Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/122251 |
Resumo: | Joined to Childhood and Education, a line of work of Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista‟s Post-graduate Program in Education, this research aims to investigate how the practice of two teachers and two early years educators occurs regarding to reading and storytelling. All of them work with the same four-year-old and five-year-old children in a full-time kindergarten in Araçatuba, State of São Paulo. It is necessary to identify their concepts and practices on reading and storytelling in order to verify whether they understand the importance of Children‟s Literature in the development and education of beginning readers. The questions are: do they merely read/tell stories or allow different practices of reading and storytelling techniques? Do they provide an educational work committed to the passage from children as listeners to students as readers, seeking to arouse in children, at first, a love of reading (the lust to hear stories) and, later, have them reading by themselves? The research is based on studies concerning the themes: Childhood Education; Children's Literature; reading; storytelling; teacher‟s training and reading education”, which give it theoretical consistency. This is a research in Education, of qualitative approach in a case study perspective and of ethnographic type... |
id |
UNSP_11f82e9159a78c7eb9f8490c3ade3085 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122251 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)EducaçãoEducação de criançasLiteratura infantojuvenilLeituraProfessores - FormaçãoArte de contar historiasEducationJoined to Childhood and Education, a line of work of Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista‟s Post-graduate Program in Education, this research aims to investigate how the practice of two teachers and two early years educators occurs regarding to reading and storytelling. All of them work with the same four-year-old and five-year-old children in a full-time kindergarten in Araçatuba, State of São Paulo. It is necessary to identify their concepts and practices on reading and storytelling in order to verify whether they understand the importance of Children‟s Literature in the development and education of beginning readers. The questions are: do they merely read/tell stories or allow different practices of reading and storytelling techniques? Do they provide an educational work committed to the passage from children as listeners to students as readers, seeking to arouse in children, at first, a love of reading (the lust to hear stories) and, later, have them reading by themselves? The research is based on studies concerning the themes: Childhood Education; Children's Literature; reading; storytelling; teacher‟s training and reading education”, which give it theoretical consistency. This is a research in Education, of qualitative approach in a case study perspective and of ethnographic type...O presente estudo, vinculado à linha de pesquisa Infância e Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – FCT/UNESP, Campus de Presidente Prudente, tem a finalidade de investigar como se processam as práticas de leitura e contação de histórias de duas professoras e duas educadoras adjuntas infantis que atuam com o mesmo grupo de crianças de 4 anos de idade (turma de Etapa 1) a 5 anos (turma de Etapa 2) de uma instituição de Educação Infantil, de período integral, do Sistema Municipal de Educação de Araçatuba/SP. Faz-se necessário identificar suas concepções e práticas de leitura e contação de histórias para verificar se reconhecem a relevância da Literatura Infantil no desenvolvimento e na formação dos pequenos leitores. As indagações são: meramente leem/contam histórias ou possibilitam diferentes práticas de leitura e técnicas de contação? Propiciam um trabalho educativo comprometido com a intermediação da passagem de criança-ouvinte a aluno-leitor, procurando despertar nas crianças o gosto pela leitura, a princípio, a volúpia em ouvir histórias e, futuramente, lê-las sozinhas? O que dá consistência teórica à pesquisa são obras que abordam a temática “Educação Infantil; Literatura Infantil; leitura, contação de histórias; formação de professores e formação leitora”. Trata-se de uma pesquisa em Educação, de abordagem qualitativa, em uma perspectiva de estudo de caso do tipo etnográfico...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Renata Junqueira de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]2015-04-09T12:28:31Z2015-04-09T12:28:31Z2014-09-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis232 f.application/pdfSILVEIRA, Roberta Caetano da. Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP). 2014. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122251000812841000812841.pdf33004129044P69778200016779533Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122251Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:49:22.788793Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
title |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
spellingShingle |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) Silveira, Roberta Caetano da [UNESP] Educação Educação de crianças Literatura infantojuvenil Leitura Professores - Formação Arte de contar historias Education |
title_short |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
title_full |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
title_fullStr |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
title_full_unstemmed |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
title_sort |
Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP) |
author |
Silveira, Roberta Caetano da [UNESP] |
author_facet |
Silveira, Roberta Caetano da [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Renata Junqueira de [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Roberta Caetano da [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Educação de crianças Literatura infantojuvenil Leitura Professores - Formação Arte de contar historias Education |
topic |
Educação Educação de crianças Literatura infantojuvenil Leitura Professores - Formação Arte de contar historias Education |
description |
Joined to Childhood and Education, a line of work of Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista‟s Post-graduate Program in Education, this research aims to investigate how the practice of two teachers and two early years educators occurs regarding to reading and storytelling. All of them work with the same four-year-old and five-year-old children in a full-time kindergarten in Araçatuba, State of São Paulo. It is necessary to identify their concepts and practices on reading and storytelling in order to verify whether they understand the importance of Children‟s Literature in the development and education of beginning readers. The questions are: do they merely read/tell stories or allow different practices of reading and storytelling techniques? Do they provide an educational work committed to the passage from children as listeners to students as readers, seeking to arouse in children, at first, a love of reading (the lust to hear stories) and, later, have them reading by themselves? The research is based on studies concerning the themes: Childhood Education; Children's Literature; reading; storytelling; teacher‟s training and reading education”, which give it theoretical consistency. This is a research in Education, of qualitative approach in a case study perspective and of ethnographic type... |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-11 2015-04-09T12:28:31Z 2015-04-09T12:28:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVEIRA, Roberta Caetano da. Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP). 2014. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014. http://hdl.handle.net/11449/122251 000812841 000812841.pdf 33004129044P6 9778200016779533 |
identifier_str_mv |
SILVEIRA, Roberta Caetano da. Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP). 2014. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014. 000812841 000812841.pdf 33004129044P6 9778200016779533 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/122251 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
232 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129123697033216 |