As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/
http://hdl.handle.net/11449/126936
Resumo: The ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis.
id UNSP_37000c6191512e9783a2945f241ba00c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126936
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930The contributions of Júlio Pires Porto-Carrero to the diffusion of the psychoanalysis of children in Brazil in the 1920 and 1930 decadesJúlio Pires Porto-CarreroPsychoanalysisEducationBrazilJúlio Pires Porto-CarreroPsicanáliseEducaçãoBrasilThe ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis.As idéias relativas à psicanálise de crianças começaram a ser difundidas no Brasil na década de 1920, por profissionais ligados a medicina e a educação. Assim, este artigo tem por objetivo apresentar as contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero na introdução das idéias relativas à psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930, tendo como foco a educação. Mediante pesquisa bibliográfica foram identificados todos os trabalhos do autor que empregavam idéias psicanalíticas para discutir temas relativos à educação. As conclusões indicam que, em consonância com as novas propostas educacionais surgidas no país na década de 1920, o autor dedicou-se a difundir conceitos psicanalíticos entre educadores, partindo do pressuposto de que uma melhor compreensão da criança com base na psicanálise poderia favorecer seu desenvolvimento e o processo de aprendizagem. Esta iniciativa, além de conferir legitimidade social à psicanálise, permitiu o surgimento de uma prática mais abrangente na psicanálise de crianças.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, CEP 19806-900, SP, BrasilDepartamento de Psicologia Clínica da UNESP de Assis e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia e SociedadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]2015-08-21T17:53:30Z2015-08-21T17:53:30Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article123-134application/pdfhttp://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011.1676-1669http://hdl.handle.net/11449/126936ISSN1676-1669-2011-20-123-134.pdf0012606415251652Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMemoranduminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T15:11:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126936Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:04:02.612366Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
The contributions of Júlio Pires Porto-Carrero to the diffusion of the psychoanalysis of children in Brazil in the 1920 and 1930 decades
title As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
spellingShingle As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]
Júlio Pires Porto-Carrero
Psychoanalysis
Education
Brazil
Júlio Pires Porto-Carrero
Psicanálise
Educação
Brasil
title_short As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
title_full As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
title_fullStr As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
title_full_unstemmed As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
title_sort As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
author Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]
author_facet Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Júlio Pires Porto-Carrero
Psychoanalysis
Education
Brazil
Júlio Pires Porto-Carrero
Psicanálise
Educação
Brasil
topic Júlio Pires Porto-Carrero
Psychoanalysis
Education
Brazil
Júlio Pires Porto-Carrero
Psicanálise
Educação
Brasil
description The ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-08-21T17:53:30Z
2015-08-21T17:53:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/
Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011.
1676-1669
http://hdl.handle.net/11449/126936
ISSN1676-1669-2011-20-123-134.pdf
0012606415251652
url http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/
http://hdl.handle.net/11449/126936
identifier_str_mv Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011.
1676-1669
ISSN1676-1669-2011-20-123-134.pdf
0012606415251652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Memorandum
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 123-134
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129388144754688