A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465 http://hdl.handle.net/11449/124727 |
Resumo: | The university environment is in metamorphosis, in a possibility of its recreation in the presence of a knowledge revolution at full XXI century. Its structure, based at a science model, presents itself undermined by not breaking the stagnation in a world that inaugurates boundaries of uncertainty for all humanity participants. From that perception, this work intend to understand how the globalization has been reduced the workforce of the university teacher. Moreover, how the hegemonic groups, derived from insertion of capitalism and globalization, root themselves in the academic environment – before considered a space of autonomy – is transforming the teaching profession through mechanisms of alienation and doctrinairism that disseminate the heteronomy as alternative for maintenance of dogmas and, therefore, certainties. |
id |
UNSP_0bf67ee3aee9455dbc1fd648f69af776 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124727 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitárioThe problem of the university teaching in the university capitalism contextHigher educationGlobalizationAcademic capitalismTeaching professionEducação superiorGlobalizaçãoCapitalismo acadêmicoDocênciaTrabalho docenteThe university environment is in metamorphosis, in a possibility of its recreation in the presence of a knowledge revolution at full XXI century. Its structure, based at a science model, presents itself undermined by not breaking the stagnation in a world that inaugurates boundaries of uncertainty for all humanity participants. From that perception, this work intend to understand how the globalization has been reduced the workforce of the university teacher. Moreover, how the hegemonic groups, derived from insertion of capitalism and globalization, root themselves in the academic environment – before considered a space of autonomy – is transforming the teaching profession through mechanisms of alienation and doctrinairism that disseminate the heteronomy as alternative for maintenance of dogmas and, therefore, certainties.O meio acadêmico universitário encontra-se em metamorfose, na possibilidade de sua recriação perante a revolução do conhecimento em pleno século XXI. Sua estrutura, fundamentada por um modelo de ciência, apresenta-se fragilizada por não romper a estagnação em um mundo que inaugura fronteiras de incertezas para todos os partícipes da humanidade. Decorrente dessa percepção, o presente texto procurará entender como a globalização fragiliza a força de trabalho do docente universitário. Além disso, como o domínio dos grupos hegemônicos derivados da inserção do capitalismo e da globalização enfeudaram-se no meio acadêmico – antes tido como espaço de autonomia, vem transformando o trabalho docente por meio de mecanismos de alienação e doutrinação que disseminam a heteronomia como alternativa para a manutenção de dogmas e, portanto, de certezas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara-Jau, km 1, Campus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP]Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP]Romanatto, Maria José [UNESP]2015-07-15T18:27:34Z2015-07-15T18:27:34Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-17application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 1-17, 2010.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124727ISSN1982-5587-2010-05-03-01-17.pdf5052530855906373Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124727Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:49:00.380948Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário The problem of the university teaching in the university capitalism context |
title |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário |
spellingShingle |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP] Higher education Globalization Academic capitalism Teaching profession Educação superior Globalização Capitalismo acadêmico Docência Trabalho docente |
title_short |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário |
title_full |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário |
title_fullStr |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário |
title_full_unstemmed |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário |
title_sort |
A problematização da docência universitária no contexto do capitalismo universitário |
author |
Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP] |
author_facet |
Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP] Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP] Romanatto, Maria José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP] Romanatto, Maria José [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Eliana Curvelo [UNESP] Grego, Sonia Maria Duarte [UNESP] Romanatto, Maria José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher education Globalization Academic capitalism Teaching profession Educação superior Globalização Capitalismo acadêmico Docência Trabalho docente |
topic |
Higher education Globalization Academic capitalism Teaching profession Educação superior Globalização Capitalismo acadêmico Docência Trabalho docente |
description |
The university environment is in metamorphosis, in a possibility of its recreation in the presence of a knowledge revolution at full XXI century. Its structure, based at a science model, presents itself undermined by not breaking the stagnation in a world that inaugurates boundaries of uncertainty for all humanity participants. From that perception, this work intend to understand how the globalization has been reduced the workforce of the university teacher. Moreover, how the hegemonic groups, derived from insertion of capitalism and globalization, root themselves in the academic environment – before considered a space of autonomy – is transforming the teaching profession through mechanisms of alienation and doctrinairism that disseminate the heteronomy as alternative for maintenance of dogmas and, therefore, certainties. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-07-15T18:27:34Z 2015-07-15T18:27:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 1-17, 2010. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/124727 ISSN1982-5587-2010-05-03-01-17.pdf 5052530855906373 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3705/3465 http://hdl.handle.net/11449/124727 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 1-17, 2010. 1982-5587 ISSN1982-5587-2010-05-03-01-17.pdf 5052530855906373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-17 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129465072484352 |