O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Langhi, Rodolfo
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077
http://hdl.handle.net/11449/157813
Resumo: The interaction with amateur astronomers and professionals is a worldwide trend, with many discoveries and contributions from amateurs to the scientific community. A successful example of this collaboration was the discovery of the first ring system around a smaller body of the Solar System, the Centaur named Chariklo, which orbits the Sun in a region between Saturn and Uranus. Some amateur astronomers from Brazil participated in the international work team whose observations were essential for this discovery. However, Cariclo's case leads us to reflect more closely on the expansion of this relationship of amateurs and professionals to another sphere: the School. In this sense, the union of astronomers (professionals and amateurs) and the education has resulted in benefits to the education of some countries and the teachers formation about contents and methodologies of Astronomy teaching. In Brazil, one of these examples is the International Year of Astronomy, which left as a legacy important reflections about the role of astronomers in Astronomy Education, which we also discussed in this article, ending with a list of challenges and possibilities for our country.
id UNSP_1a4541dfee311f1b5e6e178a1950cc17
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157813
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em AstronomiaThe case Chariklo: reflecting about the role of astronomers in Astronomy EducationAstronomy Educationprofessional astronomeramateur astronomerminor planets of Solar SystemEducação em Astronomiaastronomia profissionalastronomia amadoracorpos menores do Sistema SolarThe interaction with amateur astronomers and professionals is a worldwide trend, with many discoveries and contributions from amateurs to the scientific community. A successful example of this collaboration was the discovery of the first ring system around a smaller body of the Solar System, the Centaur named Chariklo, which orbits the Sun in a region between Saturn and Uranus. Some amateur astronomers from Brazil participated in the international work team whose observations were essential for this discovery. However, Cariclo's case leads us to reflect more closely on the expansion of this relationship of amateurs and professionals to another sphere: the School. In this sense, the union of astronomers (professionals and amateurs) and the education has resulted in benefits to the education of some countries and the teachers formation about contents and methodologies of Astronomy teaching. In Brazil, one of these examples is the International Year of Astronomy, which left as a legacy important reflections about the role of astronomers in Astronomy Education, which we also discussed in this article, ending with a list of challenges and possibilities for our country.A interação entre astrônomos amadores e profissionais em Astronomia é uma tendência mundial, sendo muitas as descobertas e contribuições dos amadores à comunidade científica. Um exemplo bem-sucedido desta colaboração foi a descoberta do primeiro sistema de anéis ao redor de um corpo menor do Sistema Solar, o centauro denominado Cariclo, que orbita o Sol numa região entre Saturno e Urano. Participaram da equipe internacional de trabalho alguns astrônomos amadores do Brasil cujas observações foram essenciais para esta descoberta. Porém, o caso de Cariclo leva-nos a refletir com mais propriedade sobre a ampliação desta relação entre amadores e profissionais para outra esfera: a escolar. Neste sentido, a atuação conjunta de astrônomos (profissionais e amadores) na educação tem resultado em benefícios à educação de alguns países e à formação de professores com relação a conteúdos e metodologias de ensino de Astronomia. No Brasil, um dos exemplos de destaque é o Ano Internacional da Astronomia, que deixou como legado importantes reflexões sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia, o qual também discutimos neste artigo, finalizando com um elenco de desafios e possibilidades para nosso país.Universidade Estadual Paulista Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista Departamento de FísicaSociedade Brasileira de FísicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Langhi, Rodolfo2018-11-12T17:27:03Z2018-11-12T17:27:03Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 39, n. 4, p. -, 2017.1806-1117http://hdl.handle.net/11449/15781310.1590/1806-9126-rbef-2017-0077S1806-11172017000400403S1806-11172017000400403.pdf741295290846693174129529084669310000-0002-3291-5382SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Física0,202info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-31T06:20:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157813Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:47:28.713730Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
The case Chariklo: reflecting about the role of astronomers in Astronomy Education
title O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
spellingShingle O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
Langhi, Rodolfo
Astronomy Education
professional astronomer
amateur astronomer
minor planets of Solar System
Educação em Astronomia
astronomia profissional
astronomia amadora
corpos menores do Sistema Solar
title_short O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
title_full O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
title_fullStr O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
title_full_unstemmed O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
title_sort O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
author Langhi, Rodolfo
author_facet Langhi, Rodolfo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Langhi, Rodolfo
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomy Education
professional astronomer
amateur astronomer
minor planets of Solar System
Educação em Astronomia
astronomia profissional
astronomia amadora
corpos menores do Sistema Solar
topic Astronomy Education
professional astronomer
amateur astronomer
minor planets of Solar System
Educação em Astronomia
astronomia profissional
astronomia amadora
corpos menores do Sistema Solar
description The interaction with amateur astronomers and professionals is a worldwide trend, with many discoveries and contributions from amateurs to the scientific community. A successful example of this collaboration was the discovery of the first ring system around a smaller body of the Solar System, the Centaur named Chariklo, which orbits the Sun in a region between Saturn and Uranus. Some amateur astronomers from Brazil participated in the international work team whose observations were essential for this discovery. However, Cariclo's case leads us to reflect more closely on the expansion of this relationship of amateurs and professionals to another sphere: the School. In this sense, the union of astronomers (professionals and amateurs) and the education has resulted in benefits to the education of some countries and the teachers formation about contents and methodologies of Astronomy teaching. In Brazil, one of these examples is the International Year of Astronomy, which left as a legacy important reflections about the role of astronomers in Astronomy Education, which we also discussed in this article, ending with a list of challenges and possibilities for our country.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-12T17:27:03Z
2018-11-12T17:27:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 39, n. 4, p. -, 2017.
1806-1117
http://hdl.handle.net/11449/157813
10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077
S1806-11172017000400403
S1806-11172017000400403.pdf
7412952908466931
7412952908466931
0000-0002-3291-5382
url http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077
http://hdl.handle.net/11449/157813
identifier_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 39, n. 4, p. -, 2017.
1806-1117
10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077
S1806-11172017000400403
S1806-11172017000400403.pdf
7412952908466931
0000-0002-3291-5382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física
0,202
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129358495219712