Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003 http://hdl.handle.net/11449/212281 |
Resumo: | Evaluation (grading) is crucial for the teaching and learning process since it provides data on the process and allows one to review course objectives, methodology, and content. Considering evolutions as a permanent process of self-education, this study aimed to evaluate how students perceive its role in the difficulties encountered during the daily educacional process. The data collection instrument was a questionnaire that was filled out daily by students. The majority of the students classified the audiovisual resources, clarity of exposure of the course content, development of the class itself and comprehension of the content as excellent. They saw both themselves and the professor-facilitator as motivated in the teaching-learning process, based on objectivity and critical discussion. As for their overall analysis, the following categories merged; duration of the theoretical section, which they considered too short; professor-student relationship as a learning incentive; innovative teaching-learning strategies; adequate communication, and importance of daily grading. They felt that objectives and criteria for grading on theoretical content allowed students to evaluate their own progress thus making it possible to adjust the teaching to their needs and enabling professors to evaluate the effectiveness of their own performance. |
id |
UNSP_0ed0a3b7fa08d671055def4262d84427 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212281 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência VivenciadaAn Experience with Evaluation in the Teaching and Learning ProcessEducation NursingEvolutionTeachingLearningEducação em EnfermagemAvaliaçãoEnsinoAprendizagemEvaluation (grading) is crucial for the teaching and learning process since it provides data on the process and allows one to review course objectives, methodology, and content. Considering evolutions as a permanent process of self-education, this study aimed to evaluate how students perceive its role in the difficulties encountered during the daily educacional process. The data collection instrument was a questionnaire that was filled out daily by students. The majority of the students classified the audiovisual resources, clarity of exposure of the course content, development of the class itself and comprehension of the content as excellent. They saw both themselves and the professor-facilitator as motivated in the teaching-learning process, based on objectivity and critical discussion. As for their overall analysis, the following categories merged; duration of the theoretical section, which they considered too short; professor-student relationship as a learning incentive; innovative teaching-learning strategies; adequate communication, and importance of daily grading. They felt that objectives and criteria for grading on theoretical content allowed students to evaluate their own progress thus making it possible to adjust the teaching to their needs and enabling professors to evaluate the effectiveness of their own performance.A avaliação é fundamental no processo ensino-aprendizagem, pois fornece dados desse processo e permite prever objetivos, metodologia e conteúdo. Considerando a avaliação como um processo permanente da auto educação, este estudo objetivou avaliar como os alunos percebem sua participação no desenvolvimento do conteúdo teórico ministrado na área de ginecologia e identificar as dificuldades encontradas durante o processo educativo diário. O instrumento de coleta de dados foi um questionário aplicado diariamente. A maioria dos alunos classificou os recursos audiovisuais, clareza da exposição e desenvolvimento da aula, bem como a compreensão do conteúdo como ótimos. Consideraram-se motivados, e o professor-facilitador da aprendizagem pela objetividade e discussão crítica. Quanto à análise, as categorias emergidas foram duração do bloco teórico, considerada pequeno relacionamento professor aluno como fator de incentivo à aprendizagem; estratégica de ensino aprendizagem inovadora, comunicação adequada e avaliação diária importante. Considerou-se que os objetivos e os critérios da avaliação teórica permitiram aos alunos avaliar seu progresso, possibilitando adequar o ensino às suas necessidades, e o professor pode avaliar a efetividade de seu desempenho.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem de Medicina de BotucatuAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]2021-07-14T10:37:25Z2021-07-14T10:37:25Z2021-02-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article12-19application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 27, n. 01, p. 12-19, 2021.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21228110.1590/1981-5271v27.1-003S0100-55022003000100012S0100-55022003000100012.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212281Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada An Experience with Evaluation in the Teaching and Learning Process |
title |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada |
spellingShingle |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] Education Nursing Evolution Teaching Learning Educação em Enfermagem Avaliação Ensino Aprendizagem |
title_short |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada |
title_full |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada |
title_fullStr |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada |
title_full_unstemmed |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada |
title_sort |
Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada |
author |
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] |
author_facet |
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Nursing Evolution Teaching Learning Educação em Enfermagem Avaliação Ensino Aprendizagem |
topic |
Education Nursing Evolution Teaching Learning Educação em Enfermagem Avaliação Ensino Aprendizagem |
description |
Evaluation (grading) is crucial for the teaching and learning process since it provides data on the process and allows one to review course objectives, methodology, and content. Considering evolutions as a permanent process of self-education, this study aimed to evaluate how students perceive its role in the difficulties encountered during the daily educacional process. The data collection instrument was a questionnaire that was filled out daily by students. The majority of the students classified the audiovisual resources, clarity of exposure of the course content, development of the class itself and comprehension of the content as excellent. They saw both themselves and the professor-facilitator as motivated in the teaching-learning process, based on objectivity and critical discussion. As for their overall analysis, the following categories merged; duration of the theoretical section, which they considered too short; professor-student relationship as a learning incentive; innovative teaching-learning strategies; adequate communication, and importance of daily grading. They felt that objectives and criteria for grading on theoretical content allowed students to evaluate their own progress thus making it possible to adjust the teaching to their needs and enabling professors to evaluate the effectiveness of their own performance. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14T10:37:25Z 2021-07-14T10:37:25Z 2021-02-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 27, n. 01, p. 12-19, 2021. 0100-5502 1981-5271 http://hdl.handle.net/11449/212281 10.1590/1981-5271v27.1-003 S0100-55022003000100012 S0100-55022003000100012.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003 http://hdl.handle.net/11449/212281 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 27, n. 01, p. 12-19, 2021. 0100-5502 1981-5271 10.1590/1981-5271v27.1-003 S0100-55022003000100012 S0100-55022003000100012.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
12-19 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128115472334848 |