O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169 http://hdl.handle.net/11449/115075 |
Resumo: | This study reports part of a broader research about information behavior of graduate students in Education. The research´s participants were nine masters and doctoral students from a graduate program in Education at a public university. The focus group technique was used to collect the data. The focus group sessions were observed and recorded. The recorded data were transcribed, categorized and then analyzed using the technique of content analysis. The main aspects achieved were: i) Identification’s forms of information resources for research; ii) Internet as source of information; iii) Academic Library’s services and resources use; iv) Training to use of electronic data base; v) Difficulties to perform the search; vi) Advisor’s influence on research development; and vii) Environmental factors that affect information seeking behavior. The main results reveal that the identification of information sources occurs, mainly, through references quoted on studies of the researched area; as well as the advisors’ influence in the information seeking behavior of the participants. The results, also, disclose some environmental aspects, as example, lack of time to search and discomfort caused by the libraries’ environment that influenced negatively the information behavior of the studied group. |
id |
UNSP_347ca4bc0605b543c10d4bb12fb7820a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115075 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de EducaçãoAcademic use of information: the information behavior of graduate students in educationcomportamento informacionalPós-graduandoscomportamento de buscaEducaçãoThis study reports part of a broader research about information behavior of graduate students in Education. The research´s participants were nine masters and doctoral students from a graduate program in Education at a public university. The focus group technique was used to collect the data. The focus group sessions were observed and recorded. The recorded data were transcribed, categorized and then analyzed using the technique of content analysis. The main aspects achieved were: i) Identification’s forms of information resources for research; ii) Internet as source of information; iii) Academic Library’s services and resources use; iv) Training to use of electronic data base; v) Difficulties to perform the search; vi) Advisor’s influence on research development; and vii) Environmental factors that affect information seeking behavior. The main results reveal that the identification of information sources occurs, mainly, through references quoted on studies of the researched area; as well as the advisors’ influence in the information seeking behavior of the participants. The results, also, disclose some environmental aspects, as example, lack of time to search and discomfort caused by the libraries’ environment that influenced negatively the information behavior of the studied group.Este artigo relata parte de uma pesquisa mais ampla que teve como objetivo caracterizar o comportamento informacional dos pós-graduandos da área de Educação. Participaram da pesquisa nove alunos de mestrado e doutorado de um programa de pós-graduação em Educação de uma universidade pública paulista. Para coleta de dados, utilizou-se a técnica de grupo focal. As sessões foram observadas e gravadas e os dados registrados foram transcritos, categorizados e posteriormente analisados utilizando-se a técnica de análise de conteúdo. Foram levantados: i) Forma de identificação de recursos informacionais para pesquisa; ii) Visão da Internet como fonte de informação; iii) Utilização dos recursos e serviços da biblioteca universitária; iv)Treinamento para a utilização das bases de dados eletrônicas; v)Dificuldades para a realização da busca; vi) A influência do orientador no desenvolvimento da pesquisa; e vii) Fatores ambientais que afetam o comportamento de busca. Os principais resultados demonstraram que a identificação dos recursos informacionais ocorre, principalmente, por meio das referências bibliográficas de trabalhos da área; que há influência do orientador no comportamento de busca dos participantes. Em relação aos aspectos ambientais, verificou-se que falta de tempo para realizar as atividades de busca e o desconforto causado pelo ambiente físico das bibliotecas foram apontados como os principais fatores influenciavam negativamente o comportamento informacional do grupo estudado.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]2015-02-24T13:57:44Z2015-02-24T13:57:44Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article169-187application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169Encontros Bibli, v. 17, n. esp., p. 169-187, 2012.1518-2924http://hdl.handle.net/11449/11507510.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169ISSN15182924-2012-17-01-169-187.pdf0592809928580900Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEncontros Bibliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:36:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115075Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:53:24.014353Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação Academic use of information: the information behavior of graduate students in education |
title |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação |
spellingShingle |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] comportamento informacional Pós-graduandos comportamento de busca Educação |
title_short |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação |
title_full |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação |
title_fullStr |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação |
title_full_unstemmed |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação |
title_sort |
O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação |
author |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
author_facet |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comportamento informacional Pós-graduandos comportamento de busca Educação |
topic |
comportamento informacional Pós-graduandos comportamento de busca Educação |
description |
This study reports part of a broader research about information behavior of graduate students in Education. The research´s participants were nine masters and doctoral students from a graduate program in Education at a public university. The focus group technique was used to collect the data. The focus group sessions were observed and recorded. The recorded data were transcribed, categorized and then analyzed using the technique of content analysis. The main aspects achieved were: i) Identification’s forms of information resources for research; ii) Internet as source of information; iii) Academic Library’s services and resources use; iv) Training to use of electronic data base; v) Difficulties to perform the search; vi) Advisor’s influence on research development; and vii) Environmental factors that affect information seeking behavior. The main results reveal that the identification of information sources occurs, mainly, through references quoted on studies of the researched area; as well as the advisors’ influence in the information seeking behavior of the participants. The results, also, disclose some environmental aspects, as example, lack of time to search and discomfort caused by the libraries’ environment that influenced negatively the information behavior of the studied group. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:44Z 2015-02-24T13:57:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169 Encontros Bibli, v. 17, n. esp., p. 169-187, 2012. 1518-2924 http://hdl.handle.net/11449/115075 10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169 ISSN15182924-2012-17-01-169-187.pdf 0592809928580900 |
url |
http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169 http://hdl.handle.net/11449/115075 |
identifier_str_mv |
Encontros Bibli, v. 17, n. esp., p. 169-187, 2012. 1518-2924 10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169 ISSN15182924-2012-17-01-169-187.pdf 0592809928580900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
169-187 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129470883692544 |