Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luccas, Michele Dias [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Alves, Nathália Franco [UNESP], Lima, José Milton de [UNESP], Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP], Romero, Luiz Rogério [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/383
http://hdl.handle.net/11449/142335
Resumo: The present work exposes the project entitled "playing in the Home: A proposal for initial and recurrent Training", which has as an object of research and intervention child and playfulness, as privileged educational resource in the context of early childhood education. The theoretical references are based primarily on the Sociology of childhood and other scholars on the subject. The purpose of the project to insert the playfulness in the school, such as language that contributes to the development of imagination and motor skills, intellectual, and social ethics of children as well as raise awareness among educators about the importance of playfulness to the integral development of children. The methodology used is action research that underlies the concern of transformation of reality and the narrowing between theory and practice. It turns out that gradually, by means of interventions are occurring changes of conceptions and attitude of the participants in the treatment of playfulness as indispensable activity in the context of early childhood education.
id UNSP_2ab3a31ead79cbdfb218e29abd2cd530
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142335
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infânciaSociology of childhoodEarly childhood educationPlayfulnessSociologia da infânciaEducação infantilLudicidadeThe present work exposes the project entitled "playing in the Home: A proposal for initial and recurrent Training", which has as an object of research and intervention child and playfulness, as privileged educational resource in the context of early childhood education. The theoretical references are based primarily on the Sociology of childhood and other scholars on the subject. The purpose of the project to insert the playfulness in the school, such as language that contributes to the development of imagination and motor skills, intellectual, and social ethics of children as well as raise awareness among educators about the importance of playfulness to the integral development of children. The methodology used is action research that underlies the concern of transformation of reality and the narrowing between theory and practice. It turns out that gradually, by means of interventions are occurring changes of conceptions and attitude of the participants in the treatment of playfulness as indispensable activity in the context of early childhood education.O presente trabalho expõe o projeto intitulado “Brincando no Lar: Uma Proposta de Formação Inicial e Continuada”, que tem como objeto de pesquisa e intervenção a criança e a ludicidade, como recurso pedagógico privilegiado no contexto da Educação Infantil. Os referenciais teóricos baseiam-se principalmente em autores da Sociologia da Infância e outros estudiosos acerca da temática. A finalidade do projeto á de inserir a ludicidade no meio escolar, como linguagem que contribui para o desenvolvimento da imaginação e das habilidades motoras, intelectuais, éticas e sociais das crianças, além de sensibilizar os educadores sobre a importância da ludicidade para o desenvolvimento integral das crianças. A metodologia utilizada é a pesquisa-ação que sustenta a preocupação de transformação da realidade e o estreitamento entre a teoria e prática. Verifica-seque, gradativamente, por meio das intervenções estão ocorrendo mudanças de concepções e de posturas dos participantes no tratamento da ludicidade como atividade indispensável no contexto da Educação Infantil.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Luccas, Michele Dias [UNESP]Alves, Nathália Franco [UNESP]Lima, José Milton de [UNESP]Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP]Romero, Luiz Rogério [UNESP]2016-08-04T13:35:07Z2016-08-04T13:35:07Z2015-09-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/3838º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142335ISSN2176-9761-2015-01-05-luccas.pdf76076511116192697758444123838079523466034389245097082354431343660000-0002-7456-09460000-0003-2435-923XPROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:44:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142335Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:41:33.856863Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
title Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
spellingShingle Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
Luccas, Michele Dias [UNESP]
Sociology of childhood
Early childhood education
Playfulness
Sociologia da infância
Educação infantil
Ludicidade
title_short Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
title_full Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
title_fullStr Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
title_full_unstemmed Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
title_sort Ludicidade e imaginação no contexto escolar: novas perspectivas amparadas na sociologia da infância
author Luccas, Michele Dias [UNESP]
author_facet Luccas, Michele Dias [UNESP]
Alves, Nathália Franco [UNESP]
Lima, José Milton de [UNESP]
Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP]
Romero, Luiz Rogério [UNESP]
author_role author
author2 Alves, Nathália Franco [UNESP]
Lima, José Milton de [UNESP]
Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP]
Romero, Luiz Rogério [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Luccas, Michele Dias [UNESP]
Alves, Nathália Franco [UNESP]
Lima, José Milton de [UNESP]
Lima, Marcia Regina Canhoto de [UNESP]
Romero, Luiz Rogério [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Sociology of childhood
Early childhood education
Playfulness
Sociologia da infância
Educação infantil
Ludicidade
topic Sociology of childhood
Early childhood education
Playfulness
Sociologia da infância
Educação infantil
Ludicidade
description The present work exposes the project entitled "playing in the Home: A proposal for initial and recurrent Training", which has as an object of research and intervention child and playfulness, as privileged educational resource in the context of early childhood education. The theoretical references are based primarily on the Sociology of childhood and other scholars on the subject. The purpose of the project to insert the playfulness in the school, such as language that contributes to the development of imagination and motor skills, intellectual, and social ethics of children as well as raise awareness among educators about the importance of playfulness to the integral development of children. The methodology used is action research that underlies the concern of transformation of reality and the narrowing between theory and practice. It turns out that gradually, by means of interventions are occurring changes of conceptions and attitude of the participants in the treatment of playfulness as indispensable activity in the context of early childhood education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-16
2016-08-04T13:35:07Z
2016-08-04T13:35:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/383
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142335
ISSN2176-9761-2015-01-05-luccas.pdf
7607651111619269
7758444123838079
5234660343892450
9708235443134366
0000-0002-7456-0946
0000-0003-2435-923X
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/383
http://hdl.handle.net/11449/142335
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-05-luccas.pdf
7607651111619269
7758444123838079
5234660343892450
9708235443134366
0000-0002-7456-0946
0000-0003-2435-923X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-5
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129451101257728