Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955
http://hdl.handle.net/11449/8662
Resumo: The aim of this paper is to discuss the teachers' need, as autonomous professionals, to evaluate their own pratice. Considering that Descriptive Functional Analysis (DFA) may be a pedagogical method for analysis, implementation, and change of teachers' mathematics teaching practices, the objective of the present research was to teach repertoires compatible with DFA to two mathematics teachers in elementary schools of São Paulo state. When teachers are responsible for evaluation and self evaluation, they recognize themselves as fundamental agents of transformation in education.
id UNSP_241ae8dfc7493a0fa692af6caf1077a0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/8662
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicosEvaluation of Teacher-student Interactions in Mathematics Education: the teaching and the learning of pedagogical resources.Mathematics EducationDescriptive Functional AnalysisPedagogical ResourcesThe aim of this paper is to discuss the teachers' need, as autonomous professionals, to evaluate their own pratice. Considering that Descriptive Functional Analysis (DFA) may be a pedagogical method for analysis, implementation, and change of teachers' mathematics teaching practices, the objective of the present research was to teach repertoires compatible with DFA to two mathematics teachers in elementary schools of São Paulo state. When teachers are responsible for evaluation and self evaluation, they recognize themselves as fundamental agents of transformation in education.UNESP Bauru, Dept Psicol, São Paulo, BrazilUNESP Bauru, Programa Posgrad Educ Ciencia, São Paulo, BrazilUNESP Bauru, Dept Psicol, São Paulo, BrazilUNESP Bauru, Programa Posgrad Educ Ciencia, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes Júnior, Jair [UNESP]Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP]2014-05-20T13:26:45Z2014-05-20T13:26:45Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article141-168application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 33, p. 141-168, 2009.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/8662WOS:000272623300008WOS000272623300008.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/8662Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:07:27.772830Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
Evaluation of Teacher-student Interactions in Mathematics Education: the teaching and the learning of pedagogical resources.
title Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
spellingShingle Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Mathematics Education
Descriptive Functional Analysis
Pedagogical Resources
title_short Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
title_full Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
title_fullStr Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
title_full_unstemmed Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
title_sort Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
author Lopes Júnior, Jair [UNESP]
author_facet Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes Júnior, Jair [UNESP]
Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Descriptive Functional Analysis
Pedagogical Resources
topic Mathematics Education
Descriptive Functional Analysis
Pedagogical Resources
description The aim of this paper is to discuss the teachers' need, as autonomous professionals, to evaluate their own pratice. Considering that Descriptive Functional Analysis (DFA) may be a pedagogical method for analysis, implementation, and change of teachers' mathematics teaching practices, the objective of the present research was to teach repertoires compatible with DFA to two mathematics teachers in elementary schools of São Paulo state. When teachers are responsible for evaluation and self evaluation, they recognize themselves as fundamental agents of transformation in education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2014-05-20T13:26:45Z
2014-05-20T13:26:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955
Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 33, p. 141-168, 2009.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/8662
WOS:000272623300008
WOS000272623300008.pdf
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955
http://hdl.handle.net/11449/8662
identifier_str_mv Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 33, p. 141-168, 2009.
0103-636X
WOS:000272623300008
WOS000272623300008.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 141-168
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Web of Science
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129586709397504