Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1982-02672016v24n0202 http://hdl.handle.net/11449/157565 |
Resumo: | ABSTRACT The finding of a set of musical scores composed by master composer Carlos Gomes, named after the Teixeira Vilela family sugar mills and coffee farms, stimulated us to write this article. The Teixeira Vilela were important proprietors of land and slaves in Campinas. One of the family's sugar mills, the engenho Santo Antonio da Cachoeira was also immortalized in Hercule Florence´s paintings. The article aims at describing, based on post mortem inventories, the sugar and coffee properties the master composer and the French painter paid homage to; recovering the role of the proprietor´s family in the foundation and development of Campinas; reflecting the social relationships of the families Teixeira Vilela, Florence and Gomes; based on musical scores, the musical opus composed by Carlos Gomes. Hence, the article involves Social and Economic History, Arts and Music, in nineteenth century Campinas. |
id |
UNSP_3094c6c424e232d882382d6c4ca20eac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157565 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIXSugar MillsCoffee FarmSlavesTeixeira Vilela FamilyHercule FlorenceCarlos GomesCampinasEngenhos de AçúcarFazenda de CaféEscravosFamília Teixeira VilelaHercule FlorenceCarlos GomesCampinasABSTRACT The finding of a set of musical scores composed by master composer Carlos Gomes, named after the Teixeira Vilela family sugar mills and coffee farms, stimulated us to write this article. The Teixeira Vilela were important proprietors of land and slaves in Campinas. One of the family's sugar mills, the engenho Santo Antonio da Cachoeira was also immortalized in Hercule Florence´s paintings. The article aims at describing, based on post mortem inventories, the sugar and coffee properties the master composer and the French painter paid homage to; recovering the role of the proprietor´s family in the foundation and development of Campinas; reflecting the social relationships of the families Teixeira Vilela, Florence and Gomes; based on musical scores, the musical opus composed by Carlos Gomes. Hence, the article involves Social and Economic History, Arts and Music, in nineteenth century Campinas.RESUMO A descoberta de que o maestro compositor Carlos Gomes escreveu peças para piano com os nomes de engenhos e fazenda de propriedade da família Teixeira Vilela, grandes proprietários de terras e escravos de Campinas, nos incentivou a escrever este artigo. Uma das propriedades, o engenho Santo Antonio da Cachoeira, foi imortalizada também pelas pinturas de Hercule Florence. O objetivo deste artigo é descrever as propriedades açucareiras e cafeeiras homenageadas pelo maestro compositor e pelo pintor, com base nos inventários post mortem; resgatar o papel da família dos proprietários na fundação e no desenvolvimento de Campinas açucareira e cafeeira; refletir sobre relações sociais e de amizade entre as famílias Teixeira Vilela, Florence e Gomes; estudar, com base nas partituras, a composição musical criada por Carlos Gomes. E, dessa forma, contemplar a história social e econômica - engenhos açucareiros, fazendas cafeeiras -, as artes plásticas e a música em Campinas do século XIX.UNESP Faculdade de Ciências e LetrasUNICAMP Departamento de Música do Instituto de ArtesUNESP Faculdade de Ciências e LetrasMuseu Paulista, Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Ribeiro, Maria Alice RosaNogueira, Lenita Waldige Mendes2018-11-12T17:25:56Z2018-11-12T17:25:56Z2016-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article53-75application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-02672016v24n0202Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material. Museu Paulista, Universidade de São Paulo, v. 24, n. 2, p. 53-75, 2016.0101-4714http://hdl.handle.net/11449/15756510.1590/1982-02672016v24n0202S0101-47142016000200053S0101-47142016000200053.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAnais do Museu Paulista: História e Cultura Materialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-03T06:18:45Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157565Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:58:37.490894Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
title |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
spellingShingle |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX Ribeiro, Maria Alice Rosa Sugar Mills Coffee Farm Slaves Teixeira Vilela Family Hercule Florence Carlos Gomes Campinas Engenhos de Açúcar Fazenda de Café Escravos Família Teixeira Vilela Hercule Florence Carlos Gomes Campinas |
title_short |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
title_full |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
title_fullStr |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
title_full_unstemmed |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
title_sort |
Música no ar... Cachoeira, Santa Maria, Morro Alto e Saltinho. Teixeira Vilela, Hercule Florence e Carlos Gomes, Campinas, século XIX |
author |
Ribeiro, Maria Alice Rosa |
author_facet |
Ribeiro, Maria Alice Rosa Nogueira, Lenita Waldige Mendes |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Lenita Waldige Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Maria Alice Rosa Nogueira, Lenita Waldige Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sugar Mills Coffee Farm Slaves Teixeira Vilela Family Hercule Florence Carlos Gomes Campinas Engenhos de Açúcar Fazenda de Café Escravos Família Teixeira Vilela Hercule Florence Carlos Gomes Campinas |
topic |
Sugar Mills Coffee Farm Slaves Teixeira Vilela Family Hercule Florence Carlos Gomes Campinas Engenhos de Açúcar Fazenda de Café Escravos Família Teixeira Vilela Hercule Florence Carlos Gomes Campinas |
description |
ABSTRACT The finding of a set of musical scores composed by master composer Carlos Gomes, named after the Teixeira Vilela family sugar mills and coffee farms, stimulated us to write this article. The Teixeira Vilela were important proprietors of land and slaves in Campinas. One of the family's sugar mills, the engenho Santo Antonio da Cachoeira was also immortalized in Hercule Florence´s paintings. The article aims at describing, based on post mortem inventories, the sugar and coffee properties the master composer and the French painter paid homage to; recovering the role of the proprietor´s family in the foundation and development of Campinas; reflecting the social relationships of the families Teixeira Vilela, Florence and Gomes; based on musical scores, the musical opus composed by Carlos Gomes. Hence, the article involves Social and Economic History, Arts and Music, in nineteenth century Campinas. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-01 2018-11-12T17:25:56Z 2018-11-12T17:25:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1982-02672016v24n0202 Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material. Museu Paulista, Universidade de São Paulo, v. 24, n. 2, p. 53-75, 2016. 0101-4714 http://hdl.handle.net/11449/157565 10.1590/1982-02672016v24n0202 S0101-47142016000200053 S0101-47142016000200053.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1982-02672016v24n0202 http://hdl.handle.net/11449/157565 |
identifier_str_mv |
Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material. Museu Paulista, Universidade de São Paulo, v. 24, n. 2, p. 53-75, 2016. 0101-4714 10.1590/1982-02672016v24n0202 S0101-47142016000200053 S0101-47142016000200053.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
53-75 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Museu Paulista, Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Museu Paulista, Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129380213325824 |