A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, João Batista
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183768
http://hdl.handle.net/11449/127260
Resumo: In this work we propose a reflection on education and, more specifically, on theprocess of teacher’s education. To approach this discussion we assume the necessityof addressing this issue in its complexity. We used the multi-referential approachthat has the perspective to study educational phenomena considering the heterogeneitytypical of educational relationships. We are holding this discussion by identifyingseveral aspects of the formation of teachers from the fields of education andpsychoanalysis. This route allowed us to deepen and clarify some concepts: education,the teaching relationship, the experienced and lived, suggesting perspectives for theprocess of teacher´s education.
id UNSP_2e0e061df9217c56ac3a58e861e531b2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127260
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencialteacher formationmulti-referentialityeducation and psychoanalysisFormação de professoresmultirreferencialidadepsicanálise e educaçãoIn this work we propose a reflection on education and, more specifically, on theprocess of teacher’s education. To approach this discussion we assume the necessityof addressing this issue in its complexity. We used the multi-referential approachthat has the perspective to study educational phenomena considering the heterogeneitytypical of educational relationships. We are holding this discussion by identifyingseveral aspects of the formation of teachers from the fields of education andpsychoanalysis. This route allowed us to deepen and clarify some concepts: education,the teaching relationship, the experienced and lived, suggesting perspectives for theprocess of teacher´s education.Este estudio es una reflexión sobre educación, más específicamente, sobre el procesode formación de profesores. Para acercarnos de esta discusión partimos delpresupuesto de que es necesario abordar tal problemática en su complexidad. Paratanto, utilizamos el abordaje multirreferencial, que tiene como perspectiva estudiarlos fenómenos educacionales considerando la heterogeneidad propia de las relacioneeducativas. Realizamos esta reflexión identificando varios aspectos del proceso deformación de profesores a partir de los campos de la educación y del psicoanálisis.Tal recorrido nos permitió aclarar y profundizar algunas concepciones, como las deeducación, de relación pedagógica, de la experiencia y del vivido, sugiriendoperspectivas para el proceso de formación de profesores.Este trabalho é uma reflexão sobre educação, mais especificamente, sobre o processode formação de professores. Para nos aproximar desta discussão partimos dopressuposto de que é necessário abordarmos tal problemática em sua complexidade. Paratanto, utilizamos a abordagem multirreferencial, que tem como perspectiva estudar ofenômenos educacionais considerando a heterogeneidade própria das relaçõeeducativas. Realizamos esta reflexão identificando vários aspectos do processo deformação de professores a partir dos campos da educação e da psicanálise. Talpercurso nos permitiu esclarecer e aprofundar algumas concepções, como as deeducação, de relação pedagógica, da experiência e do vivido, sugerindo perspectivapara o processo de formação de professores.Universidade Estadual de LondrinaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual de LondrinaMartins, João Batista2015-08-21T17:54:45Z2015-08-21T17:54:45Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article467-476application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183768Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 3, p. 467-476, 2014.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/12726010.1590/2175-3539/2014/0183768S1413-85572014000300467S1413-85572014000300467.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-13T06:08:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127260Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-13T06:08:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
title A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
spellingShingle A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
Martins, João Batista
teacher formation
multi-referentiality
education and psychoanalysis
Formação de professores
multirreferencialidade
psicanálise e educação
title_short A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
title_full A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
title_fullStr A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
title_full_unstemmed A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
title_sort A formação de professores no âmbito da abordagemmultirreferencial
author Martins, João Batista
author_facet Martins, João Batista
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, João Batista
dc.subject.por.fl_str_mv teacher formation
multi-referentiality
education and psychoanalysis
Formação de professores
multirreferencialidade
psicanálise e educação
topic teacher formation
multi-referentiality
education and psychoanalysis
Formação de professores
multirreferencialidade
psicanálise e educação
description In this work we propose a reflection on education and, more specifically, on theprocess of teacher’s education. To approach this discussion we assume the necessityof addressing this issue in its complexity. We used the multi-referential approachthat has the perspective to study educational phenomena considering the heterogeneitytypical of educational relationships. We are holding this discussion by identifyingseveral aspects of the formation of teachers from the fields of education andpsychoanalysis. This route allowed us to deepen and clarify some concepts: education,the teaching relationship, the experienced and lived, suggesting perspectives for theprocess of teacher´s education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
2015-08-21T17:54:45Z
2015-08-21T17:54:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183768
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 3, p. 467-476, 2014.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/127260
10.1590/2175-3539/2014/0183768
S1413-85572014000300467
S1413-85572014000300467.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183768
http://hdl.handle.net/11449/127260
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 3, p. 467-476, 2014.
1413-8557
10.1590/2175-3539/2014/0183768
S1413-85572014000300467
S1413-85572014000300467.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 467-476
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045973412282368