As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/ http://hdl.handle.net/11449/126936 |
Resumo: | The ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis. |
id |
UNSP_37000c6191512e9783a2945f241ba00c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126936 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930The contributions of Júlio Pires Porto-Carrero to the diffusion of the psychoanalysis of children in Brazil in the 1920 and 1930 decadesJúlio Pires Porto-CarreroPsychoanalysisEducationBrazilJúlio Pires Porto-CarreroPsicanáliseEducaçãoBrasilThe ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis.As idéias relativas à psicanálise de crianças começaram a ser difundidas no Brasil na década de 1920, por profissionais ligados a medicina e a educação. Assim, este artigo tem por objetivo apresentar as contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero na introdução das idéias relativas à psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930, tendo como foco a educação. Mediante pesquisa bibliográfica foram identificados todos os trabalhos do autor que empregavam idéias psicanalíticas para discutir temas relativos à educação. As conclusões indicam que, em consonância com as novas propostas educacionais surgidas no país na década de 1920, o autor dedicou-se a difundir conceitos psicanalíticos entre educadores, partindo do pressuposto de que uma melhor compreensão da criança com base na psicanálise poderia favorecer seu desenvolvimento e o processo de aprendizagem. Esta iniciativa, além de conferir legitimidade social à psicanálise, permitiu o surgimento de uma prática mais abrangente na psicanálise de crianças.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, CEP 19806-900, SP, BrasilDepartamento de Psicologia Clínica da UNESP de Assis e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e SociedadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]2015-08-21T17:53:30Z2015-08-21T17:53:30Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article123-134application/pdfhttp://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011.1676-1669http://hdl.handle.net/11449/126936ISSN1676-1669-2011-20-123-134.pdf0012606415251652Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMemoranduminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T15:11:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126936Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:04:02.612366Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 The contributions of Júlio Pires Porto-Carrero to the diffusion of the psychoanalysis of children in Brazil in the 1920 and 1930 decades |
title |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 |
spellingShingle |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] Júlio Pires Porto-Carrero Psychoanalysis Education Brazil Júlio Pires Porto-Carrero Psicanálise Educação Brasil |
title_short |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 |
title_full |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 |
title_fullStr |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 |
title_full_unstemmed |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 |
title_sort |
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930 |
author |
Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] |
author_facet |
Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Júlio Pires Porto-Carrero Psychoanalysis Education Brazil Júlio Pires Porto-Carrero Psicanálise Educação Brasil |
topic |
Júlio Pires Porto-Carrero Psychoanalysis Education Brazil Júlio Pires Porto-Carrero Psicanálise Educação Brasil |
description |
The ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-08-21T17:53:30Z 2015-08-21T17:53:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/ Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011. 1676-1669 http://hdl.handle.net/11449/126936 ISSN1676-1669-2011-20-123-134.pdf 0012606415251652 |
url |
http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/ http://hdl.handle.net/11449/126936 |
identifier_str_mv |
Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011. 1676-1669 ISSN1676-1669-2011-20-123-134.pdf 0012606415251652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Memorandum |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
123-134 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129388144754688 |