A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Rossi, Fernanda [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v15i4.15564
http://hdl.handle.net/11449/134898
Resumo: The objective this study was to highlight the prospects of a group of teachers of Physical Education, highlighting the factors identified as critical to a continuing education "ideal" for a teacher professional development and for the practice pedagogical. Qualitative research, inspired by the method of approaching the history of the present time, in order to register as memory the time when these teachers live. The data source used was oral sources collected by the technique of semistructured interviews and official documents. The data generated were discussed with the production of literature and the highlights are three axes in the reports of teachers: the relationship between theory and practice, the importance of listening to students and the continuity of training activities.
id UNSP_2ac7009af1f60cc32c7a6ed5a9763403
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134898
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'Continuing education teacher: between the real and the 'ideal'Educación continuada docente: entre lo real y el 'ideal'Continuing educationProfessional developmentPhysical educationEducación continuaDesarrollo profesionalEducación físicaFormação continuada de professoresDesenvolvimento profissionalEducação físicaThe objective this study was to highlight the prospects of a group of teachers of Physical Education, highlighting the factors identified as critical to a continuing education "ideal" for a teacher professional development and for the practice pedagogical. Qualitative research, inspired by the method of approaching the history of the present time, in order to register as memory the time when these teachers live. The data source used was oral sources collected by the technique of semistructured interviews and official documents. The data generated were discussed with the production of literature and the highlights are three axes in the reports of teachers: the relationship between theory and practice, the importance of listening to students and the continuity of training activities.El objetivo era evidencia las perspectivas de un grupo de profesores de Educación Física, destacando los factores identificados como críticos para una educación continua "ideal" para un desarrollo profesional docente y para práctica pedagógica. La investigación cualitativa, inspirada en el método de acercarse a la historia del tiempo presente, con el fin de registrarse como un recuerdo del momento en que estos maestros en vivo. La fuente de datos utilizada fuentes orales recogidas por la técnica de entrevistas semi­estructuradas y documentos oficiales. Los datos generados se discutieron con la producción de la literatura y los aspectos más destacados son los tres ejes en los informes de los profesores: la relación entre la teoría y la práctica, la importancia de escuchar a los estudiantes y la continuidad de las actividades de formación.Objetivou-­se evidenciar as perspectivas de um grupo de professores de Educação Física escolar, destacando os fatores apontados como imprescindíveis para uma formação continuada "ideal" para o aprimoramento profissional de um professor e para a sua ação pedagógica. De natureza qualitativa, a pesquisa inspirou­-se no método de abordagem da história do tempo presente, visando registrar como memória o tempo em que vivem esses professores. Como fonte de dados, foram empregadas fontes orais, coletadas pela técnica de entrevista semiestrutura, e documentais oficiais. Os dados gerados foram discutidos com a produção da literatura e destacaram­se três eixos nos relatos dos docentes: a relação entre a teoria e a prática, a importância de ouvir os alunos e a continuidade das ações formativas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Educação, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]Rossi, Fernanda [UNESP]2016-03-02T12:58:54Z2016-03-02T12:58:54Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article915-932application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5216/rpp.v15i4.15564Pensar a Prática, v. 15, n. 4, p. 915-932, 2012.1980-6183http://hdl.handle.net/11449/13489810.5216/rpp.v15i4.15564ISSN1980-6183-2012-15-04-915-932.pdf984695530718655136882013078837990000-0002-4760-4712Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134898Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:00:52.511375Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
Continuing education teacher: between the real and the 'ideal'
Educación continuada docente: entre lo real y el 'ideal'
title A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
spellingShingle A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Continuing education
Professional development
Physical education
Educación continua
Desarrollo profesional
Educación física
Formação continuada de professores
Desenvolvimento profissional
Educação física
title_short A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
title_full A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
title_fullStr A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
title_full_unstemmed A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
title_sort A formação continuada de professores: entre o real e o 'ideal'
author Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
author_facet Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Rossi, Fernanda [UNESP]
author_role author
author2 Rossi, Fernanda [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Hunger, Dagmar Aparecida Cynthia França [UNESP]
Rossi, Fernanda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing education
Professional development
Physical education
Educación continua
Desarrollo profesional
Educación física
Formação continuada de professores
Desenvolvimento profissional
Educação física
topic Continuing education
Professional development
Physical education
Educación continua
Desarrollo profesional
Educación física
Formação continuada de professores
Desenvolvimento profissional
Educação física
description The objective this study was to highlight the prospects of a group of teachers of Physical Education, highlighting the factors identified as critical to a continuing education "ideal" for a teacher professional development and for the practice pedagogical. Qualitative research, inspired by the method of approaching the history of the present time, in order to register as memory the time when these teachers live. The data source used was oral sources collected by the technique of semistructured interviews and official documents. The data generated were discussed with the production of literature and the highlights are three axes in the reports of teachers: the relationship between theory and practice, the importance of listening to students and the continuity of training activities.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:58:54Z
2016-03-02T12:58:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v15i4.15564
Pensar a Prática, v. 15, n. 4, p. 915-932, 2012.
1980-6183
http://hdl.handle.net/11449/134898
10.5216/rpp.v15i4.15564
ISSN1980-6183-2012-15-04-915-932.pdf
9846955307186551
3688201307883799
0000-0002-4760-4712
url http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v15i4.15564
http://hdl.handle.net/11449/134898
identifier_str_mv Pensar a Prática, v. 15, n. 4, p. 915-932, 2012.
1980-6183
10.5216/rpp.v15i4.15564
ISSN1980-6183-2012-15-04-915-932.pdf
9846955307186551
3688201307883799
0000-0002-4760-4712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Pensar a Prática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 915-932
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128885049524224