Currículo emergente e documentação pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/709
http://hdl.handle.net/11449/142314
Resumo: Place the child in the curriculum of the center is a way to respect it. This study aims to: Develop observation actions, reflection and registration to unveil the emerging curriculum produced in everyday childhood education, especially at the Children's Community Center (ICC) " Chalezinho da Alegria ", materializing it by preparing the pedagogical documentation. For the development of the project was based on a literature on the subject and a process of observation, recording and teaching materials. The project is in development, but we can already see that without a narrative filo is not possible to perform a pedagogical documentation quality.
id UNSP_27073d02d7770e600b1dd7dd5f2a3dc9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142314
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Currículo emergente e documentação pedagógicaPedagogical documentationObservationCurriculumDocumentação pedagógicaObservaçãoCurrículoPlace the child in the curriculum of the center is a way to respect it. This study aims to: Develop observation actions, reflection and registration to unveil the emerging curriculum produced in everyday childhood education, especially at the Children's Community Center (ICC) " Chalezinho da Alegria ", materializing it by preparing the pedagogical documentation. For the development of the project was based on a literature on the subject and a process of observation, recording and teaching materials. The project is in development, but we can already see that without a narrative filo is not possible to perform a pedagogical documentation quality.Colocar a criança no centro do currículo é um modo de respeitá-la. O presente trabalho tem como objetivo: Desenvolver ações de observação, reflexão e registro para desvelar o currículo emergente produzido no cotidiano da educação infantil, em especial no Centro de Convivência Infantil (CCI) “Chalezinho da Alegria”, materializando-o por meio da elaboração da documentação pedagógica. Para o desenvolvimento do projeto foi realizado um levantamento bibliográfico sobre a temática e uma processo de observação, registro e documentação pedagógica. O projeto está em desenvolvimento, mas já podemos constatar que sem um filo narrativo não é possível realizar uma documentação pedagógica de qualidade.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]2016-08-04T13:35:02Z2016-08-04T13:35:02Z2015-09-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/7098º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142314ISSN2176-9761-2015-01-04-fuzete.pdf94154767695238200000-0001-5677-488XPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142314Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-18T15:44:10Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Currículo emergente e documentação pedagógica
title Currículo emergente e documentação pedagógica
spellingShingle Currículo emergente e documentação pedagógica
Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]
Pedagogical documentation
Observation
Curriculum
Documentação pedagógica
Observação
Currículo
title_short Currículo emergente e documentação pedagógica
title_full Currículo emergente e documentação pedagógica
title_fullStr Currículo emergente e documentação pedagógica
title_full_unstemmed Currículo emergente e documentação pedagógica
title_sort Currículo emergente e documentação pedagógica
author Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]
author_facet Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]
Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]
author_role author
author2 Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]
Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical documentation
Observation
Curriculum
Documentação pedagógica
Observação
Currículo
topic Pedagogical documentation
Observation
Curriculum
Documentação pedagógica
Observação
Currículo
description Place the child in the curriculum of the center is a way to respect it. This study aims to: Develop observation actions, reflection and registration to unveil the emerging curriculum produced in everyday childhood education, especially at the Children's Community Center (ICC) " Chalezinho da Alegria ", materializing it by preparing the pedagogical documentation. For the development of the project was based on a literature on the subject and a process of observation, recording and teaching materials. The project is in development, but we can already see that without a narrative filo is not possible to perform a pedagogical documentation quality.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-22
2016-08-04T13:35:02Z
2016-08-04T13:35:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/709
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142314
ISSN2176-9761-2015-01-04-fuzete.pdf
9415476769523820
0000-0001-5677-488X
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/709
http://hdl.handle.net/11449/142314
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-04-fuzete.pdf
9415476769523820
0000-0001-5677-488X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-4
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045441334411264