Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Guimarães, Célia Maria [UNESP], Menin, Maria Suzana De Stefano [UNESP], Lima, Claudia Maria de [UNESP], Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP], Zechi, Juliana Aparecida Matias [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/3033/3156
http://hdl.handle.net/11449/122597
Resumo: This text, supported by the Social Representations Theory (SRT), reports some results of a research with students from the 1st/4th years of the College of Sciences and Technology from the State University of São Paulo (FCT-Unesp) on the teacher’s work/identity. We applied 278 questionnaires (free association questions on the teacher’s work and profile). Two groups with former students (five with teaching degrees and four with degrees in Education) were organized. We analyzed issues regarding the choice for the teaching profession (Geography - 3; Math - 04; Physical Education - 01 and Pedagogy – 10). Partial results: 1. There are differences between the social representations of students enrolled in Teaching and Education courses; 2. These people say the profession requires dedication and commitment; 3. They establish a strong relationship between career choice and the “taste” for the profession; 4. They believe that their role is greatly challenging: it involves helping prospective students and commitment to the school.
id UNSP_2e54395d3f54cf153564ec243ba405e5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122597
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissionalFormación de los profesores: un ligero pensamiento sobre las raciones de la opción profesionalTeacher training: a brief discussion on the reasons for the professional choiceTeoria das representações sociaistrabalho docenteidentidade docentelicenciaturapedagogiaSocial representations theoryteachingthe teacher’s identityteaching degreeEducationThis text, supported by the Social Representations Theory (SRT), reports some results of a research with students from the 1st/4th years of the College of Sciences and Technology from the State University of São Paulo (FCT-Unesp) on the teacher’s work/identity. We applied 278 questionnaires (free association questions on the teacher’s work and profile). Two groups with former students (five with teaching degrees and four with degrees in Education) were organized. We analyzed issues regarding the choice for the teaching profession (Geography - 3; Math - 04; Physical Education - 01 and Pedagogy – 10). Partial results: 1. There are differences between the social representations of students enrolled in Teaching and Education courses; 2. These people say the profession requires dedication and commitment; 3. They establish a strong relationship between career choice and the “taste” for the profession; 4. They believe that their role is greatly challenging: it involves helping prospective students and commitment to the school.Este texto, sob o aporte da Teoria das Representações Sociais (TRS), relata alguns resultados de uma investigação junto a estudantes de 1º/4º anos (licenciaturas) da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (FCT-Unesp) sobre o trabalho/identidade docente. Foram aplicados 278 questionários (associação livre, questões sobre trabalho docente e perfil). Organizamos dois grupos focais com ex-estudantes (cinco de licenciaturas e quatro de Pedagogia). Analisamos questões relacionadas às representações sociais de estudantes sobre a escolha da profissão docente (estudantes dos 3º/4º anos de Licenciatura: Geografia - 3; Matemática - 04; Educação Física - 01 e Pedagogia - 10). Resultados parciais: 1. há diferenças entre as R.S de estudantes das Licenciaturas e da Pedagogia; 2. afirmam que a profissão exige dedicação e compromisso; 3. estabelecem forte relação entre a escolha profissional e o "gostar" da profissão; 4. acreditam que seu papel envolve grande desafio: ajuda os futuros alunos e o compromisso com a escola.Este texto, basado en la Teoría de las Representaciones Sociales (TRS), relata algunos resultados de una investigación junto con alumnos del 1º/4º años (Licenciatura) de la Facultad de Ciencias y Tecnología de la Universidad Estadual Paulista (FCT-Unesp) sobre el trabajo/identidad de profesores. Fueran aplicados 278 cuestionarios (con cuestiones de asociación libre sobre el trabajo y perfil docente). Hemos organizado dos grupos focales con ex-alumnos (05 de licenciaturas y 4 de Pedagogía). Estructuramos cuestiones relacionadas en las representaciones sociales de estudiantes sobre la opción de la profesión docente (alumnos de los 3º/4° años de Licenciatura: Geografía - 3; Matemáticas - 4; Educación Física -1 y Pedagogía – 10). Resultados parciales: 1. Hay diferencias entre las R.S de los alumnos de las Licenciaturas y de la Pedagogía: 2. Dicen que la profesión requiere dedicación y compromiso; 3. Establecen fuerte relación entre la opción profesional y el gusto de la profesión: 4. Creen que su papel abarca gran desafío: ayuda a los futuros alumnos y compromiso con la escuela.Departamento de Educação/Programa de PósGraduação em Educação – Universidade Estadual Paulista – Presidente Prudente.