A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155623 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-07-12/000886626.pdf |
Resumo: | The goal of this paper is to analyze the recent coverage of videogame development in Brazil by the specialized press. Since its origins in the 90s, the Brazilian videogame magazines informed its readers about releases, reviewed games and served as walkthrough guides. In the last years this segment has matured, not only concerning about entertainment but touching on issues such as the industry and economy related to the audiovisual games. Brazil's emergence as a videogame consumer (and also producer) market has raised news reports about it in specialized magazines; stories about small developing studios aiming the success become frequent, as well as investigative reports about the obstacles that impede a more expressive growth of this economic and cultural sector. Taking the two main magazines of the segment: Entertainment +Game World (EGW) and Edge, we performed a content analysis of the stories dealing with the Brazilian creation of games, picturing the national market according to the two publications. The dedication to the Brazilian-made games was steady on the studied issues, but the very small space dedicated to them, compared to the foreign games, shows that the coverage has yet to be further developed in both magazines |
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A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e EdgeVideo gamesJogos eletronicosJornalismoGamesThe goal of this paper is to analyze the recent coverage of videogame development in Brazil by the specialized press. Since its origins in the 90s, the Brazilian videogame magazines informed its readers about releases, reviewed games and served as walkthrough guides. In the last years this segment has matured, not only concerning about entertainment but touching on issues such as the industry and economy related to the audiovisual games. Brazil's emergence as a videogame consumer (and also producer) market has raised news reports about it in specialized magazines; stories about small developing studios aiming the success become frequent, as well as investigative reports about the obstacles that impede a more expressive growth of this economic and cultural sector. Taking the two main magazines of the segment: Entertainment +Game World (EGW) and Edge, we performed a content analysis of the stories dealing with the Brazilian creation of games, picturing the national market according to the two publications. The dedication to the Brazilian-made games was steady on the studied issues, but the very small space dedicated to them, compared to the foreign games, shows that the coverage has yet to be further developed in both magazinesO objetivo deste trabalho é analisar a cobertura recente pela imprensa especializada do desenvolvimento de videogames no Brasil. Desde sua origem na década de 90, as revistas especializadas em games informaram leitores sobre lançamentos, resenharam jogos e serviram de guia de como prosseguir neles. Nos últimos anos esse segmento amadureceu, não só se preocupando com entretenimento, mas tocando em assuntos relativos à indústria e à economia relacionada aos jogos audiovisuais. A emergência do Brasil como mercado consumidor (e também produtor) de videogames tem levantado reportagens a respeito nas revistas especializadas; matérias sobre pequenos estúdios desenvolvedores que buscam fazer sucesso tornaram-se frequentes, assim como reportagens investigativas sobre os entraves que impedem um desenvolvimento mais expressivo desse setor econômico e cultural. Tomando as duas principais revistas do segmento: a Entertainment + Game World (EGW) e a Edge, mostramos uma análise do conteúdo das reportagens que tratam da criação nacional de games estabelecendo um retrato do mercado brasileiro segundo as duas publicações. A dedicação aos games brasileiros foi constante nas edições estudadas, mas o espaço muito reduzido dedicado a elas em comparação aos games estrangeiros demonstra que a cobertura ainda tem que ser mais bem desenvolvida em ambas as revistasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Soares, Murilo Cesar [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Daniel Gonçalves da Fonseca e [UNESP]2018-08-30T18:22:27Z2018-08-30T18:22:27Z2011-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOUZA, Daniel Gonçalves da Fonseca e. A criação brasileira de videogames segundo a imprensa especializada: uma análise das revistas EGW e Edge. 2011. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.http://hdl.handle.net/11449/155623000886626http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-07-12/000886626.pdf3941640626637014Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:19:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155623Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:33:32.793146Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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