Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182744 http://hdl.handle.net/11449/114317 |
Resumo: | Taking into account the increasing number of psychological and pedagogical scholarship which uses the concepts of meaning and sense and the wide dispersion of these terms, our goal is to introduce such concepts in Historic-Cultural Psychology, from Vygotsky's and Leontiev's works. The concept of meaning appears in the work of Vygotsky, in Thought and Word, which examines the relationship between thought and language. Leontiev appropriates this concept and calls it as personal sense. He relates it with consciousness and human activity. Our second goal is, therefore, to analyze theoretically the formation of consciousness and its relationship to educational processes, focusing on the study activity. As a result, we claim that for the school learning to happen, the study actions of the students must have a personal sense, which requires the teacher to structure the study activity so that objects to be learned have structural place in the activity of the students. |
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Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teóricaSentido personal, significado social y actividad de estudio: una revisión teóricaPersonal sense, social meaning and study activity: a theoretical reviewEducaçãoPsicologia Histórico-CulturalconsciênciaEducationHistoric-Cultural PsychologyconscienceTaking into account the increasing number of psychological and pedagogical scholarship which uses the concepts of meaning and sense and the wide dispersion of these terms, our goal is to introduce such concepts in Historic-Cultural Psychology, from Vygotsky's and Leontiev's works. The concept of meaning appears in the work of Vygotsky, in Thought and Word, which examines the relationship between thought and language. Leontiev appropriates this concept and calls it as personal sense. He relates it with consciousness and human activity. Our second goal is, therefore, to analyze theoretically the formation of consciousness and its relationship to educational processes, focusing on the study activity. As a result, we claim that for the school learning to happen, the study actions of the students must have a personal sense, which requires the teacher to structure the study activity so that objects to be learned have structural place in the activity of the students.Diante do aumento da literatura que utiliza os conceitos de sentido e significado e da grande dispersão semântica destes termos, nosso objetivo é apresentar tais conceitos na Psicologia Histórico-Cultural a partir de fontes primárias desta teoria, focando obras de Vigotski e Leontiev. O conceito de sentido aparece em Vigotski no seu texto "Pensamento e Palavra", em que analisa a relação entre pensamento e linguagem. Leontiev apropria-se deste conceito denominando-o de "sentido pessoal" e relacionando-o com a atividade e a consciência. Nosso segundo objetivo é, assim, analisar teoricamente a formação da consciência e sua relação com os processos educacionais tendo como foco a atividade de estudo. Como síntese, destaca-se que a ocorrência da aprendizagem depende do sentido que esta tenha para o sujeito, o que requer que o professor estruture a atividade de estudo de modo que os conteúdos a serem aprendidos tenham lugar estrutural na atividade dos estudantes.Considerando el aumento de la literatura psicológica y pedagógica que utiliza los conceptos de sentido y significado y la gran dispersión semántica de estos términos nuestro primer objetivo es presentar tales conceptos en la Psicología Histórico-Cultural con base en las obras de Vigotski y Leontiev. En la obra de Vigotski el concepto de sentido aparece en el texto "Pensamiento y Palabra", en el que el autor analiza la relación entre pensamiento y lenguaje. Leontiev se apropia de este concepto denominándolo de "sentido personal" y lo relaciona con la actividad y la conciencia humana. Nuestro segundo objetivo es analizar teóricamente la formación de la conciencia y su relación con los procesos educacionales, centrándonos en la actividad de estudio, actividad principal del niño en edad escolar, y en la dinámica, el significado social y el sentido personal en esta actividad.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Asbahr, Flávia Da Silva Ferreira2015-02-02T12:39:26Z2015-02-02T12:39:26Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article265-272application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182744Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 2, p. 265-272, 2014.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/11431710.1590/2175-3539/2014/0182744S1413-85572014000200265S1413-85572014000200265.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114317Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:26:39.516661Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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