Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003
http://hdl.handle.net/11449/212281
Resumo: Evaluation (grading) is crucial for the teaching and learning process since it provides data on the process and allows one to review course objectives, methodology, and content. Considering evolutions as a permanent process of self-education, this study aimed to evaluate how students perceive its role in the difficulties encountered during the daily educacional process. The data collection instrument was a questionnaire that was filled out daily by students. The majority of the students classified the audiovisual resources, clarity of exposure of the course content, development of the class itself and comprehension of the content as excellent. They saw both themselves and the professor-facilitator as motivated in the teaching-learning process, based on objectivity and critical discussion. As for their overall analysis, the following categories merged; duration of the theoretical section, which they considered too short; professor-student relationship as a learning incentive; innovative teaching-learning strategies; adequate communication, and importance of daily grading. They felt that objectives and criteria for grading on theoretical content allowed students to evaluate their own progress thus making it possible to adjust the teaching to their needs and enabling professors to evaluate the effectiveness of their own performance.
id UNSP_0ed0a3b7fa08d671055def4262d84427
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212281
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência VivenciadaAn Experience with Evaluation in the Teaching and Learning ProcessEducation NursingEvolutionTeachingLearningEducação em EnfermagemAvaliaçãoEnsinoAprendizagemEvaluation (grading) is crucial for the teaching and learning process since it provides data on the process and allows one to review course objectives, methodology, and content. Considering evolutions as a permanent process of self-education, this study aimed to evaluate how students perceive its role in the difficulties encountered during the daily educacional process. The data collection instrument was a questionnaire that was filled out daily by students. The majority of the students classified the audiovisual resources, clarity of exposure of the course content, development of the class itself and comprehension of the content as excellent. They saw both themselves and the professor-facilitator as motivated in the teaching-learning process, based on objectivity and critical discussion. As for their overall analysis, the following categories merged; duration of the theoretical section, which they considered too short; professor-student relationship as a learning incentive; innovative teaching-learning strategies; adequate communication, and importance of daily grading. They felt that objectives and criteria for grading on theoretical content allowed students to evaluate their own progress thus making it possible to adjust the teaching to their needs and enabling professors to evaluate the effectiveness of their own performance.A avaliação é fundamental no processo ensino-aprendizagem, pois fornece dados desse processo e permite prever objetivos, metodologia e conteúdo. Considerando a avaliação como um processo permanente da auto educação, este estudo objetivou avaliar como os alunos percebem sua participação no desenvolvimento do conteúdo teórico ministrado na área de ginecologia e identificar as dificuldades encontradas durante o processo educativo diário. O instrumento de coleta de dados foi um questionário aplicado diariamente. A maioria dos alunos classificou os recursos audiovisuais, clareza da exposição e desenvolvimento da aula, bem como a compreensão do conteúdo como ótimos. Consideraram-se motivados, e o professor-facilitador da aprendizagem pela objetividade e discussão crítica. Quanto à análise, as categorias emergidas foram duração do bloco teórico, considerada pequeno relacionamento professor aluno como fator de incentivo à aprendizagem; estratégica de ensino aprendizagem inovadora, comunicação adequada e avaliação diária importante. Considerou-se que os objetivos e os critérios da avaliação teórica permitiram aos alunos avaliar seu progresso, possibilitando adequar o ensino às suas necessidades, e o professor pode avaliar a efetividade de seu desempenho.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem de Medicina de BotucatuAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]2021-07-14T10:37:25Z2021-07-14T10:37:25Z2021-02-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article12-19application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 27, n. 01, p. 12-19, 2021.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21228110.1590/1981-5271v27.1-003S0100-55022003000100012S0100-55022003000100012.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212281Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
An Experience with Evaluation in the Teaching and Learning Process
title Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
spellingShingle Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
Education Nursing
Evolution
Teaching
Learning
Educação em Enfermagem
Avaliação
Ensino
Aprendizagem
title_short Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
title_full Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
title_fullStr Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
title_full_unstemmed Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
title_sort Avaliação no Processo Ensino-Aprendizagem: uma Experiência Vivenciada
author Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
author_facet Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education Nursing
Evolution
Teaching
Learning
Educação em Enfermagem
Avaliação
Ensino
Aprendizagem
topic Education Nursing
Evolution
Teaching
Learning
Educação em Enfermagem
Avaliação
Ensino
Aprendizagem
description Evaluation (grading) is crucial for the teaching and learning process since it provides data on the process and allows one to review course objectives, methodology, and content. Considering evolutions as a permanent process of self-education, this study aimed to evaluate how students perceive its role in the difficulties encountered during the daily educacional process. The data collection instrument was a questionnaire that was filled out daily by students. The majority of the students classified the audiovisual resources, clarity of exposure of the course content, development of the class itself and comprehension of the content as excellent. They saw both themselves and the professor-facilitator as motivated in the teaching-learning process, based on objectivity and critical discussion. As for their overall analysis, the following categories merged; duration of the theoretical section, which they considered too short; professor-student relationship as a learning incentive; innovative teaching-learning strategies; adequate communication, and importance of daily grading. They felt that objectives and criteria for grading on theoretical content allowed students to evaluate their own progress thus making it possible to adjust the teaching to their needs and enabling professors to evaluate the effectiveness of their own performance.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:37:25Z
2021-07-14T10:37:25Z
2021-02-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 27, n. 01, p. 12-19, 2021.
0100-5502
1981-5271
http://hdl.handle.net/11449/212281
10.1590/1981-5271v27.1-003
S0100-55022003000100012
S0100-55022003000100012.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v27.1-003
http://hdl.handle.net/11449/212281
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 27, n. 01, p. 12-19, 2021.
0100-5502
1981-5271
10.1590/1981-5271v27.1-003
S0100-55022003000100012
S0100-55022003000100012.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 12-19
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128115472334848