Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Greiton Toledo De
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Maltempi, Marcus Vinicius [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a04
http://hdl.handle.net/11449/212757
Resumo: Our goal is to identify and analyze the characteristics of Computational Thinking for mathematical students’ training along the production of digital games and robotic devices for the treatment of Parkinson’s disease symptoms. Guided by the qualitative research methodology, data production was carried out with high school students from IF-Goiano, in Ipameri, and at the Hospital Dia do Idoso, in Anápolis. The formative research scenario was created as a place to feel mathematics experiences as a way of life and not as mechanical action and formalisms, which tend to undermine the student’s own way of thinking and inventing in relation to the mathematical and computational knowledge mobilized. In place of definition-example-exercises-answers, we value understanding-invention-results of mathematics and its technologies. The procedural hierarchy content-example-exercises is broken in this conception, giving rise to Parkinson’s research and scientific-technological invention. The data produced were analyzed from elements of Computational Thinking mobilized during the production of the game and the robotic device. The results obtained indicate characteristics of Computational Thinking that are integrated into mathematics training: algorithm, pattern recognition, decomposition and abstraction, based on scientific-technological inventions for the treatment and well-being of affected patients.
id UNSP_196399571d49ee461a4770a5f7598c35
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212757
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemáticaRobotic Inventions for Parkinson’s Treatment: computational thinking and mathematical teachingMathematical TeachingDigital GamesRoboticsParkinsonFormação em MatemáticaJogos DigitaisRobóticaParkinsonOur goal is to identify and analyze the characteristics of Computational Thinking for mathematical students’ training along the production of digital games and robotic devices for the treatment of Parkinson’s disease symptoms. Guided by the qualitative research methodology, data production was carried out with high school students from IF-Goiano, in Ipameri, and at the Hospital Dia do Idoso, in Anápolis. The formative research scenario was created as a place to feel mathematics experiences as a way of life and not as mechanical action and formalisms, which tend to undermine the student’s own way of thinking and inventing in relation to the mathematical and computational knowledge mobilized. In place of definition-example-exercises-answers, we value understanding-invention-results of mathematics and its technologies. The procedural hierarchy content-example-exercises is broken in this conception, giving rise to Parkinson’s research and scientific-technological invention. The data produced were analyzed from elements of Computational Thinking mobilized during the production of the game and the robotic device. The results obtained indicate characteristics of Computational Thinking that are integrated into mathematics training: algorithm, pattern recognition, decomposition and abstraction, based on scientific-technological inventions for the treatment and well-being of affected patients.Nosso objetivo é identificar e analisar as características do Pensamento Computacional para a formação matemática de estudantes ao longo da produção de jogos digitais e dispositivos robóticos destinados ao tratamento de sintomas da doença de Parkinson. Norteados pela metodologia de pesquisa qualitativa, a produção de dados foi realizada com alunos do Ensino Médio do IF-Goiano, em Ipameri (GO), e no Hospital Dia do Idoso, em Anápolis. O cenário formativo de pesquisa foi criado como lugar para vivenciar experiências em Matemática como modo de vida e não como ação mecânica e formalismos, que tendem a minar a forma de pensar e inventar do próprio aluno em relação aos conhecimentos matemáticos e computacionais mobilizados. No lugar de definição-exemplo-exercícios-respostas, valoriza-se a compreensão-invenção-resultados de Matemática e suas tecnologias. A hierarquia procedimental conteúdo-exemplo-exercícios é rompida nessa concepção, dando lugar à investigação e à invenção científico-tecnológica ao Parkinson. Os dados produzidos foram analisados a partir de elementos do Pensamento Computacional mobilizados durante a produção do jogo e do dispositivo robótico. Os resultados obtidos indicam características do Pensamento Computacional que se integram à formação em Matemática: algoritmo, reconhecimento de padrões, decomposição e abstração, a partir das invenções científico-tecnológicas destinadas ao tratamento e ao bem-estar de pacientes acometidos.Instituto Federal GoianoUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho”UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaInstituto Federal GoianoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Azevedo, Greiton Toledo DeMaltempi, Marcus Vinicius [UNESP]2021-07-14T10:44:43Z2021-07-14T10:44:43Z2021-04-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article63-88application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a04Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 35, n. 69, p. 63-88, 2021.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/21275710.1590/1980-4415v35n69a04S0103-636X2021000100063S0103-636X2021000100063.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-25T06:29:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212757Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:54:16.966534Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
Robotic Inventions for Parkinson’s Treatment: computational thinking and mathematical teaching
title Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
spellingShingle Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
Azevedo, Greiton Toledo De
Mathematical Teaching
Digital Games
Robotics
Parkinson
Formação em Matemática
Jogos Digitais
Robótica
Parkinson
title_short Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
title_full Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
title_fullStr Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
title_full_unstemmed Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
title_sort Invenções robóticas para o Tratamento de Parkinson: pensamento computacional e formação matemática
author Azevedo, Greiton Toledo De
author_facet Azevedo, Greiton Toledo De
Maltempi, Marcus Vinicius [UNESP]
author_role author
author2 Maltempi, Marcus Vinicius [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Federal Goiano
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Greiton Toledo De
Maltempi, Marcus Vinicius [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical Teaching
Digital Games
Robotics
Parkinson
Formação em Matemática
Jogos Digitais
Robótica
Parkinson
topic Mathematical Teaching
Digital Games
Robotics
Parkinson
Formação em Matemática
Jogos Digitais
Robótica
Parkinson
description Our goal is to identify and analyze the characteristics of Computational Thinking for mathematical students’ training along the production of digital games and robotic devices for the treatment of Parkinson’s disease symptoms. Guided by the qualitative research methodology, data production was carried out with high school students from IF-Goiano, in Ipameri, and at the Hospital Dia do Idoso, in Anápolis. The formative research scenario was created as a place to feel mathematics experiences as a way of life and not as mechanical action and formalisms, which tend to undermine the student’s own way of thinking and inventing in relation to the mathematical and computational knowledge mobilized. In place of definition-example-exercises-answers, we value understanding-invention-results of mathematics and its technologies. The procedural hierarchy content-example-exercises is broken in this conception, giving rise to Parkinson’s research and scientific-technological invention. The data produced were analyzed from elements of Computational Thinking mobilized during the production of the game and the robotic device. The results obtained indicate characteristics of Computational Thinking that are integrated into mathematics training: algorithm, pattern recognition, decomposition and abstraction, based on scientific-technological inventions for the treatment and well-being of affected patients.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:44:43Z
2021-07-14T10:44:43Z
2021-04-16
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a04
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 35, n. 69, p. 63-88, 2021.
0103-636X
1980-4415
http://hdl.handle.net/11449/212757
10.1590/1980-4415v35n69a04
S0103-636X2021000100063
S0103-636X2021000100063.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a04
http://hdl.handle.net/11449/212757
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 35, n. 69, p. 63-88, 2021.
0103-636X
1980-4415
10.1590/1980-4415v35n69a04
S0103-636X2021000100063
S0103-636X2021000100063.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 63-88
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129563092320256