Oswald de Andrade e Tarsila do Amaral: poesia e pintura modernistas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.jackbran.com.br/lumen_et_virtus/numero_8/sergio_motta.html http://hdl.handle.net/11449/122606 |
Resumo: | The objective of the present text is to establish connections between literature and painting through the comparison between Oswald de Andrade’s poem “Longo da Linha” and Tarsila do Amaral’s painting “Palmeiras”, both belonging to the Brazilian Modernist movement Pau-Brasil. To emphasize also the step taken by the two artists, in Modernism, against the previous academicism, C. S. Peirce’s semiotics theory will be used as analytic basis to demonstrate, in Tarsila’s painting, a path towards planarity and stylization to produce quality effects, closer to the shape and the adventure of senses than to symbolization, whilst for Oswald, this same path leads to the presence of visualization as composition factor. |
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Oswald de Andrade e Tarsila do Amaral: poesia e pintura modernistasModernismo brasileiroOswald de AndradeTarsila do Amaralpoesia e pinturaBrazilian ModernismOswald de AndradeTarsila do Amaralpoetry and paintingThe objective of the present text is to establish connections between literature and painting through the comparison between Oswald de Andrade’s poem “Longo da Linha” and Tarsila do Amaral’s painting “Palmeiras”, both belonging to the Brazilian Modernist movement Pau-Brasil. To emphasize also the step taken by the two artists, in Modernism, against the previous academicism, C. S. Peirce’s semiotics theory will be used as analytic basis to demonstrate, in Tarsila’s painting, a path towards planarity and stylization to produce quality effects, closer to the shape and the adventure of senses than to symbolization, whilst for Oswald, this same path leads to the presence of visualization as composition factor.O objetivo deste texto é estabelecer relações entre a literatura e a pintura, por meio da comparação entre um poema de Oswald de Andrade (“Longo da linha”) e uma tela de Tarsila do Amaral (“Palmeiras”), ambos pertencentes à fase Pau-Brasil do movimento modernista brasileiro. Para destacar também o passo dado pelos dois artistas, no Modernismo, em relação ao academicismo anterior, será utilizada a teoria semiótica de C. S. Peirce como embasamento analítico para demonstrar, na tela de Tarsila, um percurso rumo à planaridade e à estilização para produzir efeitos de primeiridade, mais próximos da forma e da aventura dos sentidos do que da simbolização, enquanto em Oswald este mesmo percurso conduz à presença da visualização como fator de composição.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Teoria Lingüística e Literária, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265 - sala 19, Jd Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Teoria Lingüística e Literária, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Motta, Sergio Vicente [UNESP]2015-04-27T11:55:54Z2015-04-27T11:55:54Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article106-123application/pdfhttp://www.jackbran.com.br/lumen_et_virtus/numero_8/sergio_motta.htmlLumen et Virtus, v. 8, n. 4, p. 106-123, 2013.2177-2789http://hdl.handle.net/11449/122606ISSN2177-2789-2013-04-08-106-123.pdf0257451955807934Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLumen et Virtus: revista de cultura e imageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-04T06:09:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122606Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:53:45.947443Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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