Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123717
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf
Resumo: This research claims to investigate how practices of arithmetic teaching manifest explicitly in the fictional work Aritmética da Emília, by the brazilian writer Monteiro Lobato (1882 - 1948). Besides, it dialogues to tracks of others cultural practices the mentioned book can point to, based on the historical context of mathematical teaching between 1920 and 1940. Our analysis follows to intertextuality methods between a several documents from this period, such as A Aritmética da Emília (1935, 1° edition, 1939; 2° edition; 1942, 3° edition; 1944, 4° edition), Aritmética da Emília (1947); others works made by Lobato; arithmetics books written at that time; laws about teaching; letters between Lobato and Anísio Teixeira; letter between Lobato and Julio Cesar de Mello e Souza; magazines on teaching; texts on decades 1920 and 1940 education; youth literature books. We have as a reference Chartier, Burke and Ginzburg. We concluded that Aritmética da Emília shows all philosophical and pedagogical contradiction of those years, confronting the didactic tradition of conservative education with the renewal movement of the New School, swinging the innovative nature of its pedagogical proposal and falling in pratices professorial of those times
id UNSP_1c2a2797cd736e9e322d2c451670d063
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123717
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940Lobato, Monteiro, 1882-1948Mathematics - HistoryLiteratura infantojuvenilMatemática - HistóriaAritmetica - Estudo e ensinoAritmetica - 1920-1940PositivismoEscola novaMatemática - Estudo e ensinoThis research claims to investigate how practices of arithmetic teaching manifest explicitly in the fictional work Aritmética da Emília, by the brazilian writer Monteiro Lobato (1882 - 1948). Besides, it dialogues to tracks of others cultural practices the mentioned book can point to, based on the historical context of mathematical teaching between 1920 and 1940. Our analysis follows to intertextuality methods between a several documents from this period, such as A Aritmética da Emília (1935, 1° edition, 1939; 2° edition; 1942, 3° edition; 1944, 4° edition), Aritmética da Emília (1947); others works made by Lobato; arithmetics books written at that time; laws about teaching; letters between Lobato and Anísio Teixeira; letter between Lobato and Julio Cesar de Mello e Souza; magazines on teaching; texts on decades 1920 and 1940 education; youth literature books. We have as a reference Chartier, Burke and Ginzburg. We concluded that Aritmética da Emília shows all philosophical and pedagogical contradiction of those years, confronting the didactic tradition of conservative education with the renewal movement of the New School, swinging the innovative nature of its pedagogical proposal and falling in pratices professorial of those timesEsta pesquisa objetiva investigar como práticas de ensino de aritmética se manifestam explicitamente na obra ficcional A Aritmética da Emília, do escritor brasileiro Monteiro Lobato (1882 - 1948), e a que rastros de outras práticas culturais o referido livro pode arremeter, com base no contexto de ensino de matemática compreendido entre 1920 e 1940. Para tanto, nossa opção de análise segue a intertextualidade entre alguns documentos da época, tais como A Aritmética da Emília (1935, 1° edição, 1939; 2° edição; 1942, 3° edição; 1944, 4° edição), Emília no país da Gramática e Aritmética da Emília (1947); outras obras de Lobato; livros didáticos de aritmética da época; Legislação sobre ensino; cartas entre Lobato e Anísio Teixeira; carta entre Lobato e Julio Cesar de Mello e Souza; revistas sobre ensino; textos sobre educação daquela época; livros de literatura infantil. Temos por referenciais Guinzburg, Chartier e Burke. Concluimos que A Aritmética da Emília reúne em si todas as contradições filosóficas e pedagógicas daquela época, confrontando a tradição didática do ensino conservador com o movimento renovador da Escola Nova, oscilando o caráter inovador de sua proposta pedagógica e recaindo nas práticas professorais de sua contemporaneidadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Brito, Arlete de Jesus [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]2015-06-17T19:33:44Z2015-06-17T19:33:44Z2015-01-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis201 f. : il.application/pdfOLIVEIRA, Adriel Gonçalves. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/123717000831944http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf33004137031P7Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:09:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123717Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:37:49.942004Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
title Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
spellingShingle Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]
Lobato, Monteiro, 1882-1948
Mathematics - History
Literatura infantojuvenil
Matemática - História
Aritmetica - Estudo e ensino
Aritmetica - 1920-1940
Positivismo
Escola nova
Matemática - Estudo e ensino
title_short Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
title_full Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
title_fullStr Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
title_full_unstemmed Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
title_sort Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940
author Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]
author_facet Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brito, Arlete de Jesus [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adriel Gonçalves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Lobato, Monteiro, 1882-1948
Mathematics - History
Literatura infantojuvenil
Matemática - História
Aritmetica - Estudo e ensino
Aritmetica - 1920-1940
Positivismo
Escola nova
Matemática - Estudo e ensino
topic Lobato, Monteiro, 1882-1948
Mathematics - History
Literatura infantojuvenil
Matemática - História
Aritmetica - Estudo e ensino
Aritmetica - 1920-1940
Positivismo
Escola nova
Matemática - Estudo e ensino
description This research claims to investigate how practices of arithmetic teaching manifest explicitly in the fictional work Aritmética da Emília, by the brazilian writer Monteiro Lobato (1882 - 1948). Besides, it dialogues to tracks of others cultural practices the mentioned book can point to, based on the historical context of mathematical teaching between 1920 and 1940. Our analysis follows to intertextuality methods between a several documents from this period, such as A Aritmética da Emília (1935, 1° edition, 1939; 2° edition; 1942, 3° edition; 1944, 4° edition), Aritmética da Emília (1947); others works made by Lobato; arithmetics books written at that time; laws about teaching; letters between Lobato and Anísio Teixeira; letter between Lobato and Julio Cesar de Mello e Souza; magazines on teaching; texts on decades 1920 and 1940 education; youth literature books. We have as a reference Chartier, Burke and Ginzburg. We concluded that Aritmética da Emília shows all philosophical and pedagogical contradiction of those years, confronting the didactic tradition of conservative education with the renewal movement of the New School, swinging the innovative nature of its pedagogical proposal and falling in pratices professorial of those times
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-17T19:33:44Z
2015-06-17T19:33:44Z
2015-01-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Adriel Gonçalves. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/123717
000831944
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf
33004137031P7
identifier_str_mv OLIVEIRA, Adriel Gonçalves. Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. 2015. 201 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
000831944
33004137031P7
url http://hdl.handle.net/11449/123717
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/02-06-2015/000831944.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 201 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128836379869184