Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/383 http://hdl.handle.net/11449/142335 |
Resumo: | The present work exposes the project entitled "playing in the Home: A proposal for initial and recurrent Training", which has as an object of research and intervention child and playfulness, as privileged educational resource in the context of early childhood education. The theoretical references are based primarily on the Sociology of childhood and other scholars on the subject. The purpose of the project to insert the playfulness in the school, such as language that contributes to the development of imagination and motor skills, intellectual, and social ethics of children as well as raise awareness among educators about the importance of playfulness to the integral development of children. The methodology used is action research that underlies the concern of transformation of reality and the narrowing between theory and practice. It turns out that gradually, by means of interventions are occurring changes of conceptions and attitude of the participants in the treatment of playfulness as indispensable activity in the context of early childhood education. |
id |
UNSP_2ab3a31ead79cbdfb218e29abd2cd530 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142335 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infânciaSociology of childhoodEarly childhood educationPlayfulnessSociologia da infânciaEducação infantilLudicidadeThe present work exposes the project entitled "playing in the Home: A proposal for initial and recurrent Training", which has as an object of research and intervention child and playfulness, as privileged educational resource in the context of early childhood education. The theoretical references are based primarily on the Sociology of childhood and other scholars on the subject. The purpose of the project to insert the playfulness in the school, such as language that contributes to the development of imagination and motor skills, intellectual, and social ethics of children as well as raise awareness among educators about the importance of playfulness to the integral development of children. The methodology used is action research that underlies the concern of transformation of reality and the narrowing between theory and practice. It turns out that gradually, by means of interventions are occurring changes of conceptions and attitude of the participants in the treatment of playfulness as indispensable activity in the context of early childhood education.O presente trabalho expõe o projeto intitulado “Brincando no Lar: Uma Proposta de Formação Inicial e Continuada”, que tem como objeto de pesquisa e intervenção a criança e a ludicidade, como recurso pedagógico privilegiado no contexto da Educação Infantil. Os referenciais teóricos baseiam-se principalmente em autores da Sociologia da Infância e outros estudiosos acerca da temática. A finalidade do projeto á de inserir a ludicidade no meio escolar, como linguagem que contribui para o desenvolvimento da imaginação e das habilidades motoras, intelectuais, éticas e sociais das crianças, além de sensibilizar os educadores sobre a importância da ludicidade para o desenvolvimento integral das crianças. A metodologia utilizada é a pesquisa-ação que sustenta a preocupação de transformação da realidade e o estreitamento entre a teoria e prática. Verifica-seque, gradativamente, por meio das intervenções estão ocorrendo mudanças de concepções e de posturas dos participantes no tratamento da ludicidade como atividade indispensável no contexto da Educação Infantil.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Luccas, Michele Dias [UNESP]Alves, Nathália Franco [UNESP]Lima, José Milton de [UNESP]Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP]Romero, Luiz Rogério [UNESP]2016-08-04T13:35:07Z2016-08-04T13:35:07Z2015-09-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/3838º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142335ISSN2176-9761-2015-01-05-luccas.pdf76076511116192697758444123838079523466034389245097082354431343660000-0002-7456-09460000-0003-2435-923XPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142335Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:41:33.856863Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
title |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
spellingShingle |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância Luccas, Michele Dias [UNESP] Sociology of childhood Early childhood education Playfulness Sociologia da infância Educação infantil Ludicidade |
title_short |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
title_full |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
title_fullStr |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
title_full_unstemmed |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
title_sort |
Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância |
author |
Luccas, Michele Dias [UNESP] |
author_facet |
Luccas, Michele Dias [UNESP] Alves, Nathália Franco [UNESP] Lima, José Milton de [UNESP] Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP] Romero, Luiz Rogério [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Nathália Franco [UNESP] Lima, José Milton de [UNESP] Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP] Romero, Luiz Rogério [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luccas, Michele Dias [UNESP] Alves, Nathália Franco [UNESP] Lima, José Milton de [UNESP] Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP] Romero, Luiz Rogério [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociology of childhood Early childhood education Playfulness Sociologia da infância Educação infantil Ludicidade |
topic |
Sociology of childhood Early childhood education Playfulness Sociologia da infância Educação infantil Ludicidade |
description |
The present work exposes the project entitled "playing in the Home: A proposal for initial and recurrent Training", which has as an object of research and intervention child and playfulness, as privileged educational resource in the context of early childhood education. The theoretical references are based primarily on the Sociology of childhood and other scholars on the subject. The purpose of the project to insert the playfulness in the school, such as language that contributes to the development of imagination and motor skills, intellectual, and social ethics of children as well as raise awareness among educators about the importance of playfulness to the integral development of children. The methodology used is action research that underlies the concern of transformation of reality and the narrowing between theory and practice. It turns out that gradually, by means of interventions are occurring changes of conceptions and attitude of the participants in the treatment of playfulness as indispensable activity in the context of early childhood education. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-16 2016-08-04T13:35:07Z 2016-08-04T13:35:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/383 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142335 ISSN2176-9761-2015-01-05-luccas.pdf 7607651111619269 7758444123838079 5234660343892450 9708235443134366 0000-0002-7456-0946 0000-0003-2435-923X |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/383 http://hdl.handle.net/11449/142335 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-05-luccas.pdf 7607651111619269 7758444123838079 5234660343892450 9708235443134366 0000-0002-7456-0946 0000-0003-2435-923X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-5 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129451101257728 |