A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP], Romanatto, Maria José [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465
http://hdl.handle.net/11449/124727
Resumo: The university environment is in metamorphosis, in a possibility of its recreation in the presence of a knowledge revolution at full XXI century. Its structure, based at a science model, presents itself undermined by not breaking the stagnation in a world that inaugurates boundaries of uncertainty for all humanity participants. From that perception, this work intend to understand how the globalization has been reduced the workforce of the university teacher. Moreover, how the hegemonic groups, derived from insertion of capitalism and globalization, root themselves in the academic environment – before considered a space of autonomy – is transforming the teaching profession through mechanisms of alienation and doctrinairism that disseminate the heteronomy as alternative for maintenance of dogmas and, therefore, certainties.
id UNSP_0bf67ee3aee9455dbc1fd648f69af776
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124727
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitárioThe problem of the university teaching in the university capitalism contextHigher educationGlobalizationAcademic capitalismTeaching professionEducação superiorGlobalizaçãoCapitalismo acadêmicoDocênciaTrabalho docenteThe university environment is in metamorphosis, in a possibility of its recreation in the presence of a knowledge revolution at full XXI century. Its structure, based at a science model, presents itself undermined by not breaking the stagnation in a world that inaugurates boundaries of uncertainty for all humanity participants. From that perception, this work intend to understand how the globalization has been reduced the workforce of the university teacher. Moreover, how the hegemonic groups, derived from insertion of capitalism and globalization, root themselves in the academic environment – before considered a space of autonomy – is transforming the teaching profession through mechanisms of alienation and doctrinairism that disseminate the heteronomy as alternative for maintenance of dogmas and, therefore, certainties.O meio acadêmico universitário encontra-se em metamorfose, na possibilidade de sua recriação perante a revolução do conhecimento em pleno século XXI. Sua estrutura, fundamentada por um modelo de ciência, apresenta-se fragilizada por não romper a estagnação em um mundo que inaugura fronteiras de incertezas para todos os partícipes da humanidade. Decorrente dessa percepção, o presente texto procurará entender como a globalização fragiliza a força de trabalho do docente universitário. Além disso, como o domínio dos grupos hegemônicos derivados da inserção do capitalismo e da globalização enfeudaram-se no meio acadêmico – antes tido como espaço de autonomia, vem transformando o trabalho docente por meio de mecanismos de alienação e doutrinação que disseminam a heteronomia como alternativa para a manutenção de dogmas e, portanto, de certezas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]Romanatto, Maria José [UNESP]2015-07-15T18:27:34Z2015-07-15T18:27:34Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-17application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 1-17, 2010.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124727ISSN1982-5587-2010-05-03-01-17.pdf5052530855906373Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124727Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:49:00.380948Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
The problem of the university teaching in the university capitalism context
title A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
spellingShingle A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]
Higher education
Globalization
Academic capitalism
Teaching profession
Educação superior
Globalização
Capitalismo acadêmico
Docência
Trabalho docente
title_short A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
title_full A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
title_fullStr A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
title_full_unstemmed A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
title_sort A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
author Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]
author_facet Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]
Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
Romanatto, Maria José [UNESP]
author_role author
author2 Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
Romanatto, Maria José [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]
Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]
Romanatto, Maria José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Higher education
Globalization
Academic capitalism
Teaching profession
Educação superior
Globalização
Capitalismo acadêmico
Docência
Trabalho docente
topic Higher education
Globalization
Academic capitalism
Teaching profession
Educação superior
Globalização
Capitalismo acadêmico
Docência
Trabalho docente
description The university environment is in metamorphosis, in a possibility of its recreation in the presence of a knowledge revolution at full XXI century. Its structure, based at a science model, presents itself undermined by not breaking the stagnation in a world that inaugurates boundaries of uncertainty for all humanity participants. From that perception, this work intend to understand how the globalization has been reduced the workforce of the university teacher. Moreover, how the hegemonic groups, derived from insertion of capitalism and globalization, root themselves in the academic environment – before considered a space of autonomy – is transforming the teaching profession through mechanisms of alienation and doctrinairism that disseminate the heteronomy as alternative for maintenance of dogmas and, therefore, certainties.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:27:34Z
2015-07-15T18:27:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 1-17, 2010.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124727
ISSN1982-5587-2010-05-03-01-17.pdf
5052530855906373
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465
http://hdl.handle.net/11449/124727
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 1-17, 2010.
1982-5587
ISSN1982-5587-2010-05-03-01-17.pdf
5052530855906373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-17
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129465072484352