A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buuron, Beatriz da Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/216067
Resumo: The present work aims to address the issue of affectivity influence in the teaching- learning process. For this, we carried out a qualitative-bibliographic research, presenting analyzes of studies already carried out and published by Henri Wallon, a physician and psychologist who dedicated his career to education, believing in the reciprocal relationship that must exist between psychology and pedagogy. The author reports in his theory the five stages of child development and the role of affectivity in each of them and makes it clear how essential it is to establish an affective relationship between those involved in the school educational process, providing us with theoretical support to strengthen the idea that affectivity needs to be one of the axes of the school educational process. This evidence leads us to think about the professional training of teachers, as affectivity is still little explored and needs to be addressed according to its significance, becoming part of the teacher professional constitution.
id UNSP_273b51250cef13a59502d529a74d1478
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/216067
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri WallonAffectivity in the educational process according to Henri Wallon: the influence of affectivity in the educational process according to Henri WallonAffectionTeaching-learning processChild developmentPsychogenetic theoryAfetividadeProcesso ensino-aprendizagemDesenvolvimento infantilTeoria psicogenéticaThe present work aims to address the issue of affectivity influence in the teaching- learning process. For this, we carried out a qualitative-bibliographic research, presenting analyzes of studies already carried out and published by Henri Wallon, a physician and psychologist who dedicated his career to education, believing in the reciprocal relationship that must exist between psychology and pedagogy. The author reports in his theory the five stages of child development and the role of affectivity in each of them and makes it clear how essential it is to establish an affective relationship between those involved in the school educational process, providing us with theoretical support to strengthen the idea that affectivity needs to be one of the axes of the school educational process. This evidence leads us to think about the professional training of teachers, as affectivity is still little explored and needs to be addressed according to its significance, becoming part of the teacher professional constitution.O presente trabalho tem como objetivo abordar sobre o tema da afetividade no processo de ensino aprendizagem. Para isso, realizamos uma pesquisa bibliográfica, apresentando análises de estudos já realizados e publicados por Henri Wallon, médico e psicólogo que dedicou sua carreira à educação, por acreditar na relação recíproca que deve existir entre a psicologia e a pedagogia. O autor relata em sua teoria os cinco estágios de desenvolvimento infantil e o papel da afetividade em cada um deles e deixa evidente o quão essencial é o estabelecimento de uma relação afetiva entre os envolvidos no processo educativo escolar, nos fornecendo respaldo teórico para fortalecer a ideia de que a afetividade precisa ser um dos eixos do processo educativo escolar. Essa evidência nos leva a pensar na formação profissional dos professores, pois o tema da afetividade ainda é pouco trabalhado e precisa ser abordado de acordo com a sua significância, passando a fazer parte da formação profissional do docente.Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Raul Aragão [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Buuron, Beatriz da Silva2022-01-25T20:19:22Z2022-01-25T20:19:22Z2021-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/216067porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-11-20T06:14:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/216067Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-20T06:14:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
Affectivity in the educational process according to Henri Wallon: the influence of affectivity in the educational process according to Henri Wallon
title A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
spellingShingle A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
Buuron, Beatriz da Silva
Affection
Teaching-learning process
Child development
Psychogenetic theory
Afetividade
Processo ensino-aprendizagem
Desenvolvimento infantil
Teoria psicogenética
title_short A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
title_full A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
title_fullStr A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
title_full_unstemmed A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
title_sort A afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon: a influência da afetividade no processo educativo segundo Henri Wallon
author Buuron, Beatriz da Silva
author_facet Buuron, Beatriz da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Martins, Raul Aragão [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Buuron, Beatriz da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Affection
Teaching-learning process
Child development
Psychogenetic theory
Afetividade
Processo ensino-aprendizagem
Desenvolvimento infantil
Teoria psicogenética
topic Affection
Teaching-learning process
Child development
Psychogenetic theory
Afetividade
Processo ensino-aprendizagem
Desenvolvimento infantil
Teoria psicogenética
description The present work aims to address the issue of affectivity influence in the teaching- learning process. For this, we carried out a qualitative-bibliographic research, presenting analyzes of studies already carried out and published by Henri Wallon, a physician and psychologist who dedicated his career to education, believing in the reciprocal relationship that must exist between psychology and pedagogy. The author reports in his theory the five stages of child development and the role of affectivity in each of them and makes it clear how essential it is to establish an affective relationship between those involved in the school educational process, providing us with theoretical support to strengthen the idea that affectivity needs to be one of the axes of the school educational process. This evidence leads us to think about the professional training of teachers, as affectivity is still little explored and needs to be addressed according to its significance, becoming part of the teacher professional constitution.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
2022-01-25T20:19:22Z
2022-01-25T20:19:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/216067
url http://hdl.handle.net/11449/216067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965007212969984