O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077 http://hdl.handle.net/11449/157813 |
Resumo: | The interaction with amateur astronomers and professionals is a worldwide trend, with many discoveries and contributions from amateurs to the scientific community. A successful example of this collaboration was the discovery of the first ring system around a smaller body of the Solar System, the Centaur named Chariklo, which orbits the Sun in a region between Saturn and Uranus. Some amateur astronomers from Brazil participated in the international work team whose observations were essential for this discovery. However, Cariclo's case leads us to reflect more closely on the expansion of this relationship of amateurs and professionals to another sphere: the School. In this sense, the union of astronomers (professionals and amateurs) and the education has resulted in benefits to the education of some countries and the teachers formation about contents and methodologies of Astronomy teaching. In Brazil, one of these examples is the International Year of Astronomy, which left as a legacy important reflections about the role of astronomers in Astronomy Education, which we also discussed in this article, ending with a list of challenges and possibilities for our country. |
id |
UNSP_1a4541dfee311f1b5e6e178a1950cc17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157813 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em AstronomiaThe case Chariklo: reflecting about the role of astronomers in Astronomy EducationAstronomy Educationprofessional astronomeramateur astronomerminor planets of Solar SystemEducação em Astronomiaastronomia profissionalastronomia amadoracorpos menores do Sistema SolarThe interaction with amateur astronomers and professionals is a worldwide trend, with many discoveries and contributions from amateurs to the scientific community. A successful example of this collaboration was the discovery of the first ring system around a smaller body of the Solar System, the Centaur named Chariklo, which orbits the Sun in a region between Saturn and Uranus. Some amateur astronomers from Brazil participated in the international work team whose observations were essential for this discovery. However, Cariclo's case leads us to reflect more closely on the expansion of this relationship of amateurs and professionals to another sphere: the School. In this sense, the union of astronomers (professionals and amateurs) and the education has resulted in benefits to the education of some countries and the teachers formation about contents and methodologies of Astronomy teaching. In Brazil, one of these examples is the International Year of Astronomy, which left as a legacy important reflections about the role of astronomers in Astronomy Education, which we also discussed in this article, ending with a list of challenges and possibilities for our country.A interação entre astrônomos amadores e profissionais em Astronomia é uma tendência mundial, sendo muitas as descobertas e contribuições dos amadores à comunidade científica. Um exemplo bem-sucedido desta colaboração foi a descoberta do primeiro sistema de anéis ao redor de um corpo menor do Sistema Solar, o centauro denominado Cariclo, que orbita o Sol numa região entre Saturno e Urano. Participaram da equipe internacional de trabalho alguns astrônomos amadores do Brasil cujas observações foram essenciais para esta descoberta. Porém, o caso de Cariclo leva-nos a refletir com mais propriedade sobre a ampliação desta relação entre amadores e profissionais para outra esfera: a escolar. Neste sentido, a atuação conjunta de astrônomos (profissionais e amadores) na educação tem resultado em benefícios à educação de alguns países e à formação de professores com relação a conteúdos e metodologias de ensino de Astronomia. No Brasil, um dos exemplos de destaque é o Ano Internacional da Astronomia, que deixou como legado importantes reflexões sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia, o qual também discutimos neste artigo, finalizando com um elenco de desafios e possibilidades para nosso país.Universidade Estadual Paulista Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista Departamento de FísicaSociedade Brasileira de FísicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Langhi, Rodolfo2018-11-12T17:27:03Z2018-11-12T17:27:03Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 39, n. 4, p. -, 2017.1806-1117http://hdl.handle.net/11449/15781310.1590/1806-9126-rbef-2017-0077S1806-11172017000400403S1806-11172017000400403.pdf741295290846693174129529084669310000-0002-3291-5382SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Física0,202info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-31T06:20:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157813Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:47:28.713730Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia The case Chariklo: reflecting about the role of astronomers in Astronomy Education |
title |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia |
spellingShingle |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia Langhi, Rodolfo Astronomy Education professional astronomer amateur astronomer minor planets of Solar System Educação em Astronomia astronomia profissional astronomia amadora corpos menores do Sistema Solar |
title_short |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia |
title_full |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia |
title_fullStr |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia |
title_full_unstemmed |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia |
title_sort |
O caso de Cariclo: refletindo sobre o papel dos astrônomos na Educação em Astronomia |
author |
Langhi, Rodolfo |
author_facet |
Langhi, Rodolfo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Langhi, Rodolfo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Astronomy Education professional astronomer amateur astronomer minor planets of Solar System Educação em Astronomia astronomia profissional astronomia amadora corpos menores do Sistema Solar |
topic |
Astronomy Education professional astronomer amateur astronomer minor planets of Solar System Educação em Astronomia astronomia profissional astronomia amadora corpos menores do Sistema Solar |
description |
The interaction with amateur astronomers and professionals is a worldwide trend, with many discoveries and contributions from amateurs to the scientific community. A successful example of this collaboration was the discovery of the first ring system around a smaller body of the Solar System, the Centaur named Chariklo, which orbits the Sun in a region between Saturn and Uranus. Some amateur astronomers from Brazil participated in the international work team whose observations were essential for this discovery. However, Cariclo's case leads us to reflect more closely on the expansion of this relationship of amateurs and professionals to another sphere: the School. In this sense, the union of astronomers (professionals and amateurs) and the education has resulted in benefits to the education of some countries and the teachers formation about contents and methodologies of Astronomy teaching. In Brazil, one of these examples is the International Year of Astronomy, which left as a legacy important reflections about the role of astronomers in Astronomy Education, which we also discussed in this article, ending with a list of challenges and possibilities for our country. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-11-12T17:27:03Z 2018-11-12T17:27:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077 Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 39, n. 4, p. -, 2017. 1806-1117 http://hdl.handle.net/11449/157813 10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077 S1806-11172017000400403 S1806-11172017000400403.pdf 7412952908466931 7412952908466931 0000-0002-3291-5382 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077 http://hdl.handle.net/11449/157813 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 39, n. 4, p. -, 2017. 1806-1117 10.1590/1806-9126-rbef-2017-0077 S1806-11172017000400403 S1806-11172017000400403.pdf 7412952908466931 0000-0002-3291-5382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física 0,202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129358495219712 |