Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046 http://hdl.handle.net/11449/157715 |
Resumo: | Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments. |
id |
UNSP_273c0f4f4a6c13737ec4c263ee363fae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157715 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis?High skills / giftedness: what do the research on these invisible children say?Altas habilidades/superdotación: ¿lo qué dicen las investigaciones sobre estos niños invisibles?Giftedscientific researchidentification.Superdotadospesquisa científicaidentificação.Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments.Resumen Este estudio tiene por objetivo analizar las tesis y tesinas brasileñas, en el período de 2005 a 2014, que abordan la temática de la identificación de estudiantes con altas habilidades/superdotación. Realizamos un levantamiento junto al Banco de Tesis y Tesinas de la Coordinación de Mejora Personal de Nivel Superior, a la Biblioteca Brasileña de Tesis y Tesinas, a la Plataforma Sucupira y a los principales Programas de Postgrado con producción en el área de la Educación Especial en Brasil. Los descriptores utilizados fueron Identificación, Altas Habilidades, Superdotación, Precocidad, Talento y Dotación. Al analizar los resultados constatamos que el 20% del total de publicaciones abordan la temática de la identificación, siendo 2012 el año con número más elevado de publicaciones. En relación al sitio y tipo de publicaciones, se destacan las tesinas y la Universidad Federal de São Carlos. Cuanto a la categorización de las investigaciones, destacamos la identificación de estudiantes en contextos específicos, públicos específicos y elaboración de instrumentos de identificación.Resumo Este estudo tem por objetivo analisar as teses e dissertações brasileiras, no período de 2005 a 2014, que abordam a temática da identificação de estudantes com altas habilidades/superdotação. Realizamos um levantamento junto ao Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento Pessoal de Nível Superior, à Biblioteca Brasileira de Teses e Dissertações, à Plataforma Sucupira e aos principais Programas de Pós-Graduação com produção na área da Educação Especial no Brasil. Os descritores utilizados foram Identificação, Altas Habilidades, Superdotação, Precocidade, Talento e Dotação. Ao analisar os resultados constatamos que 20% do total de publicações abordam a temática da identificação, sendo 2012 o ano com maior número de publicações. Em relação ao local e tipo de publicações, destacam-se as dissertações e a Universidade Federal de São Carlos. Quanto à categorização das pesquisas, destacamos a identificação de estudantes em contextos específicos, públicos específicos e elaboração de instrumentos de identificação.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Federal de Mato Grosso do SulUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Bárbara AmaralPedro, Ketilin MayraOgeda, Clarissa Marques Maria2018-11-12T17:26:37Z2018-11-12T17:26:37Z2016-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article561-568application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/15771510.1590/2175-3539201502031046S1413-85572016000300561S1413-85572016000300561.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:31:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157715Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:49:29.383530Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? High skills / giftedness: what do the research on these invisible children say? Altas habilidades/superdotación: ¿lo qué dicen las investigaciones sobre estos niños invisibles? |
title |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? |
spellingShingle |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? Martins, Bárbara Amaral Gifted scientific research identification. Superdotados pesquisa científica identificação. |
title_short |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? |
title_full |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? |
title_fullStr |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? |
title_full_unstemmed |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? |
title_sort |
Altas habilidades/superdotação: o que dizem as pesquisas sobre estas crianças invisíveis? |
author |
Martins, Bárbara Amaral |
author_facet |
Martins, Bárbara Amaral Pedro, Ketilin Mayra Ogeda, Clarissa Marques Maria |
author_role |
author |
author2 |
Pedro, Ketilin Mayra Ogeda, Clarissa Marques Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Bárbara Amaral Pedro, Ketilin Mayra Ogeda, Clarissa Marques Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gifted scientific research identification. Superdotados pesquisa científica identificação. |
topic |
Gifted scientific research identification. Superdotados pesquisa científica identificação. |
description |
Abstract This study aims to analyze Brazilian theses and dissertations, from 2005 to 2014, which deal with the identification of students with high skills / giftedness. We conducted a survey with the Bank of Theses and Dissertations of the Coordination of Personal Improvement of Higher Education, the Brazilian Library of Thesis and Dissertations, the Platform Sucupira and the main Graduate Programs with production in the area of Special Education in Brazil. The descriptors used were Identification, High Abilities, Giftedness, Precocity, Talent and Endowment. When analyzing the results we found that 20% of all publications deal with identification, with 2012 being the year with the highest number of publications. Regarding the place and type of publications, the dissertations and the Federal University of São Carlos stand out. Regarding the categorization of research, we highlight the identification of students in specific contexts, specific publics and the elaboration of identification instruments. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-01 2018-11-12T17:26:37Z 2018-11-12T17:26:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016. 1413-8557 http://hdl.handle.net/11449/157715 10.1590/2175-3539201502031046 S1413-85572016000300561 S1413-85572016000300561.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201502031046 http://hdl.handle.net/11449/157715 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 20, n. 3, p. 561-568, 2016. 1413-8557 10.1590/2175-3539201502031046 S1413-85572016000300561 S1413-85572016000300561.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional 0,225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
561-568 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129465808584704 |