Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031 http://hdl.handle.net/11449/218092 |
Resumo: | This dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school. |
id |
UNSP_1231b30ef5bf41f1c130c7f5d4a37d90 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218092 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4Teacher education in contemporary times: challenges and possibilities of the partnership between university and schoolteacher educationprofessionalization of teachinguniversity-school partnershipsupervised internshipformação de professoresprofissionalização do ensinoparceria universidade-escolaestágio supervisionadoThis dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school.Este dossiê aborda a temática das relações entre a universidade e a escola no âmbito da formação de professores. A partir de discussões acerca dos estágios supervisionados, da inserção profissional na escola, da prática como lugar de formação e produção de saberes, das parcerias intergeracionais, bem como das relações entre currículo de formação inicial e currículo escolar, foram problematizadas as relações que vêm sendo estabelecidas entre a universidade e a escola, tendo em vista uma perspectiva de profissionalização do ensino. Para tal, reunimos pesquisadores(as) de diferentes países, como Brasil, Chile, Portugal e Bélgica, cujos artigos apresentam pesquisas e experiências a respeito de parcerias articulando a universidade e a escola, trazendo contribuições que dialogam com as temáticas antes anunciadas, em consonância com as especificidades de cada contexto. Concluindo, os seis artigos que compõem o dossiê aportam, além de um mapeamento da relação entre universidade e escola, possibilidades de enfrentamento e experiências exitosas.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Université de MontréalUniversidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”CNPq: 439325/2018-8UNICAMP - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Université de MontréalUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Souza, Samuel De [UNESP]Borges, CeciliaAyoub, Eliana2022-04-28T16:55:50Z2022-04-28T16:55:50Z2021-07-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021.1980-6248http://hdl.handle.net/11449/21809210.1590/1980-6248-2021-0031S0103-73072021000100400S0103-73072021000100400.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-04T06:25:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218092Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:06:31.527706Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 Teacher education in contemporary times: challenges and possibilities of the partnership between university and school |
title |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 |
spellingShingle |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 Souza, Samuel De [UNESP] teacher education professionalization of teaching university-school partnership supervised internship formação de professores profissionalização do ensino parceria universidade-escola estágio supervisionado |
title_short |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 |
title_full |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 |
title_fullStr |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 |
title_full_unstemmed |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 |
title_sort |
Formação de professores na contemporaneidade: desafios e possibilidades da parceria entre universidade e escola 1 2 3 4 |
author |
Souza, Samuel De [UNESP] |
author_facet |
Souza, Samuel De [UNESP] Borges, Cecilia Ayoub, Eliana |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Cecilia Ayoub, Eliana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) Université de Montréal Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Samuel De [UNESP] Borges, Cecilia Ayoub, Eliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher education professionalization of teaching university-school partnership supervised internship formação de professores profissionalização do ensino parceria universidade-escola estágio supervisionado |
topic |
teacher education professionalization of teaching university-school partnership supervised internship formação de professores profissionalização do ensino parceria universidade-escola estágio supervisionado |
description |
This dossier addresses the issue of relations between the university and the school in the context of teacher education. Based on discussions about supervised internships, professional insertion at school, practice as a place of training and knowledge production, intergenerational partnerships and the relationship between initial training curriculum and school curriculum, the relations that have been established between the university and the school were problematized, with a view to the professionalization of teaching. For such purpose, we invited researchers from different countries, such as Brazil, Chile, Portugal and Belgium, whose articles present researches and experiences regarding partnerships articulating the university and the school, bringing contributions that dialogue with the themes announced above, in line with the specifics of each context. In conclusion, the six articles that make up the dossier provide possibilities for coping and successful experiences, besides a mapping of the relationship between university and school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-26 2022-04-28T16:55:50Z 2022-04-28T16:55:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031 Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021. 1980-6248 http://hdl.handle.net/11449/218092 10.1590/1980-6248-2021-0031 S0103-73072021000100400 S0103-73072021000100400.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0031 http://hdl.handle.net/11449/218092 |
identifier_str_mv |
Pro-Posições. UNICAMP - Faculdade de Educação, v. 32, p. -, 2021. 1980-6248 10.1590/1980-6248-2021-0031 S0103-73072021000100400 S0103-73072021000100400.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Pro-Posições |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
UNICAMP - Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129392599105536 |