Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122251
Resumo: Joined to Childhood and Education, a line of work of Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista‟s Post-graduate Program in Education, this research aims to investigate how the practice of two teachers and two early years educators occurs regarding to reading and storytelling. All of them work with the same four-year-old and five-year-old children in a full-time kindergarten in Araçatuba, State of São Paulo. It is necessary to identify their concepts and practices on reading and storytelling in order to verify whether they understand the importance of Children‟s Literature in the development and education of beginning readers. The questions are: do they merely read/tell stories or allow different practices of reading and storytelling techniques? Do they provide an educational work committed to the passage from children as listeners to students as readers, seeking to arouse in children, at first, a love of reading (the lust to hear stories) and, later, have them reading by themselves? The research is based on studies concerning the themes: Childhood Education; Children's Literature; reading; storytelling; teacher‟s training and reading education”, which give it theoretical consistency. This is a research in Education, of qualitative approach in a case study perspective and of ethnographic type...
id UNSP_11f82e9159a78c7eb9f8490c3ade3085
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122251
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)EducaçãoEducação de criançasLiteratura infantojuvenilLeituraProfessores - FormaçãoArte de contar historiasEducationJoined to Childhood and Education, a line of work of Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista‟s Post-graduate Program in Education, this research aims to investigate how the practice of two teachers and two early years educators occurs regarding to reading and storytelling. All of them work with the same four-year-old and five-year-old children in a full-time kindergarten in Araçatuba, State of São Paulo. It is necessary to identify their concepts and practices on reading and storytelling in order to verify whether they understand the importance of Children‟s Literature in the development and education of beginning readers. The questions are: do they merely read/tell stories or allow different practices of reading and storytelling techniques? Do they provide an educational work committed to the passage from children as listeners to students as readers, seeking to arouse in children, at first, a love of reading (the lust to hear stories) and, later, have them reading by themselves? The research is based on studies concerning the themes: Childhood Education; Children's Literature; reading; storytelling; teacher‟s training and reading education”, which give it theoretical consistency. This is a research in Education, of qualitative approach in a case study perspective and of ethnographic type...O presente estudo, vinculado à linha de pesquisa Infância e Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – FCT/UNESP, Campus de Presidente Prudente, tem a finalidade de investigar como se processam as práticas de leitura e contação de histórias de duas professoras e duas educadoras adjuntas infantis que atuam com o mesmo grupo de crianças de 4 anos de idade (turma de Etapa 1) a 5 anos (turma de Etapa 2) de uma instituição de Educação Infantil, de período integral, do Sistema Municipal de Educação de Araçatuba/SP. Faz-se necessário identificar suas concepções e práticas de leitura e contação de histórias para verificar se reconhecem a relevância da Literatura Infantil no desenvolvimento e na formação dos pequenos leitores. As indagações são: meramente leem/contam histórias ou possibilitam diferentes práticas de leitura e técnicas de contação? Propiciam um trabalho educativo comprometido com a intermediação da passagem de criança-ouvinte a aluno-leitor, procurando despertar nas crianças o gosto pela leitura, a princípio, a volúpia em ouvir histórias e, futuramente, lê-las sozinhas? O que dá consistência teórica à pesquisa são obras que abordam a temática “Educação Infantil; Literatura Infantil; leitura, contação de histórias; formação de professores e formação leitora”. Trata-se de uma pesquisa em Educação, de abordagem qualitativa, em uma perspectiva de estudo de caso do tipo etnográfico...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Renata Junqueira de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]2015-04-09T12:28:31Z2015-04-09T12:28:31Z2014-09-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis232 f.application/pdfSILVEIRA, Roberta Caetano da. Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP). 2014. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122251000812841000812841.pdf33004129044P69778200016779533Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:44:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122251Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:49:22.788793Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
title Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
spellingShingle Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]
Educação
Educação de crianças
Literatura infantojuvenil
Leitura
Professores - Formação
Arte de contar historias
Education
title_short Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
title_full Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
title_fullStr Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
title_full_unstemmed Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
title_sort Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP)
author Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]
author_facet Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Renata Junqueira de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Roberta Caetano da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação de crianças
Literatura infantojuvenil
Leitura
Professores - Formação
Arte de contar historias
Education
topic Educação
Educação de crianças
Literatura infantojuvenil
Leitura
Professores - Formação
Arte de contar historias
Education
description Joined to Childhood and Education, a line of work of Faculdade de Ciências e Tecnologia/Universidade Estadual Paulista‟s Post-graduate Program in Education, this research aims to investigate how the practice of two teachers and two early years educators occurs regarding to reading and storytelling. All of them work with the same four-year-old and five-year-old children in a full-time kindergarten in Araçatuba, State of São Paulo. It is necessary to identify their concepts and practices on reading and storytelling in order to verify whether they understand the importance of Children‟s Literature in the development and education of beginning readers. The questions are: do they merely read/tell stories or allow different practices of reading and storytelling techniques? Do they provide an educational work committed to the passage from children as listeners to students as readers, seeking to arouse in children, at first, a love of reading (the lust to hear stories) and, later, have them reading by themselves? The research is based on studies concerning the themes: Childhood Education; Children's Literature; reading; storytelling; teacher‟s training and reading education”, which give it theoretical consistency. This is a research in Education, of qualitative approach in a case study perspective and of ethnographic type...
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-11
2015-04-09T12:28:31Z
2015-04-09T12:28:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVEIRA, Roberta Caetano da. Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP). 2014. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/122251
000812841
000812841.pdf
33004129044P6
9778200016779533
identifier_str_mv SILVEIRA, Roberta Caetano da. Educação literária na educação infantil: o livro nas mãos de professoras e educadoras de Araçatuba (SP). 2014. 232 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
000812841
000812841.pdf
33004129044P6
9778200016779533
url http://hdl.handle.net/11449/122251
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 232 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129123697033216