Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120106 http://hdl.handle.net/11449/134436 |
Resumo: | Griffith's experiments regarding bacterial transformation Pneumococcus are regarded as essential when related to DNA/heredity recognition process. The aim of the current study is to assess the didac tic transposition of the concept of bacterial transformation since the Griffith's descriptions until its current approach on didactic books. We realized that the historical context and the relationship between bacterial transformation and DNA recognition as genetic material are poorly explored. The core of our paper is the historical approach of those exper iments. By considering the wide richness of the knowledge that is ranged on Griffith's experiments, we suggest a didactic transposition concerning bacterial transformation in the learning process, involving an integration of contents. |
id |
UNSP_109f3c0dd770ff91eb46164efb24741d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134436 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticosGriffith's experiments on biology teaching: the didactic transposition of the concept of transformation in didactic booksBacteria transformationDidactic transpositionBiology teachingTransformação bacterianaTransposição didáticaEnsino de biologiaGriffith's experiments regarding bacterial transformation Pneumococcus are regarded as essential when related to DNA/heredity recognition process. The aim of the current study is to assess the didac tic transposition of the concept of bacterial transformation since the Griffith's descriptions until its current approach on didactic books. We realized that the historical context and the relationship between bacterial transformation and DNA recognition as genetic material are poorly explored. The core of our paper is the historical approach of those exper iments. By considering the wide richness of the knowledge that is ranged on Griffith's experiments, we suggest a didactic transposition concerning bacterial transformation in the learning process, involving an integration of contents.Os experimentos de Griffith sobre a transformação de bactérias Pneumococcus, são tidos como importantes no processo de reconhecimento da relação DNA/hereditariedade. O presente estudo teve por objetivo analisar a transposição didática do conceito de transformação bacteriana, desde as descrições de Griffith até sua abordagem nos livros didáticos de Biologia. Percebemos que o contexto histórico e a relação entre a trans formação bacteriana e o reconhecimento do DNA como material gené tico são pouco explorados. Considerando a riqueza de conhecimentos, de diferentes áreas, que os experimentos de Griffith abrangem, sugerimos uma transposição didática do conceito de transformação bacteriana que envolva uma integração de conteúdos, tendo como ponto central a abor dagem histórica desses experimentos.Centro de Divulgação e Memória da Ciência e Tecnologia (CDMCT) da Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento Física, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-06, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilCentro de Divulgação e Memória da Ciência e Tecnologia (CDMCT) da Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento Física, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-06, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Batisteti, Caroline Belotto [UNESP]Araujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de [UNESP]Caluzi, João José [UNESP]2016-03-02T12:56:43Z2016-03-02T12:56:43Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-100application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120106Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 83-100, 2010.1415-2150http://hdl.handle.net/11449/13443610.1590/1983-21172010120106S1983-21172010000100083S1983-21172010000100083.pdf902551451128844144714552069327090785026380941898Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio. Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-25T17:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134436Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:17:54.981930Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos Griffith's experiments on biology teaching: the didactic transposition of the concept of transformation in didactic books |
title |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos |
spellingShingle |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos Batisteti, Caroline Belotto [UNESP] Bacteria transformation Didactic transposition Biology teaching Transformação bacteriana Transposição didática Ensino de biologia |
title_short |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos |
title_full |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos |
title_fullStr |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos |
title_full_unstemmed |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos |
title_sort |
Os experimentos de Griffith no ensino de Biologia: a transposição didática do conceito de transformação nos livros didáticos |
author |
Batisteti, Caroline Belotto [UNESP] |
author_facet |
Batisteti, Caroline Belotto [UNESP] Araujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de [UNESP] Caluzi, João José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de [UNESP] Caluzi, João José [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batisteti, Caroline Belotto [UNESP] Araujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de [UNESP] Caluzi, João José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bacteria transformation Didactic transposition Biology teaching Transformação bacteriana Transposição didática Ensino de biologia |
topic |
Bacteria transformation Didactic transposition Biology teaching Transformação bacteriana Transposição didática Ensino de biologia |
description |
Griffith's experiments regarding bacterial transformation Pneumococcus are regarded as essential when related to DNA/heredity recognition process. The aim of the current study is to assess the didac tic transposition of the concept of bacterial transformation since the Griffith's descriptions until its current approach on didactic books. We realized that the historical context and the relationship between bacterial transformation and DNA recognition as genetic material are poorly explored. The core of our paper is the historical approach of those exper iments. By considering the wide richness of the knowledge that is ranged on Griffith's experiments, we suggest a didactic transposition concerning bacterial transformation in the learning process, involving an integration of contents. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:43Z 2016-03-02T12:56:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120106 Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 83-100, 2010. 1415-2150 http://hdl.handle.net/11449/134436 10.1590/1983-21172010120106 S1983-21172010000100083 S1983-21172010000100083.pdf 9025514511288441 4471455206932709 0785026380941898 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120106 http://hdl.handle.net/11449/134436 |
identifier_str_mv |
Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 83-100, 2010. 1415-2150 10.1590/1983-21172010120106 S1983-21172010000100083 S1983-21172010000100083.pdf 9025514511288441 4471455206932709 0785026380941898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
83-100 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129414683164672 |