Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laburú, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Nardi, Roberto [UNESP], Zômpero, Andreia de Freitas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID377/v19_n2_a2014.pdf
http://hdl.handle.net/11449/135424
Resumo: The study investigated the use of an artistic work as mediator to trigger and sustain discursive participation of high school students in the classroom. Since the discursive dimension is an essential factor in constructivist teaching orientation, the general idea behind the work seeks to make use of the aesthetic function of signs to enhance the participation of learners discourse. With this goal in mind, the artistic sign painting Water Fall of the artist Maurits Cornelis Escher is employed for teaching physics concept of conservation of mechanical energy. The study compares two methods of a teacher who tries to promote students interactivity discursive. One methodology is guided only by formulating questions and other uses also an artistic sign along with the questions. The work shows that the teacher gets more successfully discursive participation of their students using the second methodology.
id UNSP_17b5a98a0d4d12c9ad9e01d385e2de25
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135424
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aulaAesthetic function of artistic signs to promote discursive processes in the classroom: an application for teaching mechanical energy conceptSemioticsDiscoursePhysicsTeachingAesthetic functionEnsino de FísicaSemióticaAnálide do DiscursoFunção estéticaThe study investigated the use of an artistic work as mediator to trigger and sustain discursive participation of high school students in the classroom. Since the discursive dimension is an essential factor in constructivist teaching orientation, the general idea behind the work seeks to make use of the aesthetic function of signs to enhance the participation of learners discourse. With this goal in mind, the artistic sign painting Water Fall of the artist Maurits Cornelis Escher is employed for teaching physics concept of conservation of mechanical energy. The study compares two methods of a teacher who tries to promote students interactivity discursive. One methodology is guided only by formulating questions and other uses also an artistic sign along with the questions. The work shows that the teacher gets more successfully discursive participation of their students using the second methodology.O trabalho investigou o uso de uma obra artística como recurso mediador para provocar e sustentar a participação discursiva de estudantes do ensino médio em sala de aula. Dado que a dimensão discursiva é elemento fundamental para um ensino de orientação construtivista, a ideia geral que orienta o trabalho procura fazer uso da função estética dos signos para potencializar a participação discursiva de aprendizes. Com esse objetivo em mente, o signo artístico notabilizado pelo quadro Queda d’Água do artista Maurits Cornelis Escher é empregado durante o ensino do conceito de física da conservação da energia mecânica. O estudo confronta duas metodologias de um professor que tenta promover a interatividade discursiva dos seus estudantes. Uma metodologia é norteada apenas por formulação de perguntas e outra emprega também um signo artístico junto com as perguntas. O trabalho mostra que o professor consegue efetivar com maior êxito a participação discursiva dos seus alunos quando aproveita o recurso didático do signo artístico em sala de aula do que quando emprega somente questionamentos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, s/n., Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilDepartamento de Física, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR.Universidade Norte do Paraná, Londrina, PRUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo C. Coube, s/n., Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)Laburú, Carlos EduardoNardi, Roberto [UNESP]Zômpero, Andreia de Freitas2016-03-02T13:02:41Z2016-03-02T13:02:41Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article451-463application/pdfhttp://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID377/v19_n2_a2014.pdfInvestigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 451-463, 2014.1518-8795http://hdl.handle.net/11449/135424ISSN1518-8795-2014-19-02-451-463.pdf44499477834749457608531416003323Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInvestigações em Ensino de Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135424Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:22:26.905310Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
Aesthetic function of artistic signs to promote discursive processes in the classroom: an application for teaching mechanical energy concept
title Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
spellingShingle Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
Laburú, Carlos Eduardo
Semiotics
Discourse
Physics
Teaching
Aesthetic function
Ensino de Física
Semiótica
Análide do Discurso
Função estética
title_short Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
title_full Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
title_fullStr Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
title_full_unstemmed Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
title_sort Função estética dos signos artísticos para promover processos discursivos em sala de aula
author Laburú, Carlos Eduardo
author_facet Laburú, Carlos Eduardo
Nardi, Roberto [UNESP]
Zômpero, Andreia de Freitas
author_role author
author2 Nardi, Roberto [UNESP]
Zômpero, Andreia de Freitas
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Londrina (UEL)
Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)
dc.contributor.author.fl_str_mv Laburú, Carlos Eduardo
Nardi, Roberto [UNESP]
Zômpero, Andreia de Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Semiotics
Discourse
Physics
Teaching
Aesthetic function
Ensino de Física
Semiótica
Análide do Discurso
Função estética
topic Semiotics
Discourse
Physics
Teaching
Aesthetic function
Ensino de Física
Semiótica
Análide do Discurso
Função estética
description The study investigated the use of an artistic work as mediator to trigger and sustain discursive participation of high school students in the classroom. Since the discursive dimension is an essential factor in constructivist teaching orientation, the general idea behind the work seeks to make use of the aesthetic function of signs to enhance the participation of learners discourse. With this goal in mind, the artistic sign painting Water Fall of the artist Maurits Cornelis Escher is employed for teaching physics concept of conservation of mechanical energy. The study compares two methods of a teacher who tries to promote students interactivity discursive. One methodology is guided only by formulating questions and other uses also an artistic sign along with the questions. The work shows that the teacher gets more successfully discursive participation of their students using the second methodology.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:02:41Z
2016-03-02T13:02:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID377/v19_n2_a2014.pdf
Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 451-463, 2014.
1518-8795
http://hdl.handle.net/11449/135424
ISSN1518-8795-2014-19-02-451-463.pdf
4449947783474945
7608531416003323
url http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID377/v19_n2_a2014.pdf
http://hdl.handle.net/11449/135424
identifier_str_mv Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 451-463, 2014.
1518-8795
ISSN1518-8795-2014-19-02-451-463.pdf
4449947783474945
7608531416003323
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Investigações em Ensino de Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 451-463
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129314255798272