A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155623
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-07-12/000886626.pdf
Resumo: The goal of this paper is to analyze the recent coverage of videogame development in Brazil by the specialized press. Since its origins in the 90s, the Brazilian videogame magazines informed its readers about releases, reviewed games and served as walkthrough guides. In the last years this segment has matured, not only concerning about entertainment but touching on issues such as the industry and economy related to the audiovisual games. Brazil's emergence as a videogame consumer (and also producer) market has raised news reports about it in specialized magazines; stories about small developing studios aiming the success become frequent, as well as investigative reports about the obstacles that impede a more expressive growth of this economic and cultural sector. Taking the two main magazines of the segment: Entertainment +Game World (EGW) and Edge, we performed a content analysis of the stories dealing with the Brazilian creation of games, picturing the national market according to the two publications. The dedication to the Brazilian-made games was steady on the studied issues, but the very small space dedicated to them, compared to the foreign games, shows that the coverage has yet to be further developed in both magazines
id UNSP_184c1590fe36ac45b6f85060b44fe871
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155623
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e EdgeVideo gamesJogos eletronicosJornalismoGamesThe goal of this paper is to analyze the recent coverage of videogame development in Brazil by the specialized press. Since its origins in the 90s, the Brazilian videogame magazines informed its readers about releases, reviewed games and served as walkthrough guides. In the last years this segment has matured, not only concerning about entertainment but touching on issues such as the industry and economy related to the audiovisual games. Brazil's emergence as a videogame consumer (and also producer) market has raised news reports about it in specialized magazines; stories about small developing studios aiming the success become frequent, as well as investigative reports about the obstacles that impede a more expressive growth of this economic and cultural sector. Taking the two main magazines of the segment: Entertainment +Game World (EGW) and Edge, we performed a content analysis of the stories dealing with the Brazilian creation of games, picturing the national market according to the two publications. The dedication to the Brazilian-made games was steady on the studied issues, but the very small space dedicated to them, compared to the foreign games, shows that the coverage has yet to be further developed in both magazinesO objetivo deste trabalho é analisar a cobertura recente pela imprensa especializada do desenvolvimento de videogames no Brasil. Desde sua origem na década de 90, as revistas especializadas em games informaram leitores sobre lançamentos, resenharam jogos e serviram de guia de como prosseguir neles. Nos últimos anos esse segmento amadureceu, não só se preocupando com entretenimento, mas tocando em assuntos relativos à indústria e à economia relacionada aos jogos audiovisuais. A emergência do Brasil como mercado consumidor (e também produtor) de videogames tem levantado reportagens a respeito nas revistas especializadas; matérias sobre pequenos estúdios desenvolvedores que buscam fazer sucesso tornaram-se frequentes, assim como reportagens investigativas sobre os entraves que impedem um desenvolvimento mais expressivo desse setor econômico e cultural. Tomando as duas principais revistas do segmento: a Entertainment + Game World (EGW) e a Edge, mostramos uma análise do conteúdo das reportagens que tratam da criação nacional de games estabelecendo um retrato do mercado brasileiro segundo as duas publicações. A dedicação aos games brasileiros foi constante nas edições estudadas, mas o espaço muito reduzido dedicado a elas em comparação aos games estrangeiros demonstra que a cobertura ainda tem que ser mais bem desenvolvida em ambas as revistasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Soares, Murilo Cesar [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]2018-08-30T18:22:27Z2018-08-30T18:22:27Z2011-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Daniel Gonçalves da Fonseca e. A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.http://hdl.handle.net/11449/155623000886626http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-07-12/000886626.pdf3941640626637014Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:19:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155623Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:33:32.793146Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
title A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
spellingShingle A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]
Video games
Jogos eletronicos
Jornalismo
Games
title_short A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
title_full A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
title_fullStr A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
title_full_unstemmed A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
title_sort A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
author Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]
author_facet Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Soares, Murilo Cesar [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Video games
Jogos eletronicos
Jornalismo
Games
topic Video games
Jogos eletronicos
Jornalismo
Games
description The goal of this paper is to analyze the recent coverage of videogame development in Brazil by the specialized press. Since its origins in the 90s, the Brazilian videogame magazines informed its readers about releases, reviewed games and served as walkthrough guides. In the last years this segment has matured, not only concerning about entertainment but touching on issues such as the industry and economy related to the audiovisual games. Brazil's emergence as a videogame consumer (and also producer) market has raised news reports about it in specialized magazines; stories about small developing studios aiming the success become frequent, as well as investigative reports about the obstacles that impede a more expressive growth of this economic and cultural sector. Taking the two main magazines of the segment: Entertainment +Game World (EGW) and Edge, we performed a content analysis of the stories dealing with the Brazilian creation of games, picturing the national market according to the two publications. The dedication to the Brazilian-made games was steady on the studied issues, but the very small space dedicated to them, compared to the foreign games, shows that the coverage has yet to be further developed in both magazines
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11
2018-08-30T18:22:27Z
2018-08-30T18:22:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Daniel Gonçalves da Fonseca e. A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/155623
000886626
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-07-12/000886626.pdf
3941640626637014
identifier_str_mv SOUZA, Daniel Gonçalves da Fonseca e. A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.
000886626
3941640626637014
url http://hdl.handle.net/11449/155623
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-07-12/000886626.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129437527441408