Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/124028 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/28-05-2015/000816949.pdf |
Resumo: | Media technologies have potentiated the processes of creation, access and recombination of contents. Digital culture offers new opportunities, but also new challenges, which demand specific skills for the conscious consumption of multimedia features. Media literacy can be achieved through media education. Using content analysis methodology, this research analyzed the steps of the continuing education program Mídias na Educação, from Ministério da Educação, according to four approaches for media education: inoculation, decodification, instrumentalization and preparation. The results indicate that more than a half of the program, 59% of the steps, is in the decodification category. The results interpretation suggests that there are possibilities of improvement in Mídias na Educação program, in order to practice a pedagogical approach to media education in consonance with the actual needs of digital culture and network society |
id |
UNSP_1c732d9844c7e3d4ba7e91b65d8ba728 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124028 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educaçãoEducaçãoMídia digitalAlfabetizaçãoCulturaEducationMedia technologies have potentiated the processes of creation, access and recombination of contents. Digital culture offers new opportunities, but also new challenges, which demand specific skills for the conscious consumption of multimedia features. Media literacy can be achieved through media education. Using content analysis methodology, this research analyzed the steps of the continuing education program Mídias na Educação, from Ministério da Educação, according to four approaches for media education: inoculation, decodification, instrumentalization and preparation. The results indicate that more than a half of the program, 59% of the steps, is in the decodification category. The results interpretation suggests that there are possibilities of improvement in Mídias na Educação program, in order to practice a pedagogical approach to media education in consonance with the actual needs of digital culture and network societyOs suportes tecnológicos potencializaram os processos de criação, acesso e recombinação de conteúdos. A cultura digital oferece novas oportunidades, mas também novos desafios, que demandaram habilidades específicas para o domínio dos recursos disponíveis. A literacia midiática pode ser alcançada através da educação para a mídia. Com a metodologia de análise de conteúdo, esta pesquisa investigou as etapas do programa de formação continuada Mídias na Educação, do Ministério da Educação, buscando verificar sua compatibilidade com quatro abordagens para ensino de mídias, a saber: inoculação, decodificação, instrumentalização e preparação. Os resultados obtidos indicaram que mais da metade do programa, 59% das etapas, está associada à abordagem de decodificação. A interpretação dos resultados sugere que há espaços para aperfeiçoamento ao programa Mídias na Educação para que pratique uma abordagem pedagógica em consonância com as necessidades atuais da cultura digital e da sociedade em redeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rothberg, Danilo [UNESP]Siqueira, Alexandra Bujokas de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pirillo, Nádia Rubio [UNESP]2015-06-17T19:34:38Z2015-06-17T19:34:38Z2014-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis99 f. : il.application/pdfPIRILLO, Nádia Rubio. Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação. 2014. 99 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Esatadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.http://hdl.handle.net/11449/124028000816949http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/28-05-2015/000816949.pdf33004056081P41764187818137062Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-22T13:26:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124028Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:42:25.870129Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
title |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
spellingShingle |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação Pirillo, Nádia Rubio [UNESP] Educação Mídia digital Alfabetização Cultura Education |
title_short |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
title_full |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
title_fullStr |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
title_full_unstemmed |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
title_sort |
Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação |
author |
Pirillo, Nádia Rubio [UNESP] |
author_facet |
Pirillo, Nádia Rubio [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rothberg, Danilo [UNESP] Siqueira, Alexandra Bujokas de [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pirillo, Nádia Rubio [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Mídia digital Alfabetização Cultura Education |
topic |
Educação Mídia digital Alfabetização Cultura Education |
description |
Media technologies have potentiated the processes of creation, access and recombination of contents. Digital culture offers new opportunities, but also new challenges, which demand specific skills for the conscious consumption of multimedia features. Media literacy can be achieved through media education. Using content analysis methodology, this research analyzed the steps of the continuing education program Mídias na Educação, from Ministério da Educação, according to four approaches for media education: inoculation, decodification, instrumentalization and preparation. The results indicate that more than a half of the program, 59% of the steps, is in the decodification category. The results interpretation suggests that there are possibilities of improvement in Mídias na Educação program, in order to practice a pedagogical approach to media education in consonance with the actual needs of digital culture and network society |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-26 2015-06-17T19:34:38Z 2015-06-17T19:34:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PIRILLO, Nádia Rubio. Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação. 2014. 99 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Esatadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014. http://hdl.handle.net/11449/124028 000816949 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/28-05-2015/000816949.pdf 33004056081P4 1764187818137062 |
identifier_str_mv |
PIRILLO, Nádia Rubio. Cultura digital e educação para a mídia: análise do programa Mídias na educação. 2014. 99 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Esatadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014. 000816949 33004056081P4 1764187818137062 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/124028 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/28-05-2015/000816949.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
99 f. : il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129107852001280 |