Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP], Silva, Ludmila Almeida [UNESP], Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP], Peraçoli, José Carlos [UNESP], Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013
http://hdl.handle.net/11449/141367
Resumo: Evaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students’ abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients’ perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients’ perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education.
id UNSP_2c36e3b8f18b6d03ea4b2e7eeec372b2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/141367
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicinaPatient’s feedback for medical students’ evaluationEducational measurementClinical competencePatient centered careMedical educationAvaliação educacionalCompetência clínicaAssistência centrada no pacienteEducação médicaEvaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students’ abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients’ perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients’ perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education.A avaliação é fundamental para o processo ensino-aprendizagem. Diferentes métodos de avaliação e diversos atores envolvidos na avaliação podem fornecer elementos distintos, que, somados, fornecem melhor compreensão sobre a efetividade do processo educacional em suas variadas dimensões. A avaliação de habilidades e atitudes de estudantes tem recebido grande atenção recentemente. O envolvimento de pacientes no processo pode ser contributivo, pois sua perspectiva acrescenta informações ímpares. O presente estudo avaliou a aquisição de competências e habilidades de estudantes de Medicina no internato de Obstetrícia, sob o ponto de vista de gestantes. As pacientes responderam a um questionário segundo escala de Likert, com itens de avaliação divididos em habilidades de comunica- ção, exame físico e profissionalismo. Os resultados mostraram boa avaliação dos estudantes em geral, o que atribuímos ao sentimento de gratidão das pacientes. Algumas questões com maiores frequências de respostas negativas, porém, apontam aspectos que merecem maior atenção da escola médica pelo impacto que podem trazer à prática profissional. A perspectiva de pacientes na avaliação do estudante de Medicina poderá balizar estratégias de feedback para qualificar a formação médica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]Silva, Ludmila Almeida [UNESP]Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP]Peraçoli, José Carlos [UNESP]Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP]2016-07-07T12:38:01Z2016-07-07T12:38:01Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article381-386application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381-386, 2012.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14136710.1590/S0100-55022012000500013S0100-55022012000500013S0100-55022012000500013.pdf8499437381595614849943738159561484994373815956146507858203899415Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T14:12:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/141367Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T14:12:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
Patient’s feedback for medical students’ evaluation
title Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
spellingShingle Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Educational measurement
Clinical competence
Patient centered care
Medical education
Avaliação educacional
Competência clínica
Assistência centrada no paciente
Educação médica
title_short Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
title_full Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
title_fullStr Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
title_full_unstemmed Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
title_sort Feedback de usuários como subsídio para avaliação do estudante de medicina
author Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
author_facet Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Silva, Ludmila Almeida [UNESP]
Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP]
Peraçoli, José Carlos [UNESP]
Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP]
author_role author
author2 Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Silva, Ludmila Almeida [UNESP]
Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP]
Peraçoli, José Carlos [UNESP]
Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Silva, Ludmila Almeida [UNESP]
Carvalho, Lídia Raquel de [UNESP]
Peraçoli, José Carlos [UNESP]
Borges, Vera Therezinha Medeiros [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educational measurement
Clinical competence
Patient centered care
Medical education
Avaliação educacional
Competência clínica
Assistência centrada no paciente
Educação médica
topic Educational measurement
Clinical competence
Patient centered care
Medical education
Avaliação educacional
Competência clínica
Assistência centrada no paciente
Educação médica
description Evaluation is a very important part of the teaching-learning process. Different methods and actors may provide distinct elements for a better comprehension on the efficacy of the educational process. This way, there is an increasing attention for evaluation of students’ abilities and attitudes. To involve patients in the evaluation may also provide special information. The present study evaluated students abilities and competences during Obstetrics clerkship through patients’ perspectives. The questionnaire used a Likert scale and it was divided into three aspects: abilities of communication, clinical exam and professionalism. The results showed a good evaluation possibly due to a gratitude bias. However some items had a higher percentage of negative answers and these points should be noted by medical schools, as they can impact professional behavior. Patients’ perspectives to evaluate medical students may provide feedback in order to improve medical education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-07-07T12:38:01Z
2016-07-07T12:38:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381-386, 2012.
0100-5502
http://hdl.handle.net/11449/141367
10.1590/S0100-55022012000500013
S0100-55022012000500013
S0100-55022012000500013.pdf
8499437381595614
8499437381595614
8499437381595614
6507858203899415
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500013
http://hdl.handle.net/11449/141367
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 381-386, 2012.
0100-5502
10.1590/S0100-55022012000500013
S0100-55022012000500013
S0100-55022012000500013.pdf
8499437381595614
6507858203899415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 381-386
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021414117310464