CARACTERÍSTICAS DAS APOSTILAS DE CIÊNCIAS DA NATUREZAPRODUZIDAS POR UM SISTEMA APOSTILADO DE ENSINO E UTILIZADAS EM UMA REDE ESCOLAR PÚBLICA MUNICIPAL
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-211720175170103 http://hdl.handle.net/11449/212125 |
Resumo: | As a result of the Brazilian State Management Reform, the implementation of education policy funds and the vertiginous process of elementary school municipalization, several counties began to establish partnerships with the private sector. Among the partnership arrangements signed, the acquisition of the Hand-Out Teaching Systems (HOTS) involves hiring companies to purchase instructional materials and pedagogical-didactic advice. In this paper, guided by the theoretic- methodological principles of qualitative research and using textual analysis script, we seek to present the characteristics of Natural Sciences handouts produced by HOTS and adopted in a municipal school network. After the analysis process, we conclude that Natural Sciences handouts produced by HOTS do not satisfactorily fulfill quality criteria established by the National Textbook Program. |
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CARACTERÍSTICAS DAS APOSTILAS DE CIÊNCIAS DA NATUREZAPRODUZIDAS POR UM SISTEMA APOSTILADO DE ENSINO E UTILIZADAS EM UMA REDE ESCOLAR PÚBLICA MUNICIPALTECHNICAL FEATURES OF NATURAL SCIENCES HANDOUTS PRODUCED BY HAND-OUT TEACHING SYSTEMS AND ADOPTED IN A MUNICIPAL SCHOOL NETWORKCARACTERÍSTICAS DE LOS CUADERNOS DE CIENCIAS DE LA NATURALEZA PRODUCIDOS POR UN SISTEMA DE CUADERNOS DE ENSEÑANZA YUTILIZADOS EN UNA RED ESCOLAR PÚBLICA MUNICIPALHand-Out Teaching SystemsScience teachingPublic-Private Partnership.Sistemas Apostilados de EnsinoEnsino de ciênciasParcerias público-privadasAs a result of the Brazilian State Management Reform, the implementation of education policy funds and the vertiginous process of elementary school municipalization, several counties began to establish partnerships with the private sector. Among the partnership arrangements signed, the acquisition of the Hand-Out Teaching Systems (HOTS) involves hiring companies to purchase instructional materials and pedagogical-didactic advice. In this paper, guided by the theoretic- methodological principles of qualitative research and using textual analysis script, we seek to present the characteristics of Natural Sciences handouts produced by HOTS and adopted in a municipal school network. After the analysis process, we conclude that Natural Sciences handouts produced by HOTS do not satisfactorily fulfill quality criteria established by the National Textbook Program.Como resultado de la Reforma Gerencial del Estado Brasileiro, de la implantación de la política de fondos para la educación y de el vertiginoso proceso de municipalización de la Primaria, municipios brasileños pasaron a establecer asociaciones con el sector privado. Entre esas modalidades, la adquisición de Sistemas de Cuadernos de Enseñanza (SCEs) involucra la contratación de empresas para compra de materiales didácticos y asesoría didáctico-pedagógica. En este trabajo, pautado en los principios teórico-metodológicos de investigación cualitativa y utilizando guion de análisis textual, buscamos presentar las características de los cuadernos de Ciencias de la Naturaleza producidos por un SCE adoptado en una Red Escolar Pública Municipal (REPM). Después del proceso de análisis, concluimos que los cuadernos producidos por el SCE no contemplan satisfactoriamente los criterios de calidad establecidos por el Programa Nacional del Libro Didáctico.Como decorrência da Reforma Gerencial do Estado Brasileiro, da implantação da política de fundos para a educação e do vertiginoso processo de municipalização do Ensino Fundamental, municípios brasileiros passaram a estabelecer parcerias com o setor privado. Dentre essas modalidades, a aquisição de Sistemas Apostilados de Ensino (SAEs) envolve a contratação de empresas para compra de materiais didáticos e assessoria didático-pedagógica. Neste trabalho, pautado nos princípios teórico-metodológicos da pesquisa qualitativa e utilizando roteiro de análise textual, buscamos apresentar as características das apostilas de Ciências da Natureza produzidas por um SAE adotado em uma Rede Escolar Pública Municipal (REPM). Após o processo de análise, concluímos que as apostilas produzidas pelo SAE não contemplam satisfatoriamente os critérios de qualidade estabelecidos pelo PNLD.Universidade Estadual Paulista(UNESP)Universidade Federal de Santa Maria(UFSM)Universidade Estadual Paulista(UNESP)Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Santa Maria(UFSM)Bego, Amadeu Moura [UNESP]Terrazzan, Eduardo Adolfo2021-07-14T10:34:59Z2021-07-14T10:34:59Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article59-83application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-211720175170103Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 1, p. 59-83, 2015.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21212510.1590/1983-211720175170103S1983-21172015000100059S1983-21172015000100059.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-30T06:01:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212125Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:32:25.145952Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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