Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Germano, Giseli Donadon [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pinheiro, Fábio Henrique [UNESP], Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP], Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000400007
http://hdl.handle.net/11449/109785
Resumo: PURPOSE: The aim of this study was to characterize and to compare the visual-motor perception of students with Attention Deficit with Hyperactivity Disorder (ADHD) with students with good academic performance. METHODS: Forty students from 2nd to 5th grades of an elementary public school, male gender (100%), aged between 7 and 10 years and 8 months old participated, divided into: GI (20 students with ADHD) and GII (20 students with good academic performance), paired according to age, schooling and gender with GI. The students were submitted to Developmental Test of Visual Perception (DTVP-2). RESULTS: The students of GI presented low performance in spatial position and visual closure (reduced motor) and inferior age equivalent in reduced motor perception, when compared to GII. CONCLUSION: The difficulties in visual-motor perception presented by students of GI cannot be attributed to a primary deficit, but to a secondary phenomenon of inattention that interferes directly in their visual-motor performance.
id UNSP_2bf768a4d1c918385b292df72a968e05
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109785
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com HiperatividadeVisual-motor perception in students with Attention Deficit with Hyperactivity DisorderTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadePercepção visualDestreza motoraAvaliaçãoEducaçãoAttention deficit disorder with hyperactivityVisual perception Motor skillsEvaluationEducationPURPOSE: The aim of this study was to characterize and to compare the visual-motor perception of students with Attention Deficit with Hyperactivity Disorder (ADHD) with students with good academic performance. METHODS: Forty students from 2nd to 5th grades of an elementary public school, male gender (100%), aged between 7 and 10 years and 8 months old participated, divided into: GI (20 students with ADHD) and GII (20 students with good academic performance), paired according to age, schooling and gender with GI. The students were submitted to Developmental Test of Visual Perception (DTVP-2). RESULTS: The students of GI presented low performance in spatial position and visual closure (reduced motor) and inferior age equivalent in reduced motor perception, when compared to GII. CONCLUSION: The difficulties in visual-motor perception presented by students of GI cannot be attributed to a primary deficit, but to a secondary phenomenon of inattention that interferes directly in their visual-motor performance.OBJETIVO: Caracterizar e comparar as habilidades de percepção viso-motoras de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) com escolares com bom desempenho acadêmico. MÉTODOS: Participaram deste estudo 40 escolares na faixa etária de 7 anos a 10 anos e 8 meses, do 2º ao 5º ano do Ensino Fundamental de escolas públicas, divididos em GI (20 escolares com diagnóstico interdisciplinar de TDAH) do gênero masculino (100%) e GII (20 escolares com bom desempenho escolar), pareados com o GI em idade, escolaridade e gênero. Os escolares foram submetidos ao Teste Evolutivo de Percepção Visual (DTVP-2). RESULTADOS: Os escolares de GI apresentaram desempenho inferior na função de posição no espaço e closura visual (motricidade reduzida) e equivalente de idade inferior para percepção de motricidade reduzida em relação ao GII. CONCLUSÃO: As dificuldades em percepção viso-motora apresentadas pelos escolares de GI podem ser atribuídas não a um déficit primário, mas a um fenômeno secundário à desatenção que interfere de forma direta em seu desempenho de percepção viso-motora.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e CiênciasSociedade Brasileira de FonoaudiologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Germano, Giseli Donadon [UNESP]Pinheiro, Fábio Henrique [UNESP]Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2014-10-01T13:08:33Z2014-10-01T13:08:33Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-341application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000400007CoDAS. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 25, n. 4, p. 337-341, 2013.2317-1782http://hdl.handle.net/11449/10978510.1590/S2317-17822013000400007S2317-17822013000400007S2317-17822013000400007.pdf9057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCoDAS0,267info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109785Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
Visual-motor perception in students with Attention Deficit with Hyperactivity Disorder
title Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
spellingShingle Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
Germano, Giseli Donadon [UNESP]
Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Percepção visual
Destreza motora
Avaliação
Educação
Attention deficit disorder with hyperactivity
Visual perception Motor skills
Evaluation
Education
title_short Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
title_full Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
title_fullStr Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
title_full_unstemmed Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
title_sort Percepção viso-motora de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade
author Germano, Giseli Donadon [UNESP]
author_facet Germano, Giseli Donadon [UNESP]
Pinheiro, Fábio Henrique [UNESP]
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Pinheiro, Fábio Henrique [UNESP]
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Germano, Giseli Donadon [UNESP]
Pinheiro, Fábio Henrique [UNESP]
Okuda, Paola Matiko Martins [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Percepção visual
Destreza motora
Avaliação
Educação
Attention deficit disorder with hyperactivity
Visual perception Motor skills
Evaluation
Education
topic Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade
Percepção visual
Destreza motora
Avaliação
Educação
Attention deficit disorder with hyperactivity
Visual perception Motor skills
Evaluation
Education
description PURPOSE: The aim of this study was to characterize and to compare the visual-motor perception of students with Attention Deficit with Hyperactivity Disorder (ADHD) with students with good academic performance. METHODS: Forty students from 2nd to 5th grades of an elementary public school, male gender (100%), aged between 7 and 10 years and 8 months old participated, divided into: GI (20 students with ADHD) and GII (20 students with good academic performance), paired according to age, schooling and gender with GI. The students were submitted to Developmental Test of Visual Perception (DTVP-2). RESULTS: The students of GI presented low performance in spatial position and visual closure (reduced motor) and inferior age equivalent in reduced motor perception, when compared to GII. CONCLUSION: The difficulties in visual-motor perception presented by students of GI cannot be attributed to a primary deficit, but to a secondary phenomenon of inattention that interferes directly in their visual-motor performance.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2014-10-01T13:08:33Z
2014-10-01T13:08:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000400007
CoDAS. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 25, n. 4, p. 337-341, 2013.
2317-1782
http://hdl.handle.net/11449/109785
10.1590/S2317-17822013000400007
S2317-17822013000400007
S2317-17822013000400007.pdf
9057316530389548
url http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000400007
http://hdl.handle.net/11449/109785
identifier_str_mv CoDAS. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 25, n. 4, p. 337-341, 2013.
2317-1782
10.1590/S2317-17822013000400007
S2317-17822013000400007
S2317-17822013000400007.pdf
9057316530389548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv CoDAS
0,267
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 337-341
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128210600198144