O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macena, Janaina De Oliveira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Justino, Laura Regina Paniagua, Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601156
http://hdl.handle.net/11449/157677
Resumo: Abstract This study deals with Brazil’s efforts to implement educational public policies aimed at creating an Inclusive Culture. A brief historical review related to the struggles that have been made until today (when public policies connected to this subject finally exist) to guarantee rights is presented. The analysis is done with the collection of indicators for goal 4 of the National Education Plan that deals with the formation of actions focused on Inclusive Education for the next decade. In this sense, data are presented on the evolution of enrollment of students with disabilities; on the training of teachers that are able to attend this specific audience; and on the implementation and usage of multifunctional resource rooms. The references come from the database of INEP (National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira). Analyzed data consider the crossing between the numbers of the School Census and the Demographic Census of IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics).
id UNSP_0cb2280756d615638976ed3267830ba2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157677
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura InclusivaThe National Education Plan 2014–2024 and the challenges for Special Education in the perspective of an Inclusive CultureEl Plan Nacional de Educación 2014–2024 y los desafíos para la Educación Especial en la perspectiva de una Cultura InclusivaNational Education Plan 2014–2024Inclusive EducationInclusive CulturePlano Nacional de Educação 2014–2024Educação InclusivaCultura InclusivaAbstract This study deals with Brazil’s efforts to implement educational public policies aimed at creating an Inclusive Culture. A brief historical review related to the struggles that have been made until today (when public policies connected to this subject finally exist) to guarantee rights is presented. The analysis is done with the collection of indicators for goal 4 of the National Education Plan that deals with the formation of actions focused on Inclusive Education for the next decade. In this sense, data are presented on the evolution of enrollment of students with disabilities; on the training of teachers that are able to attend this specific audience; and on the implementation and usage of multifunctional resource rooms. The references come from the database of INEP (National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira). Analyzed data consider the crossing between the numbers of the School Census and the Demographic Census of IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics).Resumen Este estudio se sitúa ante los caminos que vienen siendo trillados en Brasil en la implementación de políticas públicas en el área de la educación, orientadas hacia una Cultura Inclusiva. Se presenta un breve relevamiento histórico sobre el trayecto de las luchas sociales, en la garantía de derechos, hasta el momento en que políticas públicas están atentas a ese tema. El recorte analítico se da en el levantamiento de indicadores para la meta 4 del Plan Nacional de Educación, la cual establece la planificación de acciones dirigidas a la Educación Inclusiva para la próxima década. En este sentido, se presentan datos sobre: la evolución de las matrículas de alumnos con discapacidad, formación de docentes para atender a esos públicos específicos y relativos a la implantación y al uso de las salas de recursos multifuncionales. Las referencias utilizadas proceden de la base de datos del INEP (Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira). Los datos analizados consideran el cruce de los números del Censo Escolar y del Censo Demográfico del IBGE (Instituto Brasileño de Geografía y Estadística).Resumo Este estudo situa-se diante dos caminhos que vêm sendo trilhados no Brasil na implementação de políticas públicas na área da educação, voltadas para uma Cultura Inclusiva. Apresenta-se um breve levantamento histórico sobre o trajeto das lutas sociais, na garantia de direitos, até o presente momento em que políticas públicas estão atentas a esse tema. O recorte analítico se dá no levantamento de indicadores para a meta 4 do Plano Nacional de Educação, a qual estabelece o planejamento de ações voltadas à Educação Inclusiva para a próxima década. Nesse sentido, são apresentados dados sobre: a evolução das matrículas de alunos com deficiência, formação de docentes para atender a esse público específico e relativos à implantação e ao uso das salas de recursos multifuncionais. As referências utilizadas são provenientes da base de dados do INEP (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira). Os dados analisados consideram o cruzamento dos números do Censo Escolar e do Censo Demográfico do IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística).Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoFundação CESGRANRIOUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Macena, Janaina De OliveiraJustino, Laura Regina PaniaguaCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho2018-11-12T17:26:29Z2018-11-12T17:26:29Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601156Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, n. ahead, p. -, 2018.0104-4036http://hdl.handle.net/11449/15767710.1590/s0104-40362018002601156S0104-40362018000401283S0104-40362018000401283.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-29T06:30:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157677Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:14:22.384763Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
The National Education Plan 2014–2024 and the challenges for Special Education in the perspective of an Inclusive Culture
El Plan Nacional de Educación 2014–2024 y los desafíos para la Educación Especial en la perspectiva de una Cultura Inclusiva
title O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
spellingShingle O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
Macena, Janaina De Oliveira
National Education Plan 2014–2024
Inclusive Education
Inclusive Culture
Plano Nacional de Educação 2014–2024
Educação Inclusiva
Cultura Inclusiva
title_short O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
title_full O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
title_fullStr O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
title_full_unstemmed O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
title_sort O Plano Nacional de Educação 2014–2024 e os desafios para a Educação Especial na perspectiva de uma Cultura Inclusiva
author Macena, Janaina De Oliveira
author_facet Macena, Janaina De Oliveira
Justino, Laura Regina Paniagua
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
author_role author
author2 Justino, Laura Regina Paniagua
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Macena, Janaina De Oliveira
Justino, Laura Regina Paniagua
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
dc.subject.por.fl_str_mv National Education Plan 2014–2024
Inclusive Education
Inclusive Culture
Plano Nacional de Educação 2014–2024
Educação Inclusiva
Cultura Inclusiva
topic National Education Plan 2014–2024
Inclusive Education
Inclusive Culture
Plano Nacional de Educação 2014–2024
Educação Inclusiva
Cultura Inclusiva
description Abstract This study deals with Brazil’s efforts to implement educational public policies aimed at creating an Inclusive Culture. A brief historical review related to the struggles that have been made until today (when public policies connected to this subject finally exist) to guarantee rights is presented. The analysis is done with the collection of indicators for goal 4 of the National Education Plan that deals with the formation of actions focused on Inclusive Education for the next decade. In this sense, data are presented on the evolution of enrollment of students with disabilities; on the training of teachers that are able to attend this specific audience; and on the implementation and usage of multifunctional resource rooms. The references come from the database of INEP (National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira). Analyzed data consider the crossing between the numbers of the School Census and the Demographic Census of IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12T17:26:29Z
2018-11-12T17:26:29Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601156
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, n. ahead, p. -, 2018.
0104-4036
http://hdl.handle.net/11449/157677
10.1590/s0104-40362018002601156
S0104-40362018000401283
S0104-40362018000401283.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362018002601156
http://hdl.handle.net/11449/157677
identifier_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, n. ahead, p. -, 2018.
0104-4036
10.1590/s0104-40362018002601156
S0104-40362018000401283
S0104-40362018000401283.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
0,254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação CESGRANRIO
publisher.none.fl_str_mv Fundação CESGRANRIO
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128242080546816