Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740 http://hdl.handle.net/11449/114852 |
Resumo: | The article reports on research conducted with fifteen teachers and forty-five students in three high schools municipal Marília - SP, with the goal of mapping relationships between school libraries, computer labs and digital devices. The investigation is linked to the other two poles: one in the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia and another at the French Institute of Education, in Lyon, France. Responses were obtained through questions previously formulated and recorded by scholars in an interview situation. The article initially retrieves historical projects of French in the late nineteenth century with the intention of establishing linkages with the situation in 2012, in Brazil. It then presents and comments on the graphics with data. The findings indicate the absence of organicity in relations between libraries and computer labs. Handheld devices outside of school are predominantly used to play and participate in social networking sites. |
id |
UNSP_1b78439c6f0b5e8bd5490cc058b83d58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114852 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SPSchool libraries and digital instrument in school spaces: a search in Marília-SPleiturabiblioteca escolarsala de informáticaThe article reports on research conducted with fifteen teachers and forty-five students in three high schools municipal Marília - SP, with the goal of mapping relationships between school libraries, computer labs and digital devices. The investigation is linked to the other two poles: one in the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia and another at the French Institute of Education, in Lyon, France. Responses were obtained through questions previously formulated and recorded by scholars in an interview situation. The article initially retrieves historical projects of French in the late nineteenth century with the intention of establishing linkages with the situation in 2012, in Brazil. It then presents and comments on the graphics with data. The findings indicate the absence of organicity in relations between libraries and computer labs. Handheld devices outside of school are predominantly used to play and participate in social networking sites.O artigo relata pesquisa realizada com 15 professores e 45 alunos em três escolas de ensino municipal de Marília - SP, com o objetivo de mapear relações entre bibliotecas escolares, laboratórios de informática e dispositivos digitais. A investigação está vinculada a outros dois polos: um na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia e outro no Instituto Francês de Educação, em Lyon, França. As respostas foram obtidas por meio de perguntas previamente formuladas e registradas por bolsistas em situação de entrevista. O artigo inicialmente recupera projetos históricos franceses do final do século XIX com a intenção de estabelecer vínculos com a situação em 2012, no Brasil. Em seguida, apresenta e comenta os gráficos com dados obtidos. As conclusões indicam a ausência de organicidade nas relações entre bibliotecas e laboratórios de informática. Os dispositivos portáteis fora da escola são utilizados predominantemente para jogar e participar de sites de relacionamento.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:57:32Z2015-02-24T13:57:32Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article381-395application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 381-395, 2013.1983-1730http://hdl.handle.net/11449/114852ISSN19831730-2013-20-02-381-395.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114852Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP School libraries and digital instrument in school spaces: a search in Marília-SP |
title |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP |
spellingShingle |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP Arena, Dagoberto Buim [UNESP] leitura biblioteca escolar sala de informática |
title_short |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP |
title_full |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP |
title_fullStr |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP |
title_full_unstemmed |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP |
title_sort |
Bibliotecas escolares e instrumentos digitais nos espaços escolares: uma pesquisa em Marília-SP |
author |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
author_facet |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arena, Dagoberto Buim [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
leitura biblioteca escolar sala de informática |
topic |
leitura biblioteca escolar sala de informática |
description |
The article reports on research conducted with fifteen teachers and forty-five students in three high schools municipal Marília - SP, with the goal of mapping relationships between school libraries, computer labs and digital devices. The investigation is linked to the other two poles: one in the Faculty of Education, Federal University of Uberlândia and another at the French Institute of Education, in Lyon, France. Responses were obtained through questions previously formulated and recorded by scholars in an interview situation. The article initially retrieves historical projects of French in the late nineteenth century with the intention of establishing linkages with the situation in 2012, in Brazil. It then presents and comments on the graphics with data. The findings indicate the absence of organicity in relations between libraries and computer labs. Handheld devices outside of school are predominantly used to play and participate in social networking sites. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:32Z 2015-02-24T13:57:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740 Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 381-395, 2013. 1983-1730 http://hdl.handle.net/11449/114852 ISSN19831730-2013-20-02-381-395.pdf 9019185751164438 |
url |
http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/23740 http://hdl.handle.net/11449/114852 |
identifier_str_mv |
Ensino em Re-Vista, v. 20, n. 2, p. 381-395, 2013. 1983-1730 ISSN19831730-2013-20-02-381-395.pdf 9019185751164438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
381-395 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128212462469120 |