Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/286 http://hdl.handle.net/11449/142304 |
Resumo: | The present project takes as object of study the cultures of childhood in the context of early childhood education. Is based on the Sociology of childhood, which sees children as subjects and culture producers interpretative. The project takes place in two early childhood institutions-I and II, of the city of Álvares Machado-SP, serving a total of 220 children in the age group of the 05 03 years and 10 teachers. Assumes that, in reality, there are teachers who favor in their practices, only content related to linguistic and logical-mathematical literacy, i.e. secundarizam important elements in the formation of the child, especially the playful, imaginative and interactive. The methodology used is action research that seeks the close relationship between theory and practice, University and schools of basic education. As a result, it can be seen that, through the playful and imaginative activities, the educational environment is more attractive, enjoyable and meaningful for children and close interpersonal interactions among peers, with the teachers and the project team. |
id |
UNSP_47750ccc3e6966de20c1d208fd3f0414 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142304 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infânciaSociology of childhoodImaginationPlayfulnessSociologia da infânciaImaginaçãoLudicidadeThe present project takes as object of study the cultures of childhood in the context of early childhood education. Is based on the Sociology of childhood, which sees children as subjects and culture producers interpretative. The project takes place in two early childhood institutions-I and II, of the city of Álvares Machado-SP, serving a total of 220 children in the age group of the 05 03 years and 10 teachers. Assumes that, in reality, there are teachers who favor in their practices, only content related to linguistic and logical-mathematical literacy, i.e. secundarizam important elements in the formation of the child, especially the playful, imaginative and interactive. The methodology used is action research that seeks the close relationship between theory and practice, University and schools of basic education. As a result, it can be seen that, through the playful and imaginative activities, the educational environment is more attractive, enjoyable and meaningful for children and close interpersonal interactions among peers, with the teachers and the project team.O presente projeto assume como objeto de estudo as culturas da infância no contexto da Educação Infantil. Fundamenta-se na Sociologia da Infância, que concebe as crianças como sujeitos interpretativos e produtores de cultura. O projeto acontece em duas instituições de Educação Infantil – I e II, da cidade de Álvares Machado - SP, atendendo, no total, 220 crianças na faixa etária de 03 a 05 anos e 10 professoras. Parte do pressuposto de que, na realidade estudada, existem professores que privilegiam, em suas práticas, apenas conteúdos relacionados à alfabetização linguística e lógico-matemática, ou seja, secundarizam elementos importantes na formação da criança, destaque para o lúdico, o imaginativo e o interativo. A metodologia utilizada é a pesquisa-ação que busca a estreita relação entre teoria e prática, universidade e escolas da Educação Básica. Como resultados, constata-se que, através das atividades lúdicas e imaginativas, o ambiente educacional fica mais atraente, prazeroso e significativo para as crianças e estreita as interações interpessoais entre os pares, com as professoras e a equipe do projeto.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação Física, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Departamento de Educação Física, Presidente Prudente, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Guedes, Carolline Rodrigues [UNESP]Lima, José Milton de [UNESP]Lima, Márcia Regina Canhoto de [UNESP]Romero, Luiz Rogério [UNESP]Watanabe, Denise [UNESP]Prado, Janaina Bolssone do [UNESP]Furlan, Susana Angelin [UNESP]2016-08-04T13:35:01Z2016-08-04T13:35:01Z2015-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/2868º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142304ISSN2176-9761-2015-01-07-guedes.pdf775844412383807952346603438924500000-0002-7456-0946PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T15:43:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142304Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:48:39.352398Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
title |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
spellingShingle |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância Guedes, Carolline Rodrigues [UNESP] Sociology of childhood Imagination Playfulness Sociologia da infância Imaginação Ludicidade |
title_short |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
title_full |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
title_fullStr |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
title_full_unstemmed |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
title_sort |
Caminhos e possibilidades na educação infantil: valorizando as culturas da infância |
author |
Guedes, Carolline Rodrigues [UNESP] |
author_facet |
Guedes, Carolline Rodrigues [UNESP] Lima, José Milton de [UNESP] Lima, Márcia Regina Canhoto de [UNESP] Romero, Luiz Rogério [UNESP] Watanabe, Denise [UNESP] Prado, Janaina Bolssone do [UNESP] Furlan, Susana Angelin [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lima, José Milton de [UNESP] Lima, Márcia Regina Canhoto de [UNESP] Romero, Luiz Rogério [UNESP] Watanabe, Denise [UNESP] Prado, Janaina Bolssone do [UNESP] Furlan, Susana Angelin [UNESP] |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guedes, Carolline Rodrigues [UNESP] Lima, José Milton de [UNESP] Lima, Márcia Regina Canhoto de [UNESP] Romero, Luiz Rogério [UNESP] Watanabe, Denise [UNESP] Prado, Janaina Bolssone do [UNESP] Furlan, Susana Angelin [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociology of childhood Imagination Playfulness Sociologia da infância Imaginação Ludicidade |
topic |
Sociology of childhood Imagination Playfulness Sociologia da infância Imaginação Ludicidade |
description |
The present project takes as object of study the cultures of childhood in the context of early childhood education. Is based on the Sociology of childhood, which sees children as subjects and culture producers interpretative. The project takes place in two early childhood institutions-I and II, of the city of Álvares Machado-SP, serving a total of 220 children in the age group of the 05 03 years and 10 teachers. Assumes that, in reality, there are teachers who favor in their practices, only content related to linguistic and logical-mathematical literacy, i.e. secundarizam important elements in the formation of the child, especially the playful, imaginative and interactive. The methodology used is action research that seeks the close relationship between theory and practice, University and schools of basic education. As a result, it can be seen that, through the playful and imaginative activities, the educational environment is more attractive, enjoyable and meaningful for children and close interpersonal interactions among peers, with the teachers and the project team. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-25 2016-08-04T13:35:01Z 2016-08-04T13:35:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/286 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142304 ISSN2176-9761-2015-01-07-guedes.pdf 7758444123838079 5234660343892450 0000-0002-7456-0946 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/286 http://hdl.handle.net/11449/142304 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-07-guedes.pdf 7758444123838079 5234660343892450 0000-0002-7456-0946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-7 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128565236989952 |