas novas gerações no interior das escolas e de suas renovadas bibliotecas, com a presença imprescindível do bibliotecário.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:58:02Z2015-02-24T13:58:02Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article10-17application/pdfhttp://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011.0102-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/115383ISSN0102387X-2011-29-57-10-17.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLeitura. Teoria & Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115383Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
title |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
spellingShingle |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída Arena, Dagoberto Buim [UNESP] leitura biblioteca escolar |
title_short |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
title_full |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
title_fullStr |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
title_full_unstemmed |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
title_sort |
Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída |
author |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
author_facet |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
leitura biblioteca escolar |
topic |
leitura biblioteca escolar |
description |
The article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-02-24T13:58:02Z 2015-02-24T13:58:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37 Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011. 0102-387X http://hdl.handle.net/11449/115383 ISSN0102387X-2011-29-57-10-17.pdf 9019185751164438 |
url |
http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37 http://hdl.handle.net/11449/115383 |
identifier_str_mv |
Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011. 0102-387X ISSN0102387X-2011-29-57-10-17.pdf 9019185751164438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Leitura. Teoria & Prática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
10-17 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128194398650368 |