Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2014000400004 http://hdl.handle.net/11449/114216 |
Resumo: | The study aims to characterize and report on performance in reading fluency and comprehension. The study sample included 97 students from 3 rd to 5 th grade at a state school in the city of Marília in São Paulo State of Brazil. The procedures involved an evaluation of reading time, prosody and text comprehension. The oral reading of a text was recorded, and a multiple choice test was applied to evaluate performance in comprehension. The results were statistically analyzed and showed that performance in students' reading fluency was able to highlight aspects of the difficulties that arise during the processing of reading. |
id |
UNSP_2678e906ac38a65f1e249287b0a234a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114216 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamentalFluency and reading comprehension in students from 3rd to 5th of elementary school gradesCompreensão da leituraEducaçãoLeituraReading comprehensionEducationReadingThe study aims to characterize and report on performance in reading fluency and comprehension. The study sample included 97 students from 3 rd to 5 th grade at a state school in the city of Marília in São Paulo State of Brazil. The procedures involved an evaluation of reading time, prosody and text comprehension. The oral reading of a text was recorded, and a multiple choice test was applied to evaluate performance in comprehension. The results were statistically analyzed and showed that performance in students' reading fluency was able to highlight aspects of the difficulties that arise during the processing of reading.Este estudo tem como objetivo caracterizar e relacionar a fluência na leitura e a compreensão do texto lido. Participaram da pesquisa 97 escolares do 3º ao 5º ano da rede pública de ensino do município de Marília, São Paulo. Como procedimentos, foram avaliados o tempo de leitura, a prosódia e a compreensão leitora. Foi gravada a leitura oral de um texto e aplicado um teste com questões de múltipla escolha para avaliar a compreensão. Os resultados foram analisados estatisticamente e revelaram que o desempenho em fluência de leitura dos escolares influencia aspectos das dificuldades apresentadas durante o processo.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Programa de Pós-Graduação em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de CampinasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Maíra Anelli [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-02-02T12:39:21Z2015-02-02T12:39:21Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article499-506application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2014000400004Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 31, n. 4, p. 499-506, 2014.0103-166Xhttp://hdl.handle.net/11449/11421610.1590/0103-166X2014000400004S0103-166X2014000400004S0103-166X2014000400004.pdf9057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos de Psicologia (Campinas)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:39:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114216Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:39:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental Fluency and reading comprehension in students from 3rd to 5th of elementary school grades |
title |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental |
spellingShingle |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental Martins, Maíra Anelli [UNESP] Compreensão da leitura Educação Leitura Reading comprehension Education Reading |
title_short |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental |
title_full |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental |
title_sort |
Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental |
author |
Martins, Maíra Anelli [UNESP] |
author_facet |
Martins, Maíra Anelli [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Maíra Anelli [UNESP] Capellini, Simone Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Compreensão da leitura Educação Leitura Reading comprehension Education Reading |
topic |
Compreensão da leitura Educação Leitura Reading comprehension Education Reading |
description |
The study aims to characterize and report on performance in reading fluency and comprehension. The study sample included 97 students from 3 rd to 5 th grade at a state school in the city of Marília in São Paulo State of Brazil. The procedures involved an evaluation of reading time, prosody and text comprehension. The oral reading of a text was recorded, and a multiple choice test was applied to evaluate performance in comprehension. The results were statistically analyzed and showed that performance in students' reading fluency was able to highlight aspects of the difficulties that arise during the processing of reading. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-01 2015-02-02T12:39:21Z 2015-02-02T12:39:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2014000400004 Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 31, n. 4, p. 499-506, 2014. 0103-166X http://hdl.handle.net/11449/114216 10.1590/0103-166X2014000400004 S0103-166X2014000400004 S0103-166X2014000400004.pdf 9057316530389548 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2014000400004 http://hdl.handle.net/11449/114216 |
identifier_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 31, n. 4, p. 499-506, 2014. 0103-166X 10.1590/0103-166X2014000400004 S0103-166X2014000400004 S0103-166X2014000400004.pdf 9057316530389548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
499-506 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128185774112768 |