Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/123717 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf |
Resumo: | This research claims to investigate how practices of arithmetic teaching manifest explicitly in the fictional work Aritmética da Emília, by the brazilian writer Monteiro Lobato (1882 - 1948). Besides, it dialogues to tracks of others cultural practices the mentioned book can point to, based on the historical context of mathematical teaching between 1920 and 1940. Our analysis follows to intertextuality methods between a several documents from this period, such as A Aritmética da Emília (1935, 1° edition, 1939; 2° edition; 1942, 3° edition; 1944, 4° edition), Aritmética da Emília (1947); others works made by Lobato; arithmetics books written at that time; laws about teaching; letters between Lobato and Anísio Teixeira; letter between Lobato and Julio Cesar de Mello e Souza; magazines on teaching; texts on decades 1920 and 1940 education; youth literature books. We have as a reference Chartier, Burke and Ginzburg. We concluded that Aritmética da Emília shows all philosophical and pedagogical contradiction of those years, confronting the didactic tradition of conservative education with the renewal movement of the New School, swinging the innovative nature of its pedagogical proposal and falling in pratices professorial of those times |
id |
UNSP_1c2a2797cd736e9e322d2c451670d063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/123717 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940Lobato, Monteiro, 1882-1948Mathematics - HistoryLiteratura infantojuvenilMatemática - HistóriaAritmetica - Estudo e ensinoAritmetica - 1920-1940PositivismoEscola novaMatemática - Estudo e ensinoThis research claims to investigate how practices of arithmetic teaching manifest explicitly in the fictional work Aritmética da Emília, by the brazilian writer Monteiro Lobato (1882 - 1948). Besides, it dialogues to tracks of others cultural practices the mentioned book can point to, based on the historical context of mathematical teaching between 1920 and 1940. Our analysis follows to intertextuality methods between a several documents from this period, such as A Aritmética da Emília (1935, 1° edition, 1939; 2° edition; 1942, 3° edition; 1944, 4° edition), Aritmética da Emília (1947); others works made by Lobato; arithmetics books written at that time; laws about teaching; letters between Lobato and Anísio Teixeira; letter between Lobato and Julio Cesar de Mello e Souza; magazines on teaching; texts on decades 1920 and 1940 education; youth literature books. We have as a reference Chartier, Burke and Ginzburg. We concluded that Aritmética da Emília shows all philosophical and pedagogical contradiction of those years, confronting the didactic tradition of conservative education with the renewal movement of the New School, swinging the innovative nature of its pedagogical proposal and falling in pratices professorial of those timesEsta pesquisa objetiva investigar como práticas de ensino de aritmética se manifestam explicitamente na obra ficcional A Aritmética da Emília, do escritor brasileiro Monteiro Lobato (1882 - 1948), e a que rastros de outras práticas culturais o referido livro pode arremeter, com base no contexto de ensino de matemática compreendido entre 1920 e 1940. Para tanto, nossa opção de análise segue a intertextualidade entre alguns documentos da época, tais como A Aritmética da Emília (1935, 1° edição, 1939; 2° edição; 1942, 3° edição; 1944, 4° edição), Emília no país da Gramática e Aritmética da Emília (1947); outras obras de Lobato; livros didáticos de aritmética da época; Legislação sobre ensino; cartas entre Lobato e Anísio Teixeira; carta entre Lobato e Julio Cesar de Mello e Souza; revistas sobre ensino; textos sobre educação daquela época; livros de literatura infantil. Temos por referenciais Guinzburg, Chartier e Burke. Concluimos que A Aritmética da Emília reúne em si todas as contradições filosóficas e pedagógicas daquela época, confrontando a tradição didática do ensino conservador com o movimento renovador da Escola Nova, oscilando o caráter inovador de sua proposta pedagógica e recaindo nas práticas professorais de sua contemporaneidadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brito, Arlete de Jesus [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]2015-06-17T19:33:44Z2015-06-17T19:33:44Z2015-01-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis201 f. : il.application/pdfOLIVEIRA, Adriel Gonçalves. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/123717000831944http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf33004137031P7Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:09:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123717Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:37:49.942004Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
title |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
spellingShingle |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP] Lobato, Monteiro, 1882-1948 Mathematics - History Literatura infantojuvenil Matemática - História Aritmetica - Estudo e ensino Aritmetica - 1920-1940 Positivismo Escola nova Matemática - Estudo e ensino |
title_short |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
title_full |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
title_fullStr |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
title_full_unstemmed |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
title_sort |
Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940 |
author |
Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP] |
author_facet |
Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Brito, Arlete de Jesus [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lobato, Monteiro, 1882-1948 Mathematics - History Literatura infantojuvenil Matemática - História Aritmetica - Estudo e ensino Aritmetica - 1920-1940 Positivismo Escola nova Matemática - Estudo e ensino |
topic |
Lobato, Monteiro, 1882-1948 Mathematics - History Literatura infantojuvenil Matemática - História Aritmetica - Estudo e ensino Aritmetica - 1920-1940 Positivismo Escola nova Matemática - Estudo e ensino |
description |
This research claims to investigate how practices of arithmetic teaching manifest explicitly in the fictional work Aritmética da Emília, by the brazilian writer Monteiro Lobato (1882 - 1948). Besides, it dialogues to tracks of others cultural practices the mentioned book can point to, based on the historical context of mathematical teaching between 1920 and 1940. Our analysis follows to intertextuality methods between a several documents from this period, such as A Aritmética da Emília (1935, 1° edition, 1939; 2° edition; 1942, 3° edition; 1944, 4° edition), Aritmética da Emília (1947); others works made by Lobato; arithmetics books written at that time; laws about teaching; letters between Lobato and Anísio Teixeira; letter between Lobato and Julio Cesar de Mello e Souza; magazines on teaching; texts on decades 1920 and 1940 education; youth literature books. We have as a reference Chartier, Burke and Ginzburg. We concluded that Aritmética da Emília shows all philosophical and pedagogical contradiction of those years, confronting the didactic tradition of conservative education with the renewal movement of the New School, swinging the innovative nature of its pedagogical proposal and falling in pratices professorial of those times |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-17T19:33:44Z 2015-06-17T19:33:44Z 2015-01-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Adriel Gonçalves. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015. http://hdl.handle.net/11449/123717 000831944 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf 33004137031P7 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Adriel Gonçalves. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015. 000831944 33004137031P7 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/123717 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
201 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128836379869184 |