Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilela, Douglas Carlos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Germano, José Silvério Edmundo, Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP], Carvalho, Samuel José De [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041
http://hdl.handle.net/11449/211897
Resumo: This paper presents a comparative study of simple electrodynamics experiment, when performed in the Traditional Laboratory (TL) and in the Remote Laboratory (RL) via the internet. Analyze and validate the results, performing an statistical analysis of the learning gain, size of the applied methodology, reliability of the pre-test and post-test questionnaire and analysis of the variance of the students' responses. The research was applied with 304 students from five high schools in the city of Guaratinguetá in the state of São Paulo - Brazil. In order to maintain the fidelity of the study, the construction of the electrodynamic remote experiment was similar the traditional format. Students from each of the five schools were separated into classes A and B prepared a pre-test containing 10 questions for the selection of initial knowledge on the topic. In sequence, students in class A had access to the TL while those in class B to the RL to perform the experiment. At the end of the process, it was submitted to a test containing 10 questions to verify the knowledge after the experimental study. Final results had show equivalente learning between classes A and B in all schools analyzed.
id UNSP_211ab56d93f80bc47fb87ef416966a31
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211897
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório RemotoElectrodynamics experiment comparative analysis: Real Lab vs Remote LabRemote LabTraditional LabElectrodynamicsOhms'lawHit mapLaboratório RemotoLaboratório TradicionalEletrodinâmicaLei de OhmMapa de acertosThis paper presents a comparative study of simple electrodynamics experiment, when performed in the Traditional Laboratory (TL) and in the Remote Laboratory (RL) via the internet. Analyze and validate the results, performing an statistical analysis of the learning gain, size of the applied methodology, reliability of the pre-test and post-test questionnaire and analysis of the variance of the students' responses. The research was applied with 304 students from five high schools in the city of Guaratinguetá in the state of São Paulo - Brazil. In order to maintain the fidelity of the study, the construction of the electrodynamic remote experiment was similar the traditional format. Students from each of the five schools were separated into classes A and B prepared a pre-test containing 10 questions for the selection of initial knowledge on the topic. In sequence, students in class A had access to the TL while those in class B to the RL to perform the experiment. At the end of the process, it was submitted to a test containing 10 questions to verify the knowledge after the experimental study. Final results had show equivalente learning between classes A and B in all schools analyzed.Este artigo apresenta um estudo comparativo da aplicação de um experimento de física de eletrodinâmica básica, quando realizado num Laboratório Tradicional (LT) e num Laboratório Remoto (LR) via internet. Para analisar e validar os resultados, realizamos uma análise estatística do ganho de aprendizagem, tamanho do efeito da metodologia aplicada, confiabilidade do questionário de pré-teste e pós-teste e análise da variância das respostas dos estudantes. A pesquisa foi realizada com uma amostra de 304 alunos de cinco escolas distintas de ensino médio da cidade de Guaratinguetá do estado de São Paulo – Brasil. Para manter a fidelidade do estudo, a construção do experimento de eletrodinâmica foi a mesma, tanto no formato tradicional quanto no formato remoto. Os alunos de cada uma das cinco escolas, foram separados em turmas A e B e submetidos a um pré-teste contendo 10 questões para verificação do conhecimento inicial sobre o tema. Em sequência, os alunos da turma A tiveram acesso ao LT enquanto os da turma B ao LR para realização do experimento. Ao final do processo, foi aplicado um pós-teste contendo 10 questões para verificação do conhecimento após o estudo experimental. A estatística dos resultados mostrou resultados equivalentes entre as turmas A e B no processo de aprendizagem em todas as escolas analisadas.Instituto Tecnológico da AeronáuticaInstituto Tecnológico da Aeronáutica, Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de EngenhariaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de EngenhariaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Sociedade Brasileira de FísicaInstituto Tecnológico da AeronáuticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vilela, Douglas CarlosGermano, José Silvério EdmundoMonteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]Carvalho, Samuel José De [UNESP]2021-07-14T10:31:20Z2021-07-14T10:31:20Z2019-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 41, n. 4, p. -, 2019.1806-11171806-9126http://hdl.handle.net/11449/21189710.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041S1806-11172019000400505S1806-11172019000400505.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-01T06:02:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211897Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-05-23T11:08:01.537181Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
Electrodynamics experiment comparative analysis: Real Lab vs Remote Lab
title Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
spellingShingle Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
Vilela, Douglas Carlos
Remote Lab
Traditional Lab
Electrodynamics
Ohms'law
Hit map
Laboratório Remoto
Laboratório Tradicional
Eletrodinâmica
Lei de Ohm
Mapa de acertos
title_short Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
title_full Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
title_fullStr Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
title_full_unstemmed Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
title_sort Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
author Vilela, Douglas Carlos
author_facet Vilela, Douglas Carlos
Germano, José Silvério Edmundo
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Carvalho, Samuel José De [UNESP]
author_role author
author2 Germano, José Silvério Edmundo
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Carvalho, Samuel José De [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Instituto Tecnológico da Aeronáutica
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilela, Douglas Carlos
Germano, José Silvério Edmundo
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]
Carvalho, Samuel José De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Remote Lab
Traditional Lab
Electrodynamics
Ohms'law
Hit map
Laboratório Remoto
Laboratório Tradicional
Eletrodinâmica
Lei de Ohm
Mapa de acertos
topic Remote Lab
Traditional Lab
Electrodynamics
Ohms'law
Hit map
Laboratório Remoto
Laboratório Tradicional
Eletrodinâmica
Lei de Ohm
Mapa de acertos
description This paper presents a comparative study of simple electrodynamics experiment, when performed in the Traditional Laboratory (TL) and in the Remote Laboratory (RL) via the internet. Analyze and validate the results, performing an statistical analysis of the learning gain, size of the applied methodology, reliability of the pre-test and post-test questionnaire and analysis of the variance of the students' responses. The research was applied with 304 students from five high schools in the city of Guaratinguetá in the state of São Paulo - Brazil. In order to maintain the fidelity of the study, the construction of the electrodynamic remote experiment was similar the traditional format. Students from each of the five schools were separated into classes A and B prepared a pre-test containing 10 questions for the selection of initial knowledge on the topic. In sequence, students in class A had access to the TL while those in class B to the RL to perform the experiment. At the end of the process, it was submitted to a test containing 10 questions to verify the knowledge after the experimental study. Final results had show equivalente learning between classes A and B in all schools analyzed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-01
2021-07-14T10:31:20Z
2021-07-14T10:31:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 41, n. 4, p. -, 2019.
1806-1117
1806-9126
http://hdl.handle.net/11449/211897
10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041
S1806-11172019000400505
S1806-11172019000400505.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041
http://hdl.handle.net/11449/211897
identifier_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 41, n. 4, p. -, 2019.
1806-1117
1806-9126
10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041
S1806-11172019000400505
S1806-11172019000400505.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Física
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Física
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045774200668160