School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vedovatto, Dijnane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Borges, Cecília
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15645
Resumo: Despite the importance of partnerships between universities and schools for teacher internship programs, such an initiative shows considerable weaknesses in Brazil. International experiences show advances in this matter, especially the Quebec case – which includes a Teacher Training Center (CFIM) based on the professional training model whereby teacher training plays a key role in supervised internship. This study sought to understand the school–university partnership in supervised practice in Quebec, considering teachers’ professionalization. This qualitative research consists of an intrinsic case study conducted with data collected by means of semi-structured interviews with coordinators of training programs at the Canadian university. The results indicate a teacher training policy that favors partnership between universities and schools. Some elements of the work developed in Quebec can stimulate reflections on work possibilities in the context of teacher training in Brazil, aiming at a policy that grants greater centrality to internships in teacher training.
id UNESP-7_3432917eb0a868c630784f753bc532e8
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15645
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experienceLa alianza entre universidad y escuela en las prácticas supervisadas: la experiencia en QuebecA parceria entre universidade e escola no estágio supervisionado: a experiência em QuebecFormação de professores. Estágios supervisionados. Universidade e escola.Teacher training. Supervised internships. Partnership. School and university.Formación docente. Pasantías supervisadas. Escuela y universidad.Despite the importance of partnerships between universities and schools for teacher internship programs, such an initiative shows considerable weaknesses in Brazil. International experiences show advances in this matter, especially the Quebec case – which includes a Teacher Training Center (CFIM) based on the professional training model whereby teacher training plays a key role in supervised internship. This study sought to understand the school–university partnership in supervised practice in Quebec, considering teachers’ professionalization. This qualitative research consists of an intrinsic case study conducted with data collected by means of semi-structured interviews with coordinators of training programs at the Canadian university. The results indicate a teacher training policy that favors partnership between universities and schools. Some elements of the work developed in Quebec can stimulate reflections on work possibilities in the context of teacher training in Brazil, aiming at a policy that grants greater centrality to internships in teacher training.La alianza entre universidad y escuela es importante para el desarrollo de pasantías en la formación del profesorado. Sin embargo, en Brasil hay muchas debilidades al respecto a pesar de que existen algunas iniciativas exitosas. Las experiencias internacionales revelan avances, en particular en el caso de Quebec (Canadá), que, desde el modelo de formación profesional, cuenta con un Centro de Formación de Profesores (CFIM) en el que se destaca la pasantía supervisada para la formación del profesorado. Este artículo tuvo por objetivo comprender la alianza entre universidad y escuela en las pasantías en Quebec. El marco teórico se basa en la profesionalización del profesorado. Este es estudio de caso, cualitativo, de tipo intrínseco. Para la recolección de datos, se realizaron entrevistas semiestructuradas con coordinadores de programas de capacitación en la universidad canadiense. Los resultados indican que la estructura favorece la alianza entre universidades y escuelas, como resultado de una política de formación docente. Algunos elementos del trabajo desarrollado en Quebec pueden inspirar reflexiones sobre las posibilidades de trabajo en el contexto de la formación docente en Brasil, apuntando a una política en la que las pasantías adquieran mayor centralidad.As parcerias entre universidade e escola são importantes para o desenvolvimento dos estágios na formação de professores. Porém, no Brasil há muitas fragilidades sobre isso, embora se observem algumas iniciativas exitosas em parceria. Experiências internacionais revelam avanços nessa questão, em especial no caso de Quebec, que, com base no modelo profissional de formação, possui um Centro de Formação Inicial de Mestres (CFIM), no qual o estágio supervisionado tem destaque para a formação de professores. O objetivo foi compreender, no caso de Quebec, a parceria entre universidade e escola nos estágios. O quadro teórico se pauta na profissionalização dos professores. A pesquisa qualitativa é um estudo de caso, do tipo intrínseco. Para coleta de dados foram feitas entrevistas semiestruturadas com coordenadores de programas de formação da universidade canadense. Os resultados indicam uma estrutura que favorece a parceria entre universidade e escolas, fruto de uma política de formação docente. Alguns elementos do trabalho desenvolvido em Quebec podem inspirar reflexões sobre as possibilidades de trabalho no contexto de formação docente no Brasil, visando uma política na qual os estágios adquiram maior centralidade na formação de professores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1564510.18675/1981-8106.v31.n.64.s15645Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e55[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e55[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e55[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15645/12280Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessVedovatto, DijnaneBorges, Cecília2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15645Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
La alianza entre universidad y escuela en las prácticas supervisadas: la experiencia en Quebec
A parceria entre universidade e escola no estágio supervisionado: a experiência em Quebec
title School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
spellingShingle School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
Vedovatto, Dijnane
Formação de professores. Estágios supervisionados. Universidade e escola.
Teacher training. Supervised internships. Partnership. School and university.
Formación docente. Pasantías supervisadas. Escuela y universidad.
title_short School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
title_full School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
title_fullStr School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
title_full_unstemmed School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
title_sort School-university partnership in the supervised practice: the Quebec experience
author Vedovatto, Dijnane
author_facet Vedovatto, Dijnane
Borges, Cecília
author_role author
author2 Borges, Cecília
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vedovatto, Dijnane
Borges, Cecília
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores. Estágios supervisionados. Universidade e escola.
Teacher training. Supervised internships. Partnership. School and university.
Formación docente. Pasantías supervisadas. Escuela y universidad.
topic Formação de professores. Estágios supervisionados. Universidade e escola.
Teacher training. Supervised internships. Partnership. School and university.
Formación docente. Pasantías supervisadas. Escuela y universidad.
description Despite the importance of partnerships between universities and schools for teacher internship programs, such an initiative shows considerable weaknesses in Brazil. International experiences show advances in this matter, especially the Quebec case – which includes a Teacher Training Center (CFIM) based on the professional training model whereby teacher training plays a key role in supervised internship. This study sought to understand the school–university partnership in supervised practice in Quebec, considering teachers’ professionalization. This qualitative research consists of an intrinsic case study conducted with data collected by means of semi-structured interviews with coordinators of training programs at the Canadian university. The results indicate a teacher training policy that favors partnership between universities and schools. Some elements of the work developed in Quebec can stimulate reflections on work possibilities in the context of teacher training in Brazil, aiming at a policy that grants greater centrality to internships in teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15645
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15645
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15645
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15645/12280
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e55[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e55[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e55[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813718802432