Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203477
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdf
Resumo: The studies of Algebra take an important role in the Brazilian school curriculum and they aim at enabling the student to develop and validate their abstraction and generalization skills. However, in the school scope, Algebra is a part of the Mathematics in which the learning process presents a variety of difficulties. Research and classroom experiments have shown that, even though students relate Math to symbols, many of them can't use such symbols as an auxiliary language to contribute with the mathematical thinking. They can't understand the procedures that make up the transformation in the algebraic expressions, that's why those students aren't able to develop or practice their capacity of abstraction and generalization. This end of course paper presents a research built up with teachers from a private school in the city of São José dos Campos - SP, about the Algebraic Thinking in Ensino Fundamental II - 6th to 9th years, in order to answer the guiding question: How do Mathematics teachers in Ensino Fundamental II understand Algebra? This is a qualitative research, developed according to a phenomenological approach. The intention of the research was to investigate how teachers understand, approach and use the techniques and procedures of the Algebraic Thinking with their students
id UNSP_104c115a394f3f12829c946fbbd1006f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203477
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental IIMathematics teachers' comprehension on the presence of algebra in elementary school IIMatemática - Estudo e ensinoFenomenologiaÁlgebraMathematics Study and teachingThe studies of Algebra take an important role in the Brazilian school curriculum and they aim at enabling the student to develop and validate their abstraction and generalization skills. However, in the school scope, Algebra is a part of the Mathematics in which the learning process presents a variety of difficulties. Research and classroom experiments have shown that, even though students relate Math to symbols, many of them can't use such symbols as an auxiliary language to contribute with the mathematical thinking. They can't understand the procedures that make up the transformation in the algebraic expressions, that's why those students aren't able to develop or practice their capacity of abstraction and generalization. This end of course paper presents a research built up with teachers from a private school in the city of São José dos Campos - SP, about the Algebraic Thinking in Ensino Fundamental II - 6th to 9th years, in order to answer the guiding question: How do Mathematics teachers in Ensino Fundamental II understand Algebra? This is a qualitative research, developed according to a phenomenological approach. The intention of the research was to investigate how teachers understand, approach and use the techniques and procedures of the Algebraic Thinking with their studentsO estudo da Álgebra constitui um espaço bastante significativo no currículo escolar brasileiro e tem por objetivo possibilitar que o aluno desenvolva e exercite sua capacidade de abstração e generalização. Contudo, no âmbito da prática escolar, a Álgebra constitui um campo da matemática no qual o processo de ensino e aprendizagem é permeado por muitas dificuldades. Experiências de pesquisa e de sala de aula têm mostrado que, embora os alunos associem a Matemática aos símbolos, muitos deles não conseguem utilizá-los como uma linguagem auxiliar para o raciocínio matemático, não compreendem os procedimentos que compõem as transformações de expressões algébricas e, diante disso, não desenvolvem e/ou exercem a sua capacidade de abstração e generalização. Neste Trabalho de Conclusão de Curso apresenta-se uma pesquisa desenvolvida com professores de uma escola da rede particular da cidade de São José dos Campos sobre o Pensamento Algébrico no Ensino Fundamental II - 6º ao 9º ano, com intuito de responder à pergunta norteadora: Como a Álgebra é compreendida por professores de Matemática do Ensino Fundamental II. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, desenvolvida segundo uma abordagem fenomenológica. O intuito da pesquisa foi investigar como os professores entendem, abordam e utilizam as técnicas e procedimentos do Pensamento Algébrico com seus alunosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mondini, Fabiane [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]2021-03-10T12:57:16Z2021-03-10T12:57:16Z2018-11-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis81 f.application/pdfSILVA, Lais Cristina Pereira da. Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II. 2018. 81 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203477990009158460206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203477Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:12Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
Mathematics teachers' comprehension on the presence of algebra in elementary school II
title Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
spellingShingle Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Fenomenologia
Álgebra
Mathematics Study and teaching
title_short Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
title_full Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
title_fullStr Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
title_full_unstemmed Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
title_sort Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II
author Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]
author_facet Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mondini, Fabiane [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lais Cristina Pereira da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Fenomenologia
Álgebra
Mathematics Study and teaching
topic Matemática - Estudo e ensino
Fenomenologia
Álgebra
Mathematics Study and teaching
description The studies of Algebra take an important role in the Brazilian school curriculum and they aim at enabling the student to develop and validate their abstraction and generalization skills. However, in the school scope, Algebra is a part of the Mathematics in which the learning process presents a variety of difficulties. Research and classroom experiments have shown that, even though students relate Math to symbols, many of them can't use such symbols as an auxiliary language to contribute with the mathematical thinking. They can't understand the procedures that make up the transformation in the algebraic expressions, that's why those students aren't able to develop or practice their capacity of abstraction and generalization. This end of course paper presents a research built up with teachers from a private school in the city of São José dos Campos - SP, about the Algebraic Thinking in Ensino Fundamental II - 6th to 9th years, in order to answer the guiding question: How do Mathematics teachers in Ensino Fundamental II understand Algebra? This is a qualitative research, developed according to a phenomenological approach. The intention of the research was to investigate how teachers understand, approach and use the techniques and procedures of the Algebraic Thinking with their students
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-22
2021-03-10T12:57:16Z
2021-03-10T12:57:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Lais Cristina Pereira da. Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II. 2018. 81 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203477
990009158460206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdf
identifier_str_mv SILVA, Lais Cristina Pereira da. Compreensões de professores de matemática sobre a presença da álgebra no ensino fundamental II. 2018. 81 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
990009158460206341
url http://hdl.handle.net/11449/203477
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000915846.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 81 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021366416539648