Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740
http://hdl.handle.net/11449/114852
Resumo: The article reports on research conducted with fifteen teachers and forty-five students in three high schools municipal Marília - SP, with the goal of mapping relationships between school libraries, computer labs and digital devices. The investigation is linked to the other two poles: one in the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia and another at the French Institute of Education, in Lyon, France. Responses were obtained through questions previously formulated and recorded by scholars in an interview situation. The article initially retrieves historical projects of French in the late nineteenth century with the intention of establishing linkages with the situation in 2012, in Brazil. It then presents and comments on the graphics with data. The findings indicate the absence of organicity in relations between libraries and computer labs. Handheld devices outside of school are predominantly used to play and participate in social networking sites.
id UNSP_1b78439c6f0b5e8bd5490cc058b83d58
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114852
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SPSchool libraries and digital instrument in school spaces: a search in Marília-SPleiturabiblioteca escolarsala de informáticaThe article reports on research conducted with fifteen teachers and forty-five students in three high schools municipal Marília - SP, with the goal of mapping relationships between school libraries, computer labs and digital devices. The investigation is linked to the other two poles: one in the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia and another at the French Institute of Education, in Lyon, France. Responses were obtained through questions previously formulated and recorded by scholars in an interview situation. The article initially retrieves historical projects of French in the late nineteenth century with the intention of establishing linkages with the situation in 2012, in Brazil. It then presents and comments on the graphics with data. The findings indicate the absence of organicity in relations between libraries and computer labs. Handheld devices outside of school are predominantly used to play and participate in social networking sites.O artigo relata pesquisa realizada com 15 professores e 45 alunos em três escolas de ensino municipal de Marília - SP, com o objetivo de mapear relações entre bibliotecas escolares, laboratórios de informática e dispositivos digitais. A investigação está vinculada a outros dois polos: um na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia e outro no Instituto Francês de Educação, em Lyon, França. As respostas foram obtidas por meio de perguntas previamente formuladas e registradas por bolsistas em situação de entrevista. O artigo inicialmente recupera projetos históricos franceses do final do século XIX com a intenção de estabelecer vínculos com a situação em 2012, no Brasil. Em seguida, apresenta e comenta os gráficos com dados obtidos. As conclusões indicam a ausência de organicidade nas relações entre bibliotecas e laboratórios de informática. Os dispositivos portáteis fora da escola são utilizados predominantemente para jogar e participar de sites de relacionamento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:57:32Z2015-02-24T13:57:32Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article381-395application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 381-395, 2013.1983-1730http://hdl.handle.net/11449/114852ISSN19831730-2013-20-02-381-395.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114852Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
School libraries and digital instrument in school spaces: a search in Marília-SP
title Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
spellingShingle Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
leitura
biblioteca escolar
sala de informática
title_short Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
title_full Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
title_fullStr Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
title_full_unstemmed Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
title_sort Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
author Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_facet Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
biblioteca escolar
sala de informática
topic leitura
biblioteca escolar
sala de informática
description The article reports on research conducted with fifteen teachers and forty-five students in three high schools municipal Marília - SP, with the goal of mapping relationships between school libraries, computer labs and digital devices. The investigation is linked to the other two poles: one in the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia and another at the French Institute of Education, in Lyon, France. Responses were obtained through questions previously formulated and recorded by scholars in an interview situation. The article initially retrieves historical projects of French in the late nineteenth century with the intention of establishing linkages with the situation in 2012, in Brazil. It then presents and comments on the graphics with data. The findings indicate the absence of organicity in relations between libraries and computer labs. Handheld devices outside of school are predominantly used to play and participate in social networking sites.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:32Z
2015-02-24T13:57:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740
Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 381-395, 2013.
1983-1730
http://hdl.handle.net/11449/114852
ISSN19831730-2013-20-02-381-395.pdf
9019185751164438
url http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740
http://hdl.handle.net/11449/114852
identifier_str_mv Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 381-395, 2013.
1983-1730
ISSN19831730-2013-20-02-381-395.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 381-395
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128212462469120