Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Samuel De [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Borges, Cecilia, Ayoub, Eliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031
http://hdl.handle.net/11449/218092
Resumo: This dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school.
id UNSP_1231b30ef5bf41f1c130c7f5d4a37d90
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218092
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4Teacher education in contemporary times: challenges and possibilities of the partnership between university and schoolteacher educationprofessionalization of teachinguniversity-school partnershipsupervised internshipformação de professoresprofissionalização do ensinoparceria universidade-escolaestágio supervisionadoThis dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school.Este dossiê aborda a temática das relações entre a universidade e a escola no âmbito da formação de professores. A partir de discussões acerca dos estágios supervisionados, da inserção profissional na escola, da prática como lugar de formação e produção de saberes, das parcerias intergeracionais, bem como das relações entre currículo de formação inicial e currículo escolar, foram problematizadas as relações que vêm sendo estabelecidas entre a universidade e a escola, tendo em vista uma perspectiva de profissionalização do ensino. Para tal, reunimos pesquisadores(as) de diferentes países, como Brasil, Chile, Portugal e Bélgica, cujos artigos apresentam pesquisas e experiências a respeito de parcerias articulando a universidade e a escola, trazendo contribuições que dialogam com as temáticas antes anunciadas, em consonância com as especificidades de cada contexto. Concluindo, os seis artigos que compõem o dossiê aportam, além de um mapeamento da relação entre universidade e escola, possibilidades de enfrentamento e experiências exitosas.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Université de MontréalUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”CNPq: 439325/2018-8UNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Université de MontréalUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Souza, Samuel De [UNESP]Borges, CeciliaAyoub, Eliana2022-04-28T16:55:50Z2022-04-28T16:55:50Z2021-07-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.1980-6248http://hdl.handle.net/11449/21809210.1590/1980-6248-2021-0031S0103-73072021000100400S0103-73072021000100400.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-04T06:25:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218092Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:06:31.527706Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
Teacher education in contemporary times: challenges and possibilities of the partnership between university and school
title Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
spellingShingle Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
Souza, Samuel De [UNESP]
teacher education
professionalization of teaching
university-school partnership
supervised internship
formação de professores
profissionalização do ensino
parceria universidade-escola
estágio supervisionado
title_short Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
title_full Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
title_fullStr Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
title_full_unstemmed Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
title_sort Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
author Souza, Samuel De [UNESP]
author_facet Souza, Samuel De [UNESP]
Borges, Cecilia
Ayoub, Eliana
author_role author
author2 Borges, Cecilia
Ayoub, Eliana
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Université de Montréal
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Samuel De [UNESP]
Borges, Cecilia
Ayoub, Eliana
dc.subject.por.fl_str_mv teacher education
professionalization of teaching
university-school partnership
supervised internship
formação de professores
profissionalização do ensino
parceria universidade-escola
estágio supervisionado
topic teacher education
professionalization of teaching
university-school partnership
supervised internship
formação de professores
profissionalização do ensino
parceria universidade-escola
estágio supervisionado
description This dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-26
2022-04-28T16:55:50Z
2022-04-28T16:55:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.
1980-6248
http://hdl.handle.net/11449/218092
10.1590/1980-6248-2021-0031
S0103-73072021000100400
S0103-73072021000100400.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031
http://hdl.handle.net/11449/218092
identifier_str_mv Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.
1980-6248
10.1590/1980-6248-2021-0031
S0103-73072021000100400
S0103-73072021000100400.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pro-Posições
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv UNICAMP - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129392599105536