O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009
http://hdl.handle.net/11449/212805
Resumo: A previous research showed that the professionality of teacher's from 5th to 8th grades is developed in different levels and that there are certain patterns in the teachers' reactions up against daily school conflicts. This present study intended to verify if there would be differences in the professionality levels between the teachers. Fourteen teachers from 1st to 4th grades of a public school in a city from São Paulo State were interviewed about hypothetical stories, each one containing a problem to be judged/solved; the analysis complied with piagetian criteria. The results indicated that these teachers' depositions are distributed by the same levels previously found and the reaction ways to the conflict are just the same. It was conclude that the teacher's professional development occurs in a sequence of hierarchical levels and in order to make the professional schemes progress and improve it is fundamental to be aware of the presented obstacles, first step for its solution.
id UNSP_2e1aeac751bdb95954083fca6465154f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212805
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamentalThe professional development of teachers from the initial grades of primary schoolteacher's professionalityteacher's professional developmentacquisition levels of the teacher's professionalityprofissionalidade docentedesenvolvimento profissional do professorníveis de aquisição da profissionalidade docenteA previous research showed that the professionality of teacher's from 5th to 8th grades is developed in different levels and that there are certain patterns in the teachers' reactions up against daily school conflicts. This present study intended to verify if there would be differences in the professionality levels between the teachers. Fourteen teachers from 1st to 4th grades of a public school in a city from São Paulo State were interviewed about hypothetical stories, each one containing a problem to be judged/solved; the analysis complied with piagetian criteria. The results indicated that these teachers' depositions are distributed by the same levels previously found and the reaction ways to the conflict are just the same. It was conclude that the teacher's professional development occurs in a sequence of hierarchical levels and in order to make the professional schemes progress and improve it is fundamental to be aware of the presented obstacles, first step for its solution.Pesquisa anterior mostrou que a profissionalidade de professores de 5ª a 8ª séries se desenvolve em diferentes níveis e que há certos padrões nas reações dos professores diante de conflitos do cotidiano escolar. O presente estudo investigou se existiriam diferenças entre professores quanto aos níveis alcançados. Foram entrevistadas 14 professoras de 1ª a 4ª de uma escola pública paulista sobre histórias hipotéticas, cada qual contendo problema a ser julgado/solucionado; a análise obedeceu a critérios baseados no referencial piagetiano. Os resultados indicaram que os depoimentos dos professores de 1ª a 4ª séries se distribuem pelos mesmos níveis encontrados anteriormente e que são as mesmas as formas de reação ao conflito. Conclui-se que o desenvolvimento profissional docente ocorre em uma seqüência de níveis hierárquicos e, para que os esquemas profissionais progridam e se aperfeiçoem, é fundamental a tomada de consciência dos obstáculos enfrentados, primeiro passo para a sua solução.Universidade Estadual Paulista, FCLUniversidade Estadual Paulista, FCLUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]2021-07-14T10:45:30Z2021-07-14T10:45:30Z2005-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article397-407application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 397-407, 2005.0103-863X1982-4327http://hdl.handle.net/11449/21280510.1590/S0103-863X2005000300009S0103-863X2005000300009S0103-863X2005000300009.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPaidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212805Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:55:12.159740Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
The professional development of teachers from the initial grades of primary school
title O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
spellingShingle O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]
teacher's professionality
teacher's professional development
acquisition levels of the teacher's professionality
profissionalidade docente
desenvolvimento profissional do professor
níveis de aquisição da profissionalidade docente
title_short O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
title_full O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
title_fullStr O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
title_full_unstemmed O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
title_sort O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
author Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]
author_facet Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv teacher's professionality
teacher's professional development
acquisition levels of the teacher's professionality
profissionalidade docente
desenvolvimento profissional do professor
níveis de aquisição da profissionalidade docente
topic teacher's professionality
teacher's professional development
acquisition levels of the teacher's professionality
profissionalidade docente
desenvolvimento profissional do professor
níveis de aquisição da profissionalidade docente
description A previous research showed that the professionality of teacher's from 5th to 8th grades is developed in different levels and that there are certain patterns in the teachers' reactions up against daily school conflicts. This present study intended to verify if there would be differences in the professionality levels between the teachers. Fourteen teachers from 1st to 4th grades of a public school in a city from São Paulo State were interviewed about hypothetical stories, each one containing a problem to be judged/solved; the analysis complied with piagetian criteria. The results indicated that these teachers' depositions are distributed by the same levels previously found and the reaction ways to the conflict are just the same. It was conclude that the teacher's professional development occurs in a sequence of hierarchical levels and in order to make the professional schemes progress and improve it is fundamental to be aware of the presented obstacles, first step for its solution.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12
2021-07-14T10:45:30Z
2021-07-14T10:45:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009
Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 397-407, 2005.
0103-863X
1982-4327
http://hdl.handle.net/11449/212805
10.1590/S0103-863X2005000300009
S0103-863X2005000300009
S0103-863X2005000300009.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009
http://hdl.handle.net/11449/212805
identifier_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 397-407, 2005.
0103-863X
1982-4327
10.1590/S0103-863X2005000300009
S0103-863X2005000300009
S0103-863X2005000300009.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 397-407
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128875008360448