Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955 http://hdl.handle.net/11449/8662 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the teachers' need, as autonomous professionals, to evaluate their own pratice. Considering that Descriptive Functional Analysis (DFA) may be a pedagogical method for analysis, implementation, and change of teachers' mathematics teaching practices, the objective of the present research was to teach repertoires compatible with DFA to two mathematics teachers in elementary schools of São Paulo state. When teachers are responsible for evaluation and self evaluation, they recognize themselves as fundamental agents of transformation in education. |
id |
UNSP_241ae8dfc7493a0fa692af6caf1077a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/8662 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicosEvaluation of Teacher-student Interactions in Mathematics Education: the teaching and the learning of pedagogical resources.Mathematics EducationDescriptive Functional AnalysisPedagogical ResourcesThe aim of this paper is to discuss the teachers' need, as autonomous professionals, to evaluate their own pratice. Considering that Descriptive Functional Analysis (DFA) may be a pedagogical method for analysis, implementation, and change of teachers' mathematics teaching practices, the objective of the present research was to teach repertoires compatible with DFA to two mathematics teachers in elementary schools of São Paulo state. When teachers are responsible for evaluation and self evaluation, they recognize themselves as fundamental agents of transformation in education.UNESP Bauru, Dept Psicol, São Paulo, BrazilUNESP Bauru, Programa Posgrad Educ Ciencia, São Paulo, BrazilUNESP Bauru, Dept Psicol, São Paulo, BrazilUNESP Bauru, Programa Posgrad Educ Ciencia, São Paulo, BrazilUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes Júnior, Jair [UNESP]Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP]2014-05-20T13:26:45Z2014-05-20T13:26:45Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article141-168application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 33, p. 141-168, 2009.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/8662WOS:000272623300008WOS000272623300008.pdfWeb of Sciencereponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/8662Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:07:27.772830Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos Evaluation of Teacher-student Interactions in Mathematics Education: the teaching and the learning of pedagogical resources. |
title |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos |
spellingShingle |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos Lopes Júnior, Jair [UNESP] Mathematics Education Descriptive Functional Analysis Pedagogical Resources |
title_short |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos |
title_full |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos |
title_fullStr |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos |
title_full_unstemmed |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos |
title_sort |
Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos |
author |
Lopes Júnior, Jair [UNESP] |
author_facet |
Lopes Júnior, Jair [UNESP] Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes Júnior, Jair [UNESP] Peralta Sparvoli, Deise Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Descriptive Functional Analysis Pedagogical Resources |
topic |
Mathematics Education Descriptive Functional Analysis Pedagogical Resources |
description |
The aim of this paper is to discuss the teachers' need, as autonomous professionals, to evaluate their own pratice. Considering that Descriptive Functional Analysis (DFA) may be a pedagogical method for analysis, implementation, and change of teachers' mathematics teaching practices, the objective of the present research was to teach repertoires compatible with DFA to two mathematics teachers in elementary schools of São Paulo state. When teachers are responsible for evaluation and self evaluation, they recognize themselves as fundamental agents of transformation in education. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2014-05-20T13:26:45Z 2014-05-20T13:26:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955 Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 33, p. 141-168, 2009. 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/8662 WOS:000272623300008 WOS000272623300008.pdf |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2955 http://hdl.handle.net/11449/8662 |
identifier_str_mv |
Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 33, p. 141-168, 2009. 0103-636X WOS:000272623300008 WOS000272623300008.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema-mathematics Education Bulletin-boletim de Educacao Matematica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
141-168 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Web of Science reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129586709397504 |