Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37
http://hdl.handle.net/11449/115383
Resumo: The article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian.
id UNSP_8b948edcc097898995757f2196f1fff5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115383
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construídaleiturabiblioteca escolarThe article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian.O artigo analisa, inicialmente, os dados de pesquisa sobre leituras de professores e bibliotecas escolares do Oeste Paulista, concluída em 2009. Em seguida aborda os problemas estruturais que impedem o efetivo funcionamento das bibliotecas, entre eles a desconsideração pela função do bibliotecário escolar, apesar dos dispositivos legais recentes, importantes, mas ambíguos. Posteriormente, propõe a reconfiguração do conceito de biblioteca e de sua organização com a incorporação da sala de informática, atualmente dela apartada e com maior aporte estrutural e financeiro. Finalmente, o autor mostra ser necessário rever, além do conceito de biblioteca, o ensino do ato de ler, para compreendê -lo como ato cultural a ser apropriado pelas novas gerações no interior das escolas e de suas renovadas bibliotecas, com a presença imprescindível do bibliotecário.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:58:02Z2015-02-24T13:58:02Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article10-17application/pdfhttp://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011.0102-387Xhttp://hdl.handle.net/11449/115383ISSN0102387X-2011-29-57-10-17.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLeitura. Teoria & Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:44Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115383Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:44Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
title Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
spellingShingle Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
leitura
biblioteca escolar
title_short Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
title_full Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
title_fullStr Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
title_full_unstemmed Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
title_sort Alunos, professores e bibliotecários: uma rede a ser construída
author Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_facet Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
biblioteca escolar
topic leitura
biblioteca escolar
description The article examines, initially, data from research on reading for teachers and school libraries in the Western Paulista completed in 2009. Then addresses the structural problems which prevent the effective functioning of libraries, including the disregard for the role of the school librarian, despite recent legal devices, important but ambiguous. Subsequently, it proposes reconfiguration of the library concept and its organization with the incorporation of the computer room, now it apart and greater structural and financial contribution. Finally, the writer believes it would be necessary to review, beyond the concept of the library, the teaching of the act of reading to understand it as a cultural act to be appropriated by the younger generations within the schools and their renewed libraries with the indispensable librarian.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-02-24T13:58:02Z
2015-02-24T13:58:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37
Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011.
0102-387X
http://hdl.handle.net/11449/115383
ISSN0102387X-2011-29-57-10-17.pdf
9019185751164438
url http://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/37
http://hdl.handle.net/11449/115383
identifier_str_mv Leitura. Teoria & Prática, v. 29, n. 57, p. 10-17, 2011.
0102-387X
ISSN0102387X-2011-29-57-10-17.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Leitura. Teoria & Prática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 10-17
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128194398650368