O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169
http://hdl.handle.net/11449/115075
Resumo: This study reports part of a broader research about information behavior of graduate students in Education. The research´s participants were nine masters and doctoral students from a graduate program in Education at a public university. The focus group technique was used to collect the data. The focus group sessions were observed and recorded. The recorded data were transcribed, categorized and then analyzed using the technique of content analysis. The main aspects achieved were: i) Identification’s forms of information resources for research; ii) Internet as source of information; iii) Academic Library’s services and resources use; iv) Training to use of electronic data base; v) Difficulties to perform the search; vi) Advisor’s influence on research development; and vii) Environmental factors that affect information seeking behavior. The main results reveal that the identification of information sources occurs, mainly, through references quoted on studies of the researched area; as well as the advisors’ influence in the information seeking behavior of the participants. The results, also, disclose some environmental aspects, as example, lack of time to search and discomfort caused by the libraries’ environment that influenced negatively the information behavior of the studied group.
id UNSP_347ca4bc0605b543c10d4bb12fb7820a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115075
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de EducaçãoAcademic use of information: the information behavior of graduate students in educationcomportamento informacionalPós-graduandoscomportamento de buscaEducaçãoThis study reports part of a broader research about information behavior of graduate students in Education. The research´s participants were nine masters and doctoral students from a graduate program in Education at a public university. The focus group technique was used to collect the data. The focus group sessions were observed and recorded. The recorded data were transcribed, categorized and then analyzed using the technique of content analysis. The main aspects achieved were: i) Identification’s forms of information resources for research; ii) Internet as source of information; iii) Academic Library’s services and resources use; iv) Training to use of electronic data base; v) Difficulties to perform the search; vi) Advisor’s influence on research development; and vii) Environmental factors that affect information seeking behavior. The main results reveal that the identification of information sources occurs, mainly, through references quoted on studies of the researched area; as well as the advisors’ influence in the information seeking behavior of the participants. The results, also, disclose some environmental aspects, as example, lack of time to search and discomfort caused by the libraries’ environment that influenced negatively the information behavior of the studied group.Este artigo relata parte de uma pesquisa mais ampla que teve como objetivo caracterizar o comportamento informacional dos pós-graduandos da área de Educação. Participaram da pesquisa nove alunos de mestrado e doutorado de um programa de pós-graduação em Educação de uma universidade pública paulista. Para coleta de dados, utilizou-se a técnica de grupo focal. As sessões foram observadas e gravadas e os dados registrados foram transcritos, categorizados e posteriormente analisados utilizando-se a técnica de análise de conteúdo. Foram levantados: i) Forma de identificação de recursos informacionais para pesquisa; ii) Visão da Internet como fonte de informação; iii) Utilização dos recursos e serviços da biblioteca universitária; iv)Treinamento para a utilização das bases de dados eletrônicas; v)Dificuldades para a realização da busca; vi) A influência do orientador no desenvolvimento da pesquisa; e vii) Fatores ambientais que afetam o comportamento de busca. Os principais resultados demonstraram que a identificação dos recursos informacionais ocorre, principalmente, por meio das referências bibliográficas de trabalhos da área; que há influência do orientador no comportamento de busca dos participantes. Em relação aos aspectos ambientais, verificou-se que falta de tempo para realizar as atividades de busca e o desconforto causado pelo ambiente físico das bibliotecas foram apontados como os principais fatores influenciavam negativamente o comportamento informacional do grupo estudado.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]2015-02-24T13:57:44Z2015-02-24T13:57:44Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article169-187application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169Encontros Bibli, v. 17, n. esp., p. 169-187, 2012.1518-2924http://hdl.handle.net/11449/11507510.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169ISSN15182924-2012-17-01-169-187.pdf0592809928580900Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEncontros Bibliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:36:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115075Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:53:24.014353Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
Academic use of information: the information behavior of graduate students in education
title O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
spellingShingle O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
comportamento informacional
Pós-graduandos
comportamento de busca
Educação
title_short O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
title_full O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
title_fullStr O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
title_full_unstemmed O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
title_sort O uso da informação no âmbito acadêmico: o comportamento informacional de pós-graduandos da área de Educação
author Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
author_facet Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]
author_role author
author2 Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP]
Oliveira, Etiene Siqueira de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv comportamento informacional
Pós-graduandos
comportamento de busca
Educação
topic comportamento informacional
Pós-graduandos
comportamento de busca
Educação
description This study reports part of a broader research about information behavior of graduate students in Education. The research´s participants were nine masters and doctoral students from a graduate program in Education at a public university. The focus group technique was used to collect the data. The focus group sessions were observed and recorded. The recorded data were transcribed, categorized and then analyzed using the technique of content analysis. The main aspects achieved were: i) Identification’s forms of information resources for research; ii) Internet as source of information; iii) Academic Library’s services and resources use; iv) Training to use of electronic data base; v) Difficulties to perform the search; vi) Advisor’s influence on research development; and vii) Environmental factors that affect information seeking behavior. The main results reveal that the identification of information sources occurs, mainly, through references quoted on studies of the researched area; as well as the advisors’ influence in the information seeking behavior of the participants. The results, also, disclose some environmental aspects, as example, lack of time to search and discomfort caused by the libraries’ environment that influenced negatively the information behavior of the studied group.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:44Z
2015-02-24T13:57:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169
Encontros Bibli, v. 17, n. esp., p. 169-187, 2012.
1518-2924
http://hdl.handle.net/11449/115075
10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169
ISSN15182924-2012-17-01-169-187.pdf
0592809928580900
url http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169
http://hdl.handle.net/11449/115075
identifier_str_mv Encontros Bibli, v. 17, n. esp., p. 169-187, 2012.
1518-2924
10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p169
ISSN15182924-2012-17-01-169-187.pdf
0592809928580900
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Encontros Bibli
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 169-187
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129470883692544