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP]Guimarães, Célia Maria [UNESP]Menin, Maria Suzana De Stefano [UNESP]Lima, Claudia Maria de [UNESP]Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]Zechi, Juliana Aparecida Matias [UNESP]2015-04-27T11:55:53Z2015-04-27T11:55:53Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article223-248application/pdfhttp://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/3033/3156Educação & Linguagem, v. 15, n. 26, p. 223-248, 2012.2176-1043http://hdl.handle.net/11449/12259710.15603/2176-1043/el.v15n26p223-248ISSN2176-1043-2012-15-26-223-248.pdf59000223548348544339807008555214593146879707637481572836337872790000-0003-4979-5070Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-22T06:14:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122597Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-22T06:14:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
Formación de los profesores: un ligero pensamiento sobre las raciones de la opción profesional
Teacher training: a brief discussion on the reasons for the professional choice
title Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
spellingShingle Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP]
Teoria das representações sociais
trabalho docente
identidade docente
licenciatura
pedagogia
Social representations theory
teaching
the teacher’s identity
teaching degree
Education
title_short Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
title_full Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
title_fullStr Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
title_full_unstemmed Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
title_sort Formação de professores: uma breve reflexão sobre as razões da escolha profissional
author Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP]
author_facet Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP]
Guimarães, Célia Maria [UNESP]
Menin, Maria Suzana De Stefano [UNESP]
Lima, Claudia Maria de [UNESP]
Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
Zechi, Juliana Aparecida Matias [UNESP]
author_role author
author2 Guimarães, Célia Maria [UNESP]
Menin, Maria Suzana De Stefano [UNESP]
Lima, Claudia Maria de [UNESP]
Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
Zechi, Juliana Aparecida Matias [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Alberto Albuquerque [UNESP]
Guimarães, Célia Maria [UNESP]
Menin, Maria Suzana De Stefano [UNESP]
Lima, Claudia Maria de [UNESP]
Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
Zechi, Juliana Aparecida Matias [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria das representações sociais
trabalho docente
identidade docente
licenciatura
pedagogia
Social representations theory
teaching
the teacher’s identity
teaching degree
Education
topic Teoria das representações sociais
trabalho docente
identidade docente
licenciatura
pedagogia
Social representations theory
teaching
the teacher’s identity
teaching degree
Education
description This text, supported by the Social Representations Theory (SRT), reports some results of a research with students from the 1st/4th years of the College of Sciences and Technology from the State University of São Paulo (FCT-Unesp) on the teacher’s work/identity. We applied 278 questionnaires (free association questions on the teacher’s work and profile). Two groups with former students (five with teaching degrees and four with degrees in Education) were organized. We analyzed issues regarding the choice for the teaching profession (Geography - 3; Math - 04; Physical Education - 01 and Pedagogy – 10). Partial results: 1. There are differences between the social representations of students enrolled in Teaching and Education courses; 2. These people say the profession requires dedication and commitment; 3. They establish a strong relationship between career choice and the “taste” for the profession; 4. They believe that their role is greatly challenging: it involves helping prospective students and commitment to the school.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-04-27T11:55:53Z
2015-04-27T11:55:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/3033/3156
Educação & Linguagem, v. 15, n. 26, p. 223-248, 2012.
2176-1043
http://hdl.handle.net/11449/122597
10.15603/2176-1043/el.v15n26p223-248
ISSN2176-1043-2012-15-26-223-248.pdf
5900022354834854
4339807008555214
5931468797076374
8157283633787279
0000-0003-4979-5070
url http://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/3033/3156
http://hdl.handle.net/11449/122597
identifier_str_mv Educação & Linguagem, v. 15, n. 26, p. 223-248, 2012.
2176-1043
10.15603/2176-1043/el.v15n26p223-248
ISSN2176-1043-2012-15-26-223-248.pdf
5900022354834854
4339807008555214
5931468797076374
8157283633787279
0000-0003-4979-5070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 223-248
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965028553588736