Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Bárbara Amaral
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pedro, Ketilin Mayra, Ogeda, Clarissa Marques Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046
http://hdl.handle.net/11449/157715
Resumo: Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments.
id UNSP_273c0f4f4a6c13737ec4c263ee363fae
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157715
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?High skills / giftedness: what do the research on these invisible children say?Altas habilidades/superdotación: ¿lo qué dicen las investigaciones sobre estos niños invisibles?Giftedscientific researchidentification.Superdotadospesquisa científicaidentificação.Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments.Resumen Este estudio tiene por objetivo analizar las tesis y tesinas brasileñas, en el período de 2005 a 2014, que abordan la temática de la identificación de estudiantes con altas habilidades/superdotación. Realizamos un levantamiento junto al Banco de Tesis y Tesinas de la Coordinación de Mejora Personal de Nivel Superior, a la Biblioteca Brasileña de Tesis y Tesinas, a la Plataforma Sucupira y a los principales Programas de Postgrado con producción en el área de la Educación Especial en Brasil. Los descriptores utilizados fueron Identificación, Altas Habilidades, Superdotación, Precocidad, Talento y Dotación. Al analizar los resultados constatamos que el 20% del total de publicaciones abordan la temática de la identificación, siendo 2012 el año con número más elevado de publicaciones. En relación al sitio y tipo de publicaciones, se destacan las tesinas y la Universidad Federal de São Carlos. Cuanto a la categorización de las investigaciones, destacamos la identificación de estudiantes en contextos específicos, públicos específicos y elaboración de instrumentos de identificación.Resumo Este estudo tem por objetivo analisar as teses e dissertações brasileiras, no período de 2005 a 2014, que abordam a temática da identificação de estudantes com altas habilidades/superdotação. Realizamos um levantamento junto ao Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior, à Biblioteca Brasileira de Teses e Dissertações, à Plataforma Sucupira e aos principais Programas de Pós-Graduação com produção na área da Educação Especial no Brasil. Os descritores utilizados foram Identificação, Altas Habilidades, Superdotação, Precocidade, Talento e Dotação. Ao analisar os resultados constatamos que 20% do total de publicações abordam a temática da identificação, sendo 2012 o ano com maior número de publicações. Em relação ao local e tipo de publicações, destacam-se as dissertações e a Universidade Federal de São Carlos. Quanto à categorização das pesquisas, destacamos a identificação de estudantes em contextos específicos, públicos específicos e elaboração de instrumentos de identificação.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Bárbara AmaralPedro, Ketilin MayraOgeda, Clarissa Marques Maria2018-11-12T17:26:37Z2018-11-12T17:26:37Z2016-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article561-568application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/15771510.1590/2175-3539201502031046S1413-85572016000300561S1413-85572016000300561.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:31:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157715Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:49:29.383530Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
High skills / giftedness: what do the research on these invisible children say?
Altas habilidades/superdotación: ¿lo qué dicen las investigaciones sobre estos niños invisibles?
title Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
spellingShingle Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
Martins, Bárbara Amaral
Gifted
scientific research
identification.
Superdotados
pesquisa científica
identificação.
title_short Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
title_full Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
title_fullStr Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
title_full_unstemmed Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
title_sort Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
author Martins, Bárbara Amaral
author_facet Martins, Bárbara Amaral
Pedro, Ketilin Mayra
Ogeda, Clarissa Marques Maria
author_role author
author2 Pedro, Ketilin Mayra
Ogeda, Clarissa Marques Maria
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Bárbara Amaral
Pedro, Ketilin Mayra
Ogeda, Clarissa Marques Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Gifted
scientific research
identification.
Superdotados
pesquisa científica
identificação.
topic Gifted
scientific research
identification.
Superdotados
pesquisa científica
identificação.
description Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-01
2018-11-12T17:26:37Z
2018-11-12T17:26:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/157715
10.1590/2175-3539201502031046
S1413-85572016000300561
S1413-85572016000300561.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046
http://hdl.handle.net/11449/157715
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016.
1413-8557
10.1590/2175-3539201502031046
S1413-85572016000300561
S1413-85572016000300561.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 561-568
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129465808584704