Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041 http://hdl.handle.net/11449/211897 |
Resumo: | This paper presents a comparative study of simple electrodynamics experiment, when performed in the Traditional Laboratory (TL) and in the Remote Laboratory (RL) via the internet. Analyze and validate the results, performing an statistical analysis of the learning gain, size of the applied methodology, reliability of the pre-test and post-test questionnaire and analysis of the variance of the students' responses. The research was applied with 304 students from five high schools in the city of Guaratinguetá in the state of São Paulo - Brazil. In order to maintain the fidelity of the study, the construction of the electrodynamic remote experiment was similar the traditional format. Students from each of the five schools were separated into classes A and B prepared a pre-test containing 10 questions for the selection of initial knowledge on the topic. In sequence, students in class A had access to the TL while those in class B to the RL to perform the experiment. At the end of the process, it was submitted to a test containing 10 questions to verify the knowledge after the experimental study. Final results had show equivalente learning between classes A and B in all schools analyzed. |
id |
UNSP_211ab56d93f80bc47fb87ef416966a31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211897 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório RemotoElectrodynamics experiment comparative analysis: Real Lab vs Remote LabRemote LabTraditional LabElectrodynamicsOhms'lawHit mapLaboratório RemotoLaboratório TradicionalEletrodinâmicaLei de OhmMapa de acertosThis paper presents a comparative study of simple electrodynamics experiment, when performed in the Traditional Laboratory (TL) and in the Remote Laboratory (RL) via the internet. Analyze and validate the results, performing an statistical analysis of the learning gain, size of the applied methodology, reliability of the pre-test and post-test questionnaire and analysis of the variance of the students' responses. The research was applied with 304 students from five high schools in the city of Guaratinguetá in the state of São Paulo - Brazil. In order to maintain the fidelity of the study, the construction of the electrodynamic remote experiment was similar the traditional format. Students from each of the five schools were separated into classes A and B prepared a pre-test containing 10 questions for the selection of initial knowledge on the topic. In sequence, students in class A had access to the TL while those in class B to the RL to perform the experiment. At the end of the process, it was submitted to a test containing 10 questions to verify the knowledge after the experimental study. Final results had show equivalente learning between classes A and B in all schools analyzed.Este artigo apresenta um estudo comparativo da aplicação de um experimento de física de eletrodinâmica básica, quando realizado num Laboratório Tradicional (LT) e num Laboratório Remoto (LR) via internet. Para analisar e validar os resultados, realizamos uma análise estatística do ganho de aprendizagem, tamanho do efeito da metodologia aplicada, confiabilidade do questionário de pré-teste e pós-teste e análise da variância das respostas dos estudantes. A pesquisa foi realizada com uma amostra de 304 alunos de cinco escolas distintas de ensino médio da cidade de Guaratinguetá do estado de São Paulo – Brasil. Para manter a fidelidade do estudo, a construção do experimento de eletrodinâmica foi a mesma, tanto no formato tradicional quanto no formato remoto. Os alunos de cada uma das cinco escolas, foram separados em turmas A e B e submetidos a um pré-teste contendo 10 questões para verificação do conhecimento inicial sobre o tema. Em sequência, os alunos da turma A tiveram acesso ao LT enquanto os da turma B ao LR para realização do experimento. Ao final do processo, foi aplicado um pós-teste contendo 10 questões para verificação do conhecimento após o estudo experimental. A estatística dos resultados mostrou resultados equivalentes entre as turmas A e B no processo de aprendizagem em todas as escolas analisadas.Instituto Tecnológico da AeronáuticaInstituto Tecnológico da Aeronáutica, Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de EngenhariaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de EngenhariaUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Sociedade Brasileira de FísicaInstituto Tecnológico da AeronáuticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vilela, Douglas CarlosGermano, José Silvério EdmundoMonteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]Carvalho, Samuel José De [UNESP]2021-07-14T10:31:20Z2021-07-14T10:31:20Z2019-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 41, n. 4, p. -, 2019.1806-11171806-9126http://hdl.handle.net/11449/21189710.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041S1806-11172019000400505S1806-11172019000400505.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-01T06:02:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211897Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:39:25.163634Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto Electrodynamics experiment comparative analysis: Real Lab vs Remote Lab |
title |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto |
spellingShingle |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto Vilela, Douglas Carlos Remote Lab Traditional Lab Electrodynamics Ohms'law Hit map Laboratório Remoto Laboratório Tradicional Eletrodinâmica Lei de Ohm Mapa de acertos |
title_short |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto |
title_full |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto |
title_fullStr |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto |
title_full_unstemmed |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto |
title_sort |
Estudo comparativo de um experimento de eletrodinâmica: Laboratório Tradicional x Laboratório Remoto |
author |
Vilela, Douglas Carlos |
author_facet |
Vilela, Douglas Carlos Germano, José Silvério Edmundo Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] Carvalho, Samuel José De [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Germano, José Silvério Edmundo Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] Carvalho, Samuel José De [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Tecnológico da Aeronáutica Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vilela, Douglas Carlos Germano, José Silvério Edmundo Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] Carvalho, Samuel José De [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Remote Lab Traditional Lab Electrodynamics Ohms'law Hit map Laboratório Remoto Laboratório Tradicional Eletrodinâmica Lei de Ohm Mapa de acertos |
topic |
Remote Lab Traditional Lab Electrodynamics Ohms'law Hit map Laboratório Remoto Laboratório Tradicional Eletrodinâmica Lei de Ohm Mapa de acertos |
description |
This paper presents a comparative study of simple electrodynamics experiment, when performed in the Traditional Laboratory (TL) and in the Remote Laboratory (RL) via the internet. Analyze and validate the results, performing an statistical analysis of the learning gain, size of the applied methodology, reliability of the pre-test and post-test questionnaire and analysis of the variance of the students' responses. The research was applied with 304 students from five high schools in the city of Guaratinguetá in the state of São Paulo - Brazil. In order to maintain the fidelity of the study, the construction of the electrodynamic remote experiment was similar the traditional format. Students from each of the five schools were separated into classes A and B prepared a pre-test containing 10 questions for the selection of initial knowledge on the topic. In sequence, students in class A had access to the TL while those in class B to the RL to perform the experiment. At the end of the process, it was submitted to a test containing 10 questions to verify the knowledge after the experimental study. Final results had show equivalente learning between classes A and B in all schools analyzed. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-01 2021-07-14T10:31:20Z 2021-07-14T10:31:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041 Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 41, n. 4, p. -, 2019. 1806-1117 1806-9126 http://hdl.handle.net/11449/211897 10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041 S1806-11172019000400505 S1806-11172019000400505.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041 http://hdl.handle.net/11449/211897 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física. Sociedade Brasileira de Física, v. 41, n. 4, p. -, 2019. 1806-1117 1806-9126 10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0041 S1806-11172019000400505 S1806-11172019000400505.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Física |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128258900754432 |