Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marin, Alda Junqueira
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Giovanni, Luciana Maria [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000100003
http://hdl.handle.net/11449/211174
Resumo: The main purpose of this work is to report some research analyses on the lack of preparation shown by last-year students of teachers' training course to exercise their work in the first years of schooling. Conducted from the cultural study perspective, this study enables identifying the profile of these students in the specific dimension of a written text reception and production domain. Data refer to students attending the last year of a private higher basic education teacher education program, in an institution located in a city in the State of Sao Paulo, in 2005. With Sociology contributions, this study tries to critically understand this present education model, analyzing it from inside the educational institutions and their agents. Results point out deficiencies in mastering basic school contents such as reading and writing, indispensable for the future practice of teaching first graders of primary school. This is equivalent to noticing traces of failure of the teaching school system in these higher education students.
id UNSP_200e2d815f5080cdc9d7882a7ae4dace
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211174
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professoresWritten production of students attending the last year of a university course to educate teachersPROFESSIONAL TRAININGWRITING EXPRESSIONHIGHER NORMALCOURSE HIGHER EDUCATIONFORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA DE PROFESSORESEXPRESSÃO ESCRITACURSO NORMAL SUPERIORThe main purpose of this work is to report some research analyses on the lack of preparation shown by last-year students of teachers' training course to exercise their work in the first years of schooling. Conducted from the cultural study perspective, this study enables identifying the profile of these students in the specific dimension of a written text reception and production domain. Data refer to students attending the last year of a private higher basic education teacher education program, in an institution located in a city in the State of Sao Paulo, in 2005. With Sociology contributions, this study tries to critically understand this present education model, analyzing it from inside the educational institutions and their agents. Results point out deficiencies in mastering basic school contents such as reading and writing, indispensable for the future practice of teaching first graders of primary school. This is equivalent to noticing traces of failure of the teaching school system in these higher education students.O objetivo central deste trabalho é o de relatar algumas análises de pesquisa sobre as condições que alunos concluintes de cursos de formação de professores exibem para atuar nos anos iniciais da escolaridade. realizado na perspectiva dos estudos culturais, o estudo permite traçar o perfil desse alunado na dimensão específica do domínio da recepção e produção do texto escrito. Os dados referem-se a alunos concluintes de um Curso Normal Superior privado, de instituição do interior paulista, em 2005. Com o aporte da sociologia procura-se compreender criticamente esse modelo de formação atual, analisando-o a partir de dentro das instituições formadoras e de seus agentes. Os resultados apontam a precariedade das condições de domínio dos conteúdos escolares básicos relacionados à leitura e à escrita, indispensáveis para o exercício futuro da profissão docente nos primeiros anos do ensino fundamental, o que equivale a constatar, nessa parcela do alunado do ensino superior, indícios de falência do sistema escolar de ensino.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadeUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaFundação Carlos ChagasPontifícia Universidade Católica de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Marin, Alda JunqueiraGiovanni, Luciana Maria [UNESP]2021-07-14T10:20:25Z2021-07-14T10:20:25Z2007-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article15-41application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000100003Cadernos de Pesquisa. São Paulo, SP, Brazil: Fundação Carlos Chagas, v. 37, n. 130, p. 15-41, 2007.0100-15741980-5314http://hdl.handle.net/11449/21117410.1590/S0100-15742007000100003S0100-15742007000100003S0100-15742007000100003.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211174Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:36:07.153517Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
Written production of students attending the last year of a university course to educate teachers
title Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
spellingShingle Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
Marin, Alda Junqueira
PROFESSIONAL TRAINING
WRITING EXPRESSION
HIGHER NORMAL
COURSE HIGHER EDUCATION
FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA DE PROFESSORES
EXPRESSÃO ESCRITA
CURSO NORMAL SUPERIOR
title_short Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
title_full Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
title_fullStr Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
title_full_unstemmed Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
title_sort Expressão escrita de concluintes de curso universitário para formar professores
author Marin, Alda Junqueira
author_facet Marin, Alda Junqueira
Giovanni, Luciana Maria [UNESP]
author_role author
author2 Giovanni, Luciana Maria [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Marin, Alda Junqueira
Giovanni, Luciana Maria [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv PROFESSIONAL TRAINING
WRITING EXPRESSION
HIGHER NORMAL
COURSE HIGHER EDUCATION
FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA DE PROFESSORES
EXPRESSÃO ESCRITA
CURSO NORMAL SUPERIOR
topic PROFESSIONAL TRAINING
WRITING EXPRESSION
HIGHER NORMAL
COURSE HIGHER EDUCATION
FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA DE PROFESSORES
EXPRESSÃO ESCRITA
CURSO NORMAL SUPERIOR
description The main purpose of this work is to report some research analyses on the lack of preparation shown by last-year students of teachers' training course to exercise their work in the first years of schooling. Conducted from the cultural study perspective, this study enables identifying the profile of these students in the specific dimension of a written text reception and production domain. Data refer to students attending the last year of a private higher basic education teacher education program, in an institution located in a city in the State of Sao Paulo, in 2005. With Sociology contributions, this study tries to critically understand this present education model, analyzing it from inside the educational institutions and their agents. Results point out deficiencies in mastering basic school contents such as reading and writing, indispensable for the future practice of teaching first graders of primary school. This is equivalent to noticing traces of failure of the teaching school system in these higher education students.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-04
2021-07-14T10:20:25Z
2021-07-14T10:20:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000100003
Cadernos de Pesquisa. São Paulo, SP, Brazil: Fundação Carlos Chagas, v. 37, n. 130, p. 15-41, 2007.
0100-1574
1980-5314
http://hdl.handle.net/11449/211174
10.1590/S0100-15742007000100003
S0100-15742007000100003
S0100-15742007000100003.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000100003
http://hdl.handle.net/11449/211174
identifier_str_mv Cadernos de Pesquisa. São Paulo, SP, Brazil: Fundação Carlos Chagas, v. 37, n. 130, p. 15-41, 2007.
0100-1574
1980-5314
10.1590/S0100-15742007000100003
S0100-15742007000100003
S0100-15742007000100003.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 15-41
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129535375310848