Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203477 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdf |
Resumo: | The studies of Algebra take an important role in the Brazilian school curriculum and they aim at enabling the student to develop and validate their abstraction and generalization skills. However, in the school scope, Algebra is a part of the Mathematics in which the learning process presents a variety of difficulties. Research and classroom experiments have shown that, even though students relate Math to symbols, many of them can't use such symbols as an auxiliary language to contribute with the mathematical thinking. They can't understand the procedures that make up the transformation in the algebraic expressions, that's why those students aren't able to develop or practice their capacity of abstraction and generalization. This end of course paper presents a research built up with teachers from a private school in the city of São José dos Campos - SP, about the Algebraic Thinking in Ensino Fundamental II - 6th to 9th years, in order to answer the guiding question: How do Mathematics teachers in Ensino Fundamental II understand Algebra? This is a qualitative research, developed according to a phenomenological approach. The intention of the research was to investigate how teachers understand, approach and use the techniques and procedures of the Algebraic Thinking with their students |
id |
UNSP_104c115a394f3f12829c946fbbd1006f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203477 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental IIMathematics teachers' comprehension on the presence of algebra in elementary school IIMatemática - Estudo e ensinoFenomenologiaÁlgebraMathematics Study and teachingThe studies of Algebra take an important role in the Brazilian school curriculum and they aim at enabling the student to develop and validate their abstraction and generalization skills. However, in the school scope, Algebra is a part of the Mathematics in which the learning process presents a variety of difficulties. Research and classroom experiments have shown that, even though students relate Math to symbols, many of them can't use such symbols as an auxiliary language to contribute with the mathematical thinking. They can't understand the procedures that make up the transformation in the algebraic expressions, that's why those students aren't able to develop or practice their capacity of abstraction and generalization. This end of course paper presents a research built up with teachers from a private school in the city of São José dos Campos - SP, about the Algebraic Thinking in Ensino Fundamental II - 6th to 9th years, in order to answer the guiding question: How do Mathematics teachers in Ensino Fundamental II understand Algebra? This is a qualitative research, developed according to a phenomenological approach. The intention of the research was to investigate how teachers understand, approach and use the techniques and procedures of the Algebraic Thinking with their studentsO estudo da Álgebra constitui um espaço bastante significativo no currículo escolar brasileiro e tem por objetivo possibilitar que o aluno desenvolva e exercite sua capacidade de abstração e generalização. Contudo, no âmbito da prática escolar, a Álgebra constitui um campo da matemática no qual o processo de ensino e aprendizagem é permeado por muitas dificuldades. Experiências de pesquisa e de sala de aula têm mostrado que, embora os alunos associem a Matemática aos símbolos, muitos deles não conseguem utilizá-los como uma linguagem auxiliar para o raciocínio matemático, não compreendem os procedimentos que compõem as transformações de expressões algébricas e, diante disso, não desenvolvem e/ou exercem a sua capacidade de abstração e generalização. Neste Trabalho de Conclusão de Curso apresenta-se uma pesquisa desenvolvida com professores de uma escola da rede particular da cidade de São José dos Campos sobre o Pensamento Algébrico no Ensino Fundamental II - 6º ao 9º ano, com intuito de responder à pergunta norteadora: Como a Álgebra é compreendida por professores de Matemática do Ensino Fundamental II. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, desenvolvida segundo uma abordagem fenomenológica. O intuito da pesquisa foi investigar como os professores entendem, abordam e utilizam as técnicas e procedimentos do Pensamento Algébrico com seus alunosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mondini, Fabiane [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]2021-03-10T12:57:16Z2021-03-10T12:57:16Z2018-11-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis81 f.application/pdfSILVA, Lais Cristina Pereira da. Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II. 2018. 81 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203477990009158460206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203477Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:12Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II Mathematics teachers' comprehension on the presence of algebra in elementary school II |
title |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II |
spellingShingle |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP] Matemática - Estudo e ensino Fenomenologia Álgebra Mathematics Study and teaching |
title_short |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II |
title_full |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II |
title_fullStr |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II |
title_full_unstemmed |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II |
title_sort |
Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II |
author |
Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mondini, Fabiane [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Fenomenologia Álgebra Mathematics Study and teaching |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Fenomenologia Álgebra Mathematics Study and teaching |
description |
The studies of Algebra take an important role in the Brazilian school curriculum and they aim at enabling the student to develop and validate their abstraction and generalization skills. However, in the school scope, Algebra is a part of the Mathematics in which the learning process presents a variety of difficulties. Research and classroom experiments have shown that, even though students relate Math to symbols, many of them can't use such symbols as an auxiliary language to contribute with the mathematical thinking. They can't understand the procedures that make up the transformation in the algebraic expressions, that's why those students aren't able to develop or practice their capacity of abstraction and generalization. This end of course paper presents a research built up with teachers from a private school in the city of São José dos Campos - SP, about the Algebraic Thinking in Ensino Fundamental II - 6th to 9th years, in order to answer the guiding question: How do Mathematics teachers in Ensino Fundamental II understand Algebra? This is a qualitative research, developed according to a phenomenological approach. The intention of the research was to investigate how teachers understand, approach and use the techniques and procedures of the Algebraic Thinking with their students |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-22 2021-03-10T12:57:16Z 2021-03-10T12:57:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Lais Cristina Pereira da. Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II. 2018. 81 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018. http://hdl.handle.net/11449/203477 990009158460206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdf |
identifier_str_mv |
SILVA, Lais Cristina Pereira da. Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II. 2018. 81 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018. 990009158460206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203477 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
81 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1810021366416539648 |