O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardieri, Elisabete [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/o_reconhecimento_da_singularidade_na_escola.pdf
http://hdl.handle.net/11449/140667
Resumo: The goal of this text is to present some reflections on the dimension of singularity that constitutes each human being, based on intrinsic subtle relations with other persons and the universe of culture. It presents a reflexion on the role of listening and dialoguing in educational practice, towards the recognition and valuation of personal singularity. The method is a bibliographic review on the contributions of Morin, Bruner and Freire. The reasoning departs from the assumption that culture offers a reference to the subjects, but they do not reproduce cultural pratters mechanically social transmission of culture is mediated by subjective re-significations. The school staff is not always paying attention to the cultural expression proper to groups of students, neither to effects of mass media and local cultural habits, whide are reconstructed by each person in a singular mode. Considering that the educational process should include relations and practices that contribute to ethical formation and to the capacity of reflexion of the subjects, we discuss the importance of dialogical experiences, providing a space of listening and expression of subjectivity, in favor of the recognition of the differences marking each person’s life experiences.
id UNSP_350d6155c49c39180831d1e27a65807f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140667
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativaRecognizing personal singularity in school: listening and educative practiceSujectSingularityDialogHearingEducation practiceSujeitoSingularidadeDiálogoEscutaPrática educativaThe goal of this text is to present some reflections on the dimension of singularity that constitutes each human being, based on intrinsic subtle relations with other persons and the universe of culture. It presents a reflexion on the role of listening and dialoguing in educational practice, towards the recognition and valuation of personal singularity. The method is a bibliographic review on the contributions of Morin, Bruner and Freire. The reasoning departs from the assumption that culture offers a reference to the subjects, but they do not reproduce cultural pratters mechanically social transmission of culture is mediated by subjective re-significations. The school staff is not always paying attention to the cultural expression proper to groups of students, neither to effects of mass media and local cultural habits, whide are reconstructed by each person in a singular mode. Considering that the educational process should include relations and practices that contribute to ethical formation and to the capacity of reflexion of the subjects, we discuss the importance of dialogical experiences, providing a space of listening and expression of subjectivity, in favor of the recognition of the differences marking each person’s life experiences.O texto objetiva apresentar algumas reflexões que contribuam para reconhecer a dimensão de singularidade que constitui cada ser humano a partir das relações sutis e intrínsecas que estabelece com os outros e com o universo cultural. Nesse sentido, reflete sobre o papel do diálogo e da escuta nas práticas educativas para o reconhecimento e valorização dos sujeitos em sua constituição singular. Assume-se como metodologia a pesquisa bibliográfica e o diálogo com contribuições de Morin, Bruner e Freire. Parte-se da proposição de que as expressões culturais oferecem referências fundantes aos sujeitos, mas não atuam como meras reprodutoras “em série”, ou seja, a circulação dos elementos intrínsecos a cada grupo cultural se realiza através de transmissão coletiva e social, mas passa por ressignificações subjetivas e singulares. Particularmente, o universo escolar nem sempre está atento às expressões culturais próprias a grupos de alunos, nem tão pouco aos efeitos que a cultura midiática ou culturas locais exercem e são reconstruídos no processo de constituição de cada sujeito. Considerandose que o processo educativo implica relações e práticas que também contribuam para a formação do sujeito ético, reflexivo, discute-se a importância da vivência dialógica como espaço de escuta e expressão que favoreça o reconhecimento das diferenças mais fundantes de nossa experiência vital.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Junior, s/n, Rubião Junior, CEP 18618000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Botucatu, Distrito de Rubião Junior, s/n, Rubião Junior, CEP 18618000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cardieri, Elisabete [UNESP]2016-07-07T12:34:55Z2016-07-07T12:34:55Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article17-30application/pdfhttp://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/o_reconhecimento_da_singularidade_na_escola.pdfSimbio-Logias, v. 6, n. 9, p. 17-30, 2013.1983-3253http://hdl.handle.net/11449/140667ISSN1983-3253-2013-06-09-17-30.pdf1729433561448038Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSimbio-Logiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-18T06:14:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140667Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:37:30.389159Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
Recognizing personal singularity in school: listening and educative practice
title O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
spellingShingle O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
Cardieri, Elisabete [UNESP]
Suject
Singularity
Dialog
Hearing
Education practice
Sujeito
Singularidade
Diálogo
Escuta
Prática educativa
title_short O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
title_full O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
title_fullStr O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
title_full_unstemmed O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
title_sort O reconhecimento da singularidade na escola: a escuta e a prática educativa
author Cardieri, Elisabete [UNESP]
author_facet Cardieri, Elisabete [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardieri, Elisabete [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Suject
Singularity
Dialog
Hearing
Education practice
Sujeito
Singularidade
Diálogo
Escuta
Prática educativa
topic Suject
Singularity
Dialog
Hearing
Education practice
Sujeito
Singularidade
Diálogo
Escuta
Prática educativa
description The goal of this text is to present some reflections on the dimension of singularity that constitutes each human being, based on intrinsic subtle relations with other persons and the universe of culture. It presents a reflexion on the role of listening and dialoguing in educational practice, towards the recognition and valuation of personal singularity. The method is a bibliographic review on the contributions of Morin, Bruner and Freire. The reasoning departs from the assumption that culture offers a reference to the subjects, but they do not reproduce cultural pratters mechanically social transmission of culture is mediated by subjective re-significations. The school staff is not always paying attention to the cultural expression proper to groups of students, neither to effects of mass media and local cultural habits, whide are reconstructed by each person in a singular mode. Considering that the educational process should include relations and practices that contribute to ethical formation and to the capacity of reflexion of the subjects, we discuss the importance of dialogical experiences, providing a space of listening and expression of subjectivity, in favor of the recognition of the differences marking each person’s life experiences.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-07-07T12:34:55Z
2016-07-07T12:34:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/o_reconhecimento_da_singularidade_na_escola.pdf
Simbio-Logias, v. 6, n. 9, p. 17-30, 2013.
1983-3253
http://hdl.handle.net/11449/140667
ISSN1983-3253-2013-06-09-17-30.pdf
1729433561448038
url http://www.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/o_reconhecimento_da_singularidade_na_escola.pdf
http://hdl.handle.net/11449/140667
identifier_str_mv Simbio-Logias, v. 6, n. 9, p. 17-30, 2013.
1983-3253
ISSN1983-3253-2013-06-09-17-30.pdf
1729433561448038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Simbio-Logias
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 17-30
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129229362036736