Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilar, Ana Paula
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216784
Resumo: The present work consists of analyzing a new proposal to work with school geography with young children, as well as understanding the importance to start the cartographic literacy process, during the first years of the Elementary School. The proposed discussion will be anchored in the concept of maps experiences and, from there, we will identify the contributions of this resource in the production of representations of experiences in spaces. The topic will be addressed having as theoretical support the studies of Childhood and, more specifically, the Sociology of Childhood, as well as with the Historical-Cultural Theory. Such references will make it possible to look at the child and at the Teaching of Geography through a contemporary perspective of Education. The methodological procedures will be based on a qualitative approach and for data collection, a bibliographic survey.
id UNSP_0fcd3531b1f9d6f048fdfc0a66ad4e46
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216784
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental IExperiential maps: a facilitator in the cartographic literacy process with elementary school children IExperiential mapsCartography with childrenChildhoodGeografiaMapas vivenciaisCartografia infantilInfânciaCartografia com criançasAlfabetização cartográficaThe present work consists of analyzing a new proposal to work with school geography with young children, as well as understanding the importance to start the cartographic literacy process, during the first years of the Elementary School. The proposed discussion will be anchored in the concept of maps experiences and, from there, we will identify the contributions of this resource in the production of representations of experiences in spaces. The topic will be addressed having as theoretical support the studies of Childhood and, more specifically, the Sociology of Childhood, as well as with the Historical-Cultural Theory. Such references will make it possible to look at the child and at the Teaching of Geography through a contemporary perspective of Education. The methodological procedures will be based on a qualitative approach and for data collection, a bibliographic survey.O presente trabalho consiste em analisar uma nova proposta de se trabalhar a geografia escolar com crianças pequenas, bem como, compreender a importância de iniciar o processo de alfabetização cartográfica, durante os primeiros anos do Ensino Fundamental. A discussão proposta estará ancorada no conceito de mapas vivenciais e, a partir do mesmo, identificaremos as contribuições deste recurso na produção de representações das vivencias nos espaços. A temática será abordada tendo como aporte teórico os estudos da Infância e, mais especificamente, a Sociologia da Infância, assim como com a Teoria Histórico-Cultural. Tais referenciais possibilitarão olhar para a criança e para o Ensino da Geografia através de uma perspectiva contemporânea de Educação. Os procedimentos metodológicos estarão pautados em uma abordagem qualitativa e para a coleta de dados será feito um levantamento bibliográfico.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Maia, Diego Corrêa [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Vilar, Ana Paula2022-02-17T17:52:39Z2022-02-17T17:52:39Z2022-01-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216784porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-10-05T06:08:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216784Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-05T06:08:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
Experiential maps: a facilitator in the cartographic literacy process with elementary school children I
title Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
spellingShingle Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
Vilar, Ana Paula
Experiential maps
Cartography with children
Childhood
Geografia
Mapas vivenciais
Cartografia infantil
Infância
Cartografia com crianças
Alfabetização cartográfica
title_short Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
title_full Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
title_fullStr Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
title_full_unstemmed Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
title_sort Mapas vivenciais: um facilitador no processo de alfabetização cartográfica com crianças do ensino fundamental I
author Vilar, Ana Paula
author_facet Vilar, Ana Paula
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Maia, Diego Corrêa [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilar, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Experiential maps
Cartography with children
Childhood
Geografia
Mapas vivenciais
Cartografia infantil
Infância
Cartografia com crianças
Alfabetização cartográfica
topic Experiential maps
Cartography with children
Childhood
Geografia
Mapas vivenciais
Cartografia infantil
Infância
Cartografia com crianças
Alfabetização cartográfica
description The present work consists of analyzing a new proposal to work with school geography with young children, as well as understanding the importance to start the cartographic literacy process, during the first years of the Elementary School. The proposed discussion will be anchored in the concept of maps experiences and, from there, we will identify the contributions of this resource in the production of representations of experiences in spaces. The topic will be addressed having as theoretical support the studies of Childhood and, more specifically, the Sociology of Childhood, as well as with the Historical-Cultural Theory. Such references will make it possible to look at the child and at the Teaching of Geography through a contemporary perspective of Education. The methodological procedures will be based on a qualitative approach and for data collection, a bibliographic survey.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-17T17:52:39Z
2022-02-17T17:52:39Z
2022-01-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216784
url http://hdl.handle.net/11449/216784
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649326677753856