PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcellos, Roseli
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Del Ré, Alessandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5794-1709-4
http://hdl.handle.net/11449/157936
Resumo: ABSTRACT: We attempted to grasp the effect of reading texts on a child's writing. The child, henceforth S., cannot speak or write on her own due to Cerebral Palsy. The teacher reported S.'s difficulties with reading activities, thus a weekly activity involving one of Eva Furnari's books was suggested by the speech therapist at the school-clinic class the child attended. The activity resulted in the child producing several texts. Film transcriptions where these texts were read were added to these productions, which integrated the corpus located in the NALingua-CNPq data bases. The data analysis was based on Borges (2006) who recommends a literacy process through the reading of different texts. The results point to a particular reading and writing acquisition process in which intersections between symbols/writing and writing/writing operate the child's reading process. S.'s writing productions present effects of the matrix-texts read, in a set of mirrors which reveal the functioning of language, and at the same time differences denoting the singularity of a person. Objective and subjective changes due to the assumption of a divergent theoretical approach by the speech therapist in relation to the teacher's approach resulted in objective and subjective changes of the child's relationship to writing.
id UNSP_1e72329ec491438357e5896e0276dca0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157936
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITACEREBRAL PALSY: EFFECTS OF WRITING ON A CHILD’S WRITINGCerebral palsyLanguageAcquisition of writing skillsAlternative communicationBlissymbolicsParalisia cerebralLinguagemAquisição da escritaComunicação alternativaSímbolos BlissABSTRACT: We attempted to grasp the effect of reading texts on a child's writing. The child, henceforth S., cannot speak or write on her own due to Cerebral Palsy. The teacher reported S.'s difficulties with reading activities, thus a weekly activity involving one of Eva Furnari's books was suggested by the speech therapist at the school-clinic class the child attended. The activity resulted in the child producing several texts. Film transcriptions where these texts were read were added to these productions, which integrated the corpus located in the NALingua-CNPq data bases. The data analysis was based on Borges (2006) who recommends a literacy process through the reading of different texts. The results point to a particular reading and writing acquisition process in which intersections between symbols/writing and writing/writing operate the child's reading process. S.'s writing productions present effects of the matrix-texts read, in a set of mirrors which reveal the functioning of language, and at the same time differences denoting the singularity of a person. Objective and subjective changes due to the assumption of a divergent theoretical approach by the speech therapist in relation to the teacher's approach resulted in objective and subjective changes of the child's relationship to writing.RESUMO: Buscamos apreender efeitos da leitura de textos na escrita de uma criança, designada como S., impedida de oralizar e escrever de próprio punho por apresentar Paralisia Cerebral. Mediante dificuldades de S. na leitura, relatadas pela professora, uma atividade semanal foi proposta pela fonoaudióloga na sala de aula da escola-clínica que S. frequentava, a partir de livro de Eva Furnari, resultando em uma produção expressiva de textos pela criança. A essas produções somam-se transcrições de filmagens em que esses textos foram lidos, que compõem o corpus alocado no banco de dados do Grupo NALingua-CNPq. Tais dados foram analisados com base em Borges (2006) que propõe a alfabetização de crianças baseada na imersão em leituras de textos diversos. Os resultados apontam para um processo de aquisição da leitura e escrita peculiar, em que cruzamentos entre símbolos/escrita e escrita/escrita operam a leitura da criança. Suas produções trazem efeitos dos textos matriz, lidos em um jogo de espelhos que revelam o funcionamento da língua e, ao mesmo tempo, diferenças: marcas de um sujeito em sua singularidade. Mudanças objetivas e subjetivas na assunção de abordagem teórica diversa da do professor pelo fonoaudiólogo resultaram em mudanças objetivas e subjetivas na relação de S. com a escrita.Universidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências e Letras Departamento de LinguísticaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências e Letras Departamento de LinguísticaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vasconcellos, RoseliDel Ré, Alessandra2018-11-12T17:27:37Z2018-11-12T17:27:37Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article319-349application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5794-1709-4Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, v. 61, n. 2, p. 319-349, 2017.1981-5794http://hdl.handle.net/11449/15793610.1590/1981-5794-1709-4S1981-57942017000200319S1981-57942017000200319.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAlfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-27T06:53:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157936Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:03:55.527252Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
CEREBRAL PALSY: EFFECTS OF WRITING ON A CHILD’S WRITING
title PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
spellingShingle PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
Vasconcellos, Roseli
Cerebral palsy
Language
Acquisition of writing skills
Alternative communication
Blissymbolics
Paralisia cerebral
Linguagem
Aquisição da escrita
Comunicação alternativa
Símbolos Bliss
title_short PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
title_full PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
title_fullStr PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
title_full_unstemmed PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
title_sort PARALISIA CEREBRAL: EFEITOS DA ESCRITA SOBRE A ESCRITA
author Vasconcellos, Roseli
author_facet Vasconcellos, Roseli
Del Ré, Alessandra
author_role author
author2 Del Ré, Alessandra
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcellos, Roseli
Del Ré, Alessandra
dc.subject.por.fl_str_mv Cerebral palsy
Language
Acquisition of writing skills
Alternative communication
Blissymbolics
Paralisia cerebral
Linguagem
Aquisição da escrita
Comunicação alternativa
Símbolos Bliss
topic Cerebral palsy
Language
Acquisition of writing skills
Alternative communication
Blissymbolics
Paralisia cerebral
Linguagem
Aquisição da escrita
Comunicação alternativa
Símbolos Bliss
description ABSTRACT: We attempted to grasp the effect of reading texts on a child's writing. The child, henceforth S., cannot speak or write on her own due to Cerebral Palsy. The teacher reported S.'s difficulties with reading activities, thus a weekly activity involving one of Eva Furnari's books was suggested by the speech therapist at the school-clinic class the child attended. The activity resulted in the child producing several texts. Film transcriptions where these texts were read were added to these productions, which integrated the corpus located in the NALingua-CNPq data bases. The data analysis was based on Borges (2006) who recommends a literacy process through the reading of different texts. The results point to a particular reading and writing acquisition process in which intersections between symbols/writing and writing/writing operate the child's reading process. S.'s writing productions present effects of the matrix-texts read, in a set of mirrors which reveal the functioning of language, and at the same time differences denoting the singularity of a person. Objective and subjective changes due to the assumption of a divergent theoretical approach by the speech therapist in relation to the teacher's approach resulted in objective and subjective changes of the child's relationship to writing.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-01
2018-11-12T17:27:37Z
2018-11-12T17:27:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1981-5794-1709-4
Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, v. 61, n. 2, p. 319-349, 2017.
1981-5794
http://hdl.handle.net/11449/157936
10.1590/1981-5794-1709-4
S1981-57942017000200319
S1981-57942017000200319.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1981-5794-1709-4
http://hdl.handle.net/11449/157936
identifier_str_mv Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, v. 61, n. 2, p. 319-349, 2017.
1981-5794
10.1590/1981-5794-1709-4
S1981-57942017000200319
S1981-57942017000200319.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 319-349
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129579238293504