Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013 http://hdl.handle.net/11449/141367 |
Resumo: | Evaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students’ abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients’ perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients’ perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education. |
id |
UNSP_2c36e3b8f18b6d03ea4b2e7eeec372b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/141367 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicinaPatient’s feedback for medical students’ evaluationEducational measurementClinical competencePatient centered careMedical educationAvaliação educacionalCompetência clínicaAssistência centrada no pacienteEducação médicaEvaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students’ abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients’ perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients’ perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education.A avaliação é fundamental para o processo ensino-aprendizagem. Diferentes métodos de avaliação e diversos atores envolvidos na avaliação podem fornecer elementos distintos, que, somados, fornecem melhor compreensão sobre a efetividade do processo educacional em suas variadas dimensões. A avaliação de habilidades e atitudes de estudantes tem recebido grande atenção recentemente. O envolvimento de pacientes no processo pode ser contributivo, pois sua perspectiva acrescenta informações ímpares. O presente estudo avaliou a aquisição de competências e habilidades de estudantes de Medicina no internato de Obstetrícia, sob o ponto de vista de gestantes. As pacientes responderam a um questionário segundo escala de Likert, com itens de avaliação divididos em habilidades de comunica- ção, exame físico e profissionalismo. Os resultados mostraram boa avaliação dos estudantes em geral, o que atribuímos ao sentimento de gratidão das pacientes. Algumas questões com maiores frequências de respostas negativas, porém, apontam aspectos que merecem maior atenção da escola médica pelo impacto que podem trazer à prática profissional. A perspectiva de pacientes na avaliação do estudante de Medicina poderá balizar estratégias de feedback para qualificar a formação médica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]Silva, Ludmila Almeida [UNESP]Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP]Peraçoli, José Carlos [UNESP]Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP]2016-07-07T12:38:01Z2016-07-07T12:38:01Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article381-386application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381-386, 2012.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14136710.1590/S0100-55022012000500013S0100-55022012000500013S0100-55022012000500013.pdf8499437381595614849943738159561484994373815956146507858203899415Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T14:12:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/141367Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T14:12:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina Patient’s feedback for medical students’ evaluation |
title |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina |
spellingShingle |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Educational measurement Clinical competence Patient centered care Medical education Avaliação educacional Competência clínica Assistência centrada no paciente Educação médica |
title_short |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina |
title_full |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina |
title_fullStr |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina |
title_full_unstemmed |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina |
title_sort |
Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina |
author |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] |
author_facet |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP] Silva, Ludmila Almeida [UNESP] Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP] Peraçoli, José Carlos [UNESP] Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP] Silva, Ludmila Almeida [UNESP] Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP] Peraçoli, José Carlos [UNESP] Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP] Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP] Silva, Ludmila Almeida [UNESP] Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP] Peraçoli, José Carlos [UNESP] Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational measurement Clinical competence Patient centered care Medical education Avaliação educacional Competência clínica Assistência centrada no paciente Educação médica |
topic |
Educational measurement Clinical competence Patient centered care Medical education Avaliação educacional Competência clínica Assistência centrada no paciente Educação médica |
description |
Evaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students’ abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients’ perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients’ perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-07-07T12:38:01Z 2016-07-07T12:38:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013 Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381-386, 2012. 0100-5502 http://hdl.handle.net/11449/141367 10.1590/S0100-55022012000500013 S0100-55022012000500013 S0100-55022012000500013.pdf 8499437381595614 8499437381595614 8499437381595614 6507858203899415 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013 http://hdl.handle.net/11449/141367 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381-386, 2012. 0100-5502 10.1590/S0100-55022012000500013 S0100-55022012000500013 S0100-55022012000500013.pdf 8499437381595614 6507858203899415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
381-386 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1810021414117310464 |