Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanellato, Daniela
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Poker, Rosimar Bortolini [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5375
http://hdl.handle.net/11449/115025
Resumo: Since 1990, in Brazil, the paradigm of inclusive education has influenced public policies and educational systems. Continuing education courses for teachers are spreading with the intention of preparing them to face the challenge of working with students with disabilities. But what factor has motivated teachers to participate in these courses? This study sought to answer this question by identifying and mapping the aspects that led to 105 regular education teachers from municipal schools in São Paulo to participate during the year 2010/2011, the third edition of the specialization course called "Teacher Education in Special Education." Data was collected through a questionnaire applied to teachers who attend the course. The results revealed that motivation is intrinsically related to the characteristics of the teachers’ age and where they stand in the cycle of teaching career, as well as aspects related to professional activities. Moreover, from this research were pointed reflections on the importance of training teachers for the improvement of the educational system in order to effectively meet the principles of inclusive education, as suggested by the legislation in our country.
id UNSP_2eac730796180dc0306cc4bc0cdf7e62
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115025
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questãoContinuing education of teachers in inclusive education: motivation in questionSince 1990, in Brazil, the paradigm of inclusive education has influenced public policies and educational systems. Continuing education courses for teachers are spreading with the intention of preparing them to face the challenge of working with students with disabilities. But what factor has motivated teachers to participate in these courses? This study sought to answer this question by identifying and mapping the aspects that led to 105 regular education teachers from municipal schools in São Paulo to participate during the year 2010/2011, the third edition of the specialization course called "Teacher Education in Special Education." Data was collected through a questionnaire applied to teachers who attend the course. The results revealed that motivation is intrinsically related to the characteristics of the teachers’ age and where they stand in the cycle of teaching career, as well as aspects related to professional activities. Moreover, from this research were pointed reflections on the importance of training teachers for the improvement of the educational system in order to effectively meet the principles of inclusive education, as suggested by the legislation in our country.Desde 1990, no Brasil, o paradigma da educação inclusiva vem influenciando as políticas públicas e os sistemas educacionais. Cursos de formação continuada de professores estão se disseminando com a intenção de prepará-los para enfrentarem o desafio de atuar com o aluno com deficiência. Mas qual fator tem motivado os professores a participar desses cursos? O presente estudo pretendeu responder essa indagação. Buscou identificar e mapear os aspectos que motivaram 105 professores do ensino regular da rede municipal de ensino de São Paulo a participarem, durante os anos de 2010/2011, da terceira edição do curso de especialização denominado “Formação de Professores em Educação Especial”. A coleta de dados foi feita por meio de questionário, aplicado aos professores integrantes do curso. Os resultados revelaram que a motivação está relacionada com as características da fase em que os professores se encontram, tanto no que diz respeito a idade, quanto ao ciclo da trajetória docente e, também, aos aspectos ligados principalmente a atuação profissional. Além disso, a partir dessa pesquisa, foram apontadas reflexões a respeito da importância da formação dos professores para o aperfeiçoamento do sistema educacional, a fim de atender efetivamente aos princípios de uma educação inclusiva, como sugere a legislação vigente em nosso país.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zanellato, DanielaPoker, Rosimar Bortolini [UNESP]2015-02-24T13:57:41Z2015-02-24T13:57:41Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article147-158application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5375Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 147-158, 2012.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/115025ISSN19825587-2012-07-01-147-158.pdf44529088248713630000-0001-8019-6506Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:14:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115025Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-24T06:14:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
Continuing education of teachers in inclusive education: motivation in question
title Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
spellingShingle Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
Zanellato, Daniela
title_short Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
title_full Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
title_fullStr Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
title_full_unstemmed Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
title_sort Formação continuada de professores na educação inclusiva: a motivação em questão
author Zanellato, Daniela
author_facet Zanellato, Daniela
Poker, Rosimar Bortolini [UNESP]
author_role author
author2 Poker, Rosimar Bortolini [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanellato, Daniela
Poker, Rosimar Bortolini [UNESP]
description Since 1990, in Brazil, the paradigm of inclusive education has influenced public policies and educational systems. Continuing education courses for teachers are spreading with the intention of preparing them to face the challenge of working with students with disabilities. But what factor has motivated teachers to participate in these courses? This study sought to answer this question by identifying and mapping the aspects that led to 105 regular education teachers from municipal schools in São Paulo to participate during the year 2010/2011, the third edition of the specialization course called "Teacher Education in Special Education." Data was collected through a questionnaire applied to teachers who attend the course. The results revealed that motivation is intrinsically related to the characteristics of the teachers’ age and where they stand in the cycle of teaching career, as well as aspects related to professional activities. Moreover, from this research were pointed reflections on the importance of training teachers for the improvement of the educational system in order to effectively meet the principles of inclusive education, as suggested by the legislation in our country.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:41Z
2015-02-24T13:57:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5375
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 147-158, 2012.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/115025
ISSN19825587-2012-07-01-147-158.pdf
4452908824871363
0000-0001-8019-6506
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5375
http://hdl.handle.net/11449/115025
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 1, p. 147-158, 2012.
1982-5587
ISSN19825587-2012-07-01-147-158.pdf
4452908824871363
0000-0001-8019-6506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 147-158
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047087199223808