A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Camila Midori Takemoto [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698209700
http://hdl.handle.net/11449/212302
Resumo: The initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to a configuration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowing undergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs to encourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as well as to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify and analyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers about matters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained, it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with such matters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in the relationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.
id UNSP_2a1d919ee204285c473e14708a67ad6a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212302
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITYLA FORMACIÓN DE FUTUROS PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA: REFLEXIONES SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDADGenderSexualityInitial GraduationPhysical EducationGêneroSexualidadeFormação InicialEducação FísicaThe initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to a configuration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowing undergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs to encourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as well as to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify and analyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers about matters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained, it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with such matters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in the relationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.La formacióm inicial puede contribuir a superar/minimizar los estereotipos y prejuicios existentes, permitiendo la construcción de una mirada atenta por parte de los futuros maestros de Educación Física. Con este fin, la conducta de enseñanza necesita alentar a los estudiantes a reflexionar y actuar sobre el género y la sexualidad durante su formación inicial, así como a promover la equidad. En base a esta preocupación, los objetivos de este artículo fueron identificar y analizar las percepciones de los estudiantes de pregrado en un curso de formación inicial para maestros de Educación Física sobre los temas de género y sexualidad. A través de la investigación cualitativa, caracterizada como un estudio exploratorio, se entrevistó a 12 graduados del curso mencionado anteriormente. A partir de los resultados obtenidos, fue posible observar que, aunque los estudiantes universitarios tuvieron algún contacto con dichos temas en educación básica y en la graduación, señalaron debilidades conceptuales y la falta de articulación entre la teoría y la práctica del tema a lo largo del curso.A formação inicial pode contribuir para a superação/minimização dos estereótipos e preconceitos existentes, possibilitando a construção de um olhar atento por parte de futur@s professor@s de Educação Física. Para isso, o comportamento docente precisa incentivar a reflexão e ação d@s estudantes sobre as questões de gênero e sexualidade, durante sua formação inicial, bem como zelar pela promoção da equidade. Partindo dessa preocupação, os objetivos do presente artigo são identificar e analisar as percepções de graduand@s de um curso de formação inicial de professor@s de Educação Física sobre as temáticas “gênero” e “sexualidade”. Por intermédio de uma pesquisa qualitativa, caracterizada como estudo exploratório, foram entrevistad@s 12 licenciand@s do referido curso. A partir dos resultados obtidos, foi possível observar que, embora @s graduand@s tenham apresentado algum contato com tais temáticas na educação básica e na graduação, elas apontaram fragilidades conceituais e a falta de articulação entre a teoria e a prática dessas temáticas ao longo do curso.UNESP/Rio ClaroUNESP/Bauru, Departamento de Educação Física do Programa de Pós-Graduação em Docência para Educação BásicaUNESP/Rio ClaroUNESP/Bauru, Departamento de Educação Física do Programa de Pós-Graduação em Docência para Educação BásicaFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vasconcelos, Camila Midori Takemoto [UNESP]Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]2021-07-14T10:37:43Z2021-07-14T10:37:43Z2020-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698209700Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.0102-46981982-6621http://hdl.handle.net/11449/21230210.1590/0102-4698209700S0102-46982020000100207S0102-46982020000100207.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:52:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212302Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-05-23T11:38:11.138709Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
THE FORMATION OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS: REFLECTIONS ON GENDER AND SEXUALITY
LA FORMACIÓN DE FUTUROS PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA: REFLEXIONES SOBRE GÉNERO Y SEXUALIDAD
title A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
spellingShingle A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
Vasconcelos, Camila Midori Takemoto [UNESP]
Gender
Sexuality
Initial Graduation
Physical Education
Gênero
Sexualidade
Formação Inicial
Educação Física
title_short A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
title_full A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
title_fullStr A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
title_full_unstemmed A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
title_sort A FORMAÇÃO DE FUTUR@S1 PROFESSOR@S DE EDUCAÇÃO FÍSICA: REFLEXÕES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE2
author Vasconcelos, Camila Midori Takemoto [UNESP]
author_facet Vasconcelos, Camila Midori Takemoto [UNESP]
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Camila Midori Takemoto [UNESP]
Ferreira, Lílian Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Sexuality
Initial Graduation
Physical Education
Gênero
Sexualidade
Formação Inicial
Educação Física
topic Gender
Sexuality
Initial Graduation
Physical Education
Gênero
Sexualidade
Formação Inicial
Educação Física
description The initial graduation of a Physical Education teatcher may contribute to a configuration that overcomes/minimises existing stereotypes and prejudices, allowing undergraduates to live through different experiences. For this, teacher behavior needs to encourage students’ reflection and action on gender and sexuality during initial formation, as well as to ensure equity. Based on this concern, the objectives of this present article are to identify and analyse perceptions of students in an initial graduation of Physical Education teachers about matters of gender and sexuality. Through a qualitative research, characterized as an exploratory study, were interviewed 12 graduates of the course already mentioned. From the results obtained, it was possible to observe that, although undergraduates state having had some contact with such matters in the undergraduate program, they point to conceptual and articulation frailties in the relationship between theory and practice about gender and sexuality throughout the course.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-08
2021-07-14T10:37:43Z
2021-07-14T10:37:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698209700
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.
0102-4698
1982-6621
http://hdl.handle.net/11449/212302
10.1590/0102-4698209700
S0102-46982020000100207
S0102-46982020000100207.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698209700
http://hdl.handle.net/11449/212302
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 36, p. -, 2020.
0102-4698
1982-6621
10.1590/0102-4698209700
S0102-46982020000100207
S0102-46982020000100207.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045855579602944