Currículo emergente e documentação pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/709 http://hdl.handle.net/11449/142314 |
Resumo: | Place the child in the curriculum of the center is a way to respect it. This study aims to: Develop observation actions, reflection and registration to unveil the emerging curriculum produced in everyday childhood education, especially at the Children's Community Center (ICC) " Chalezinho da Alegria ", materializing it by preparing the pedagogical documentation. For the development of the project was based on a literature on the subject and a process of observation, recording and teaching materials. The project is in development, but we can already see that without a narrative filo is not possible to perform a pedagogical documentation quality. |
id |
UNSP_27073d02d7770e600b1dd7dd5f2a3dc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142314 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Currículo emergente e documentação pedagógicaPedagogical documentationObservationCurriculumDocumentação pedagógicaObservaçãoCurrículoPlace the child in the curriculum of the center is a way to respect it. This study aims to: Develop observation actions, reflection and registration to unveil the emerging curriculum produced in everyday childhood education, especially at the Children's Community Center (ICC) " Chalezinho da Alegria ", materializing it by preparing the pedagogical documentation. For the development of the project was based on a literature on the subject and a process of observation, recording and teaching materials. The project is in development, but we can already see that without a narrative filo is not possible to perform a pedagogical documentation quality.Colocar a criança no centro do currículo é um modo de respeitá-la. O presente trabalho tem como objetivo: Desenvolver ações de observação, reflexão e registro para desvelar o currículo emergente produzido no cotidiano da educação infantil, em especial no Centro de Convivência Infantil (CCI) “Chalezinho da Alegria”, materializando-o por meio da elaboração da documentação pedagógica. Para o desenvolvimento do projeto foi realizado um levantamento bibliográfico sobre a temática e uma processo de observação, registro e documentação pedagógica. O projeto está em desenvolvimento, mas já podemos constatar que sem um filo narrativo não é possível realizar uma documentação pedagógica de qualidade.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fuzete, Aline Perinelli [UNESP]Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP]2016-08-04T13:35:02Z2016-08-04T13:35:02Z2015-09-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/7098º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142314ISSN2176-9761-2015-01-04-fuzete.pdf94154767695238200000-0001-5677-488XPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:10Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142314Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:14:49.341149Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
title |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
spellingShingle |
Currículo emergente e documentação pedagógica Fuzete, Aline Perinelli [UNESP] Pedagogical documentation Observation Curriculum Documentação pedagógica Observação Currículo |
title_short |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
title_full |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
title_fullStr |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
title_full_unstemmed |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
title_sort |
Currículo emergente e documentação pedagógica |
author |
Fuzete, Aline Perinelli [UNESP] |
author_facet |
Fuzete, Aline Perinelli [UNESP] Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fuzete, Aline Perinelli [UNESP] Ariosi, Cinthia Magda Fernandes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical documentation Observation Curriculum Documentação pedagógica Observação Currículo |
topic |
Pedagogical documentation Observation Curriculum Documentação pedagógica Observação Currículo |
description |
Place the child in the curriculum of the center is a way to respect it. This study aims to: Develop observation actions, reflection and registration to unveil the emerging curriculum produced in everyday childhood education, especially at the Children's Community Center (ICC) " Chalezinho da Alegria ", materializing it by preparing the pedagogical documentation. For the development of the project was based on a literature on the subject and a process of observation, recording and teaching materials. The project is in development, but we can already see that without a narrative filo is not possible to perform a pedagogical documentation quality. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-22 2016-08-04T13:35:02Z 2016-08-04T13:35:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/709 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142314 ISSN2176-9761-2015-01-04-fuzete.pdf 9415476769523820 0000-0001-5677-488X |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/709 http://hdl.handle.net/11449/142314 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-04-fuzete.pdf 9415476769523820 0000-0001-5677-488X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-4 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129178679115776 |