O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009 http://hdl.handle.net/11449/212805 |
Resumo: | A previous research showed that the professionality of teacher's from 5th to 8th grades is developed in different levels and that there are certain patterns in the teachers' reactions up against daily school conflicts. This present study intended to verify if there would be differences in the professionality levels between the teachers. Fourteen teachers from 1st to 4th grades of a public school in a city from São Paulo State were interviewed about hypothetical stories, each one containing a problem to be judged/solved; the analysis complied with piagetian criteria. The results indicated that these teachers' depositions are distributed by the same levels previously found and the reaction ways to the conflict are just the same. It was conclude that the teacher's professional development occurs in a sequence of hierarchical levels and in order to make the professional schemes progress and improve it is fundamental to be aware of the presented obstacles, first step for its solution. |
id |
UNSP_2e1aeac751bdb95954083fca6465154f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212805 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamentalThe professional development of teachers from the initial grades of primary schoolteacher's professionalityteacher's professional developmentacquisition levels of the teacher's professionalityprofissionalidade docentedesenvolvimento profissional do professorníveis de aquisição da profissionalidade docenteA previous research showed that the professionality of teacher's from 5th to 8th grades is developed in different levels and that there are certain patterns in the teachers' reactions up against daily school conflicts. This present study intended to verify if there would be differences in the professionality levels between the teachers. Fourteen teachers from 1st to 4th grades of a public school in a city from São Paulo State were interviewed about hypothetical stories, each one containing a problem to be judged/solved; the analysis complied with piagetian criteria. The results indicated that these teachers' depositions are distributed by the same levels previously found and the reaction ways to the conflict are just the same. It was conclude that the teacher's professional development occurs in a sequence of hierarchical levels and in order to make the professional schemes progress and improve it is fundamental to be aware of the presented obstacles, first step for its solution.Pesquisa anterior mostrou que a profissionalidade de professores de 5ª a 8ª séries se desenvolve em diferentes níveis e que há certos padrões nas reações dos professores diante de conflitos do cotidiano escolar. O presente estudo investigou se existiriam diferenças entre professores quanto aos níveis alcançados. Foram entrevistadas 14 professoras de 1ª a 4ª de uma escola pública paulista sobre histórias hipotéticas, cada qual contendo problema a ser julgado/solucionado; a análise obedeceu a critérios baseados no referencial piagetiano. Os resultados indicaram que os depoimentos dos professores de 1ª a 4ª séries se distribuem pelos mesmos níveis encontrados anteriormente e que são as mesmas as formas de reação ao conflito. Conclui-se que o desenvolvimento profissional docente ocorre em uma seqüência de níveis hierárquicos e, para que os esquemas profissionais progridam e se aperfeiçoem, é fundamental a tomada de consciência dos obstáculos enfrentados, primeiro passo para a sua solução.Universidade Estadual Paulista, FCLUniversidade Estadual Paulista, FCLUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP]2021-07-14T10:45:30Z2021-07-14T10:45:30Z2005-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article397-407application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 397-407, 2005.0103-863X1982-4327http://hdl.handle.net/11449/21280510.1590/S0103-863X2005000300009S0103-863X2005000300009S0103-863X2005000300009.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPaidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212805Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:55:12.159740Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental The professional development of teachers from the initial grades of primary school |
title |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental |
spellingShingle |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP] teacher's professionality teacher's professional development acquisition levels of the teacher's professionality profissionalidade docente desenvolvimento profissional do professor níveis de aquisição da profissionalidade docente |
title_short |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental |
title_full |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental |
title_fullStr |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental |
title_sort |
O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental |
author |
Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP] |
author_facet |
Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chakur, Cilene Ribeiro De Sá Leite [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher's professionality teacher's professional development acquisition levels of the teacher's professionality profissionalidade docente desenvolvimento profissional do professor níveis de aquisição da profissionalidade docente |
topic |
teacher's professionality teacher's professional development acquisition levels of the teacher's professionality profissionalidade docente desenvolvimento profissional do professor níveis de aquisição da profissionalidade docente |
description |
A previous research showed that the professionality of teacher's from 5th to 8th grades is developed in different levels and that there are certain patterns in the teachers' reactions up against daily school conflicts. This present study intended to verify if there would be differences in the professionality levels between the teachers. Fourteen teachers from 1st to 4th grades of a public school in a city from São Paulo State were interviewed about hypothetical stories, each one containing a problem to be judged/solved; the analysis complied with piagetian criteria. The results indicated that these teachers' depositions are distributed by the same levels previously found and the reaction ways to the conflict are just the same. It was conclude that the teacher's professional development occurs in a sequence of hierarchical levels and in order to make the professional schemes progress and improve it is fundamental to be aware of the presented obstacles, first step for its solution. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12 2021-07-14T10:45:30Z 2021-07-14T10:45:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009 Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 397-407, 2005. 0103-863X 1982-4327 http://hdl.handle.net/11449/212805 10.1590/S0103-863X2005000300009 S0103-863X2005000300009 S0103-863X2005000300009.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300009 http://hdl.handle.net/11449/212805 |
identifier_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, SP, Brazil: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 15, n. 32, p. 397-407, 2005. 0103-863X 1982-4327 10.1590/S0103-863X2005000300009 S0103-863X2005000300009 S0103-863X2005000300009.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Paidéia (Ribeirão Preto) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
397-407 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128875008360448 